• جمعه / ۱۴ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402071408950
  • منبع : بنیاد ملی نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد

جریان‌سازی در علوم بنیادین با راه‌اندازی «اندیشکده آفرینش‌های علمی»

جریان‌سازی در علوم بنیادین با راه‌اندازی «اندیشکده آفرینش‌های علمی»

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حرکت اساتید برتر به سمت کشف علوم جدید، از راه‌اندازی اندیشکده آفرینش‌های علمی با هدف جریان‌سازی در حوزه علوم بنیادین خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید سلمان سید افقهی در مراسم تقدیر از برگزیدگان سرآمد علمی کشور با بیان اینکه مسیر علم بی‌انتهاست، گفت: همانطور که ذات حق بی‌انتهاست، آیات او نیز بی‌انتهاست؛ پس باید در مسیر جهاد علمی به طور مستمر حرکت کرد.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان پیرو فرمایش مقام معظم رهبری وظیفه دارد تراز نخبگی نخبگان را حفظ کند. از منظر رهبری، این تراز نخبگی برای اساتید برتر و سرآمد، کشف نایافته‌ها و علوم جدید است که این رسالت بیش از هر کسی بر عهده نخبگان است.

سید افقهی ادامه داد: بنیاد برای تحقق این هدف، اندیشکده آفرینش‌های علمی را ایجاد خواهد کرد تا بهترین استعدادهای تحصیلی کشور که در المپیادهای علمی و کنکور سراسری شناسایی می‌شوند، در فضای تفکر و تدبر بنیادین با حضور اساتید و صاحب‌نظران قرار بگیرند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امروز کشور نیاز به توجه به رشته‌های بنیادین از علوم پایه گرفته تا فلسفه، حکمت و الهیات دارد، اظهار کرد: امام رحمت‌الله در نامه معروف به فرمانروایان وقت شوروی نوشتند شما تیزهوشان خود را بفرستید تا مطالب امثال ملاصدرا و بوعلی سینا و شیخ اشراق را مطالعه کنند. این نشان می‌دهد ایران ظرفیت غنی تاریخی دارد و دانشمندان بنامی در تاریخ ایران حضور داشتند.

وی اضافه کرد: امروز نیز لازم است با کمک دانشمندان بزرگ و نگاه بین‌رشته‌ای و تمرکز بر علوم پایه و بنیادین، هم استعدادها به سمت صحیح هدایت شوند و هم هم‌افزایی و کرسی‌های آزاداندیشی در بستر دانشگاه شکل بگیرد. این کار یک فصل جدید در حرکت به سمت قله‌های علمی است که به فرموده حضرت آقا نزدیک هستند و جای خستگی نیست.

سید افقهی تصریح کرد: فضای نخبگی کشور باید از رکود چند ساله خارج شود و دوباره به پویایی برسد. برنامه های بنیاد ملی نخبگان تلاش خواهد کرد تا عقب ماندگی‌ها را جبران کند و برای تحقق اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران گام‌ بردارد.

مراقب باشیم که زنجیره علمی کشور تضعیف نشود

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان در این مراسم با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم که زنجیره علمی کشور تضعیف نشود، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در جهت حل مسائل گام بردارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری ادامه داد: ما دین مترقی داریم که قلم علم از نظر آن برتر از خون شهدا است. فرهنگ ایرانی هم غیر از این نیست، تمام گذشتگان ما جایگاه ویژه‌ای برای علما قائل بودند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: نیاز داریم جایزه‌ای در تراز جایزه مصطفی(ص) در کشور داشته باشیم، امیدواریم سال آینده جایزه سرآمدان را ارتقاء دهیم و بتوانیم جایزه‌ای مترقی و در شأن دانشمندان ایرانی برای جامعه علمی ایران داشته باشیم.

وی با بیان این که باور دارم شرکت‌های دانش‌بنیان امروز نتایج تلاش‌های سال‌های گذشته جامعه علمی کشور است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در جهت حل مسائل گام بردارند و به صنعت وصل شوند و بدون شک حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به اعتلای جایگاه ایران زمین در آینده خواهد شد.

امروز کشورها با اندیشه‌ها به قدرت گرفتن فکر می‌کنند

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: امروزه سرآمدی در جهان از مسیر علم و دانش می‌گذرد و کشورها با اندیشه‌ها به قدرت گرفتن فکر می‌کنند، اگر ما بنایی بر قوی شدن داریم، بهترین راه آن علم و فناوری است.


وی با اشاره به خلاصه‌ای از تاریخچه شکل‌گیری بنیاد ملی نخبگان، گفت: من سال‌ها قبل در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کردم و مساله مهاجرت ژن‌ها را طرح کردم، بعد از آن در تماسی از سوی دولت مامور تشکیل بنیاد ملی نخبگان شدم که کار را با گروهی از جوانان پیش بردیم، بعد از مدتی شاهد بودم اداره بنیاد ذیل معاون اول رئیس‌جمهوری به دلیل مشغله ایشان ساده نیست، به همین جهت پیشنهاد تاسیس معاونت علمی رئیس‌جمهوری را دادم و این نهاد شکل گرفت که مایه مباهات است.

زلفی‌گل ادامه داد: امروز برای من جای خوشحالی دارد که مسیری که آن روز شروع شد، با قدرت ادامه یافته است و شاهد به ثمر نشستن دستاوردهای‌ مهمی همچون قانون جهش تولید دانش‌بنیان بودیم.

وزیر علوم در ادامه افزود: پیشنهاد دیگر من برای دانشگاه‌ها راه‌اندازی تالار مفاخر است که سبب ماندگار شدن این الگوها خواهد شد. امروزه سرآمدی در جهان از مسیر علم و دانش می‌گذرد و کشورها با اندیشه‌ها به قدرت گرفتن فکر می‌کنند، اگر ما بنایی بر قوی شدن داریم، بهترین راه آن علم و فناوری است.

زلفی‌گل ادامه داد: وزارت علوم امروزه کارهای زیادی برای ارتقای جایگاه علمی کشور انجام داده است که قانون جهش علمی بر مبنای عملکرد اجرایی یا دستورالعمل پژوهش‌های جامع، بخشی از آن‌ها است. امروز اگر حمایت‌ از دستاوردهای علمی محدود است، به دلیل محدودیت منابع است؛ اما فرایند حمایت از طرح‌های پژوهشی برتر در حال اصلاح است و تلاش داریم حمایت‌ها نسبت به گذشته شرایط بهتری پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت علوم برای تحقق عدالت علمی همه ابزارهای خود را به کار می‌گیرد و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا دانشگاه‌ها محدودیت منابع برای ارتقای خدمات آموزشی و فرهنگی نداشته باشند. 

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، مراسم تقدیر از برگزیدگان سرآمد علمی کشور با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، سیدسلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرشاد سلیمانی معاون توسعه بنیاد، یاسین کیخا سرپرست معاونت سرآمدان بنیاد و رسول محمدقلی دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده‌سازان و جمعی دیگر از سرآمدان علمی کشور برگزار شد که در پایان این مراسم، ۱۰ نفر از سرآمدان علمی به نمایندگی از ۱۱۰ سرآمد علمی سال ۱۴۰۲  کشور، لوح تقدیر، تندیس و هدیه نقدی خود را دریافت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha