مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این جشنواره از آمادگی میراث فرهنگی استان همدان برای ایجاد بازارچه دائمی اسدآباد در مسیر زائران حسینی خبر داد و گفت: یا توجه به واقع شدن شهرستان اسدآباد در مسیر بزرگراه کربلا، این موقعیت استراتژیک فرصت و پتانسیل بالایی برای ایجاد بازارچه موقت و یا دائمی برای فروش محصولات و کسب و کار خانگی و محصولات باغی و صنایع دستی این شهرستان میتواند ایجاد کند و با این اقدام ضمن معرفی توانمندی های شهرستان اسدآباد و جذب گردشگر، این امر در بحث اقتصاد مردم شهرستان نیز از نقش موثری برخوردار خواهد بود.
محسن معصومعلیزاده خاطرنشان کرد: در همین رابطه میراث فرهنگی استان همدان این آمادگی را دارد که یک بازارچه دائمی در خروجی شهر اسدآباد در مسیر زائران عتبات عالیات و نیز زائران اربعین حسینی ایجاد کند.
وی در ادامه اظهار کرد: حوزه گردشگری، صنعتی است که به سرعت در دنیا در حال رشد بوده و توسعه و تحول سریع اقتصادی هر منطقه را به همراه دارد.
معصومعلیزاده با بیان اینکه رشد تکنولوژی در کنار فعالیتهایی که در حوزه گردشگری وجود دارد، همراه و همخوان است، افزود: امروز دیگر گردشگری تنها نگاه و دیدن از پشت ویترینها نبوده و گردشگری مفاهیم جدیدی را به خود اختصاص داده که باید ما نیز بر اساس مفاهیم جدید حرکت کنیم و برای تحولی که در حوزههای صنعت گردشگری در حال انجام است آماده باشیم.
وی با اشاره به اینکه امروز گردشگران علاقمند آن هستند که از نزدیک بسیاری از حوزه های گردشگری از جمله حوزه کشاورزی و برداشت محصولات کشاورزی را ببینند و خود تجربه کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه گردشگری کشاورزی می توان در حوزه گردشگری کشاورزی سرمایه گذاری خوبی در سطح استان و شهرستانها انجام داد.
معصومعلیزاده ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان اسدآباد در حوزه گردشگری یکی از پتانسیلهای خوب استان به شمار میرود میتواند در این زمینه فضایی را آماده کند که گردشگران را به سمت خود در تمام روستاهای شهرستان در حوزههای مختلف جذب کند و اقتصاد روستا، شهرستان و استان همدان را متحول کند.
وی تصریح کرد: نگاه ویژه استاندار همدان در حمایت از حوزه صنعت گردشگری موجب شده تا با شتاب بیشتری در حوزه صنعت گردشگری استان حرکت کنیم و اتفاقات بسیار خوبی در این مسیر در این حوزه برای استان خواهد افتاد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در ادامه بیان کرد: زمانی که همه مردم در یک شهرستان تلاش کنند که داشته های شهرستان و روستاهای شهرستان را در تمام زمینههای مختلف طبیعی، فرهنگی، تاریخی و کشاورزی معرفی کنند، به طور قطع در بحث صنعت گردشگری کمک کننده خواهد بود.
وی تأکید کرد: از همه دهیاران و اعضای شورای همه روستاها درخواست داریم که کمک کرده و زمینههای مناسب را براساس روستاهای خود آماده کنند تا بتوانیم با برگزاری جشنوارههای مختلف شور و نشاط و امید را ایجاد کنیم چراکه امروز وظیفه ما ایجاد نشاط و شور و ایجاد فضای امید است.
معصومعلیزاده با اشاره به استقبال پررنگ مردم از جشنواره های برگزارشده مختلف سطح استان همدان در هفته گردشگری یادآور شد: مردم علاقمند استفاده از چنین فضاهایی در جشنوارهها هستند و نیاز است که این فرصتها را قدر بدانیم.
وی همچنین با اشاره به جشنواره آلو روستای ملحمدره گفت: رویداد جشنواره آلوی روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور در دست اقدام برای ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور است.
تولید سالانه ۴۵۰۰ تن آلو در شهرستان اسدآباد
به گزارش ایسنا، فرماندار اسدآباد هم از تولید سالانه ۴۵۰۰ تن محصول آلو در این شهرستان خبر داد و گفت:شهرستان اسدآباد دارای ۴۲۰۰ هکتار باغهای میوه بوده که از اینمیزان سطح باغات ۳۰۰ هکتار آن به باغات آلو اختصاص دارد و بیشترین پراکنش این باغات آلو مربوط به روستای ملحمدره، ویرایی، ترخین آباد و هلور سفلی است.
حسینعلی شرکائی با اشاره به ۳۲۰ باغدار آلو در شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: شهرستان اسدآباد به عنوان یکی از قطب های مهم محصولات باغی استان به شمار میرود.
وی اضافه کرد: بخشی از آلوی برداشت شده شهرستان به صورت تازهخوری و بخشی دیگر به صورت سنتی توسط بهرهبرداران این بخش به روشهای سنتی به صورت آلوی تیزابی، آلو خشک، لواشک، مربا و ترشی به بازار از جمله بازار سایر استانها عرضه میشود.
وی با بیان اینکه شهرستان اسدآباد دارای ۱۴۹ اثر تاریخی فرهنگی بوده که ۶۴ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، اظهار کرد: دهکده توریستی ملحمدره یکی از ۲۰ روستای هدف گردشگری استان همدان بوده که در زمینه آنتن دهی موبایل و اینترنت دارای مشکل بود و خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و با نصب بلندترین دکل مخابراتی استان همدان در این روستا مشکل مخابراتی این روستای گردشگری در سال گذشته برای همیشه مرتفع شد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس هم با بیان اینکه وجود صنایع تبدیلی کشاورزی از نقش مهمی در جلوگیری از خام فروشی و ارزش افزوده دوچندان برای کشاورزان اسدآبادی در محصولات باغی برخوردار خواهد بود، گفت: برندسازی فرآورده و محصول آلوی ملحمدره با استفاده از ظرفیت شبکه فروش می تواند این محصول روستای هدف گردشگری را به همه معرفی و روستای ملحمدره مرکز دپوی این محصول شناخته شود.
کیومرث سرمدیواله بیان کرد: مردم ملحمدره در کنار جشنواره ها و کارهای دامداری و کشاورزی باید به حفظ و معرفی و ماندگاری بیشتر گردشگران در این روستا توجه کنند، بهره بردن از بحث گردشگری در کنار کشاورزی از نقش مؤثری در اشتغال پایدار روستا برخوردار خواهد بود.
به گزارش ایسنا، در این جشنواره بیش از ۱۰ غرفه نیز برای فروش و عرضه محصول آلو و فرآورده های آلو، گردو، سیب، گیاهان دارویی، موسیر، آش محلی و صنایع دستی روستای ملحمدره در نظر گرفته شده است. در پایان این جشنواره از کشاورزان نمونه و برتر این شهرستان تجلیل شد.
انتهای پیام
نظرات