• پنجشنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402071308468
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

نگاهی به شرایط وقف برای ادارات و دستگاه‌های خراسان جنوبی

نگاهی به شرایط وقف برای ادارات و دستگاه‌های خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: ۴۷۱ هزار مترمربع از اراضی موقوفات استان در خدمت نظام اداری استان قرار دارد.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ثمرات وقف در جامعه اظهار کرد: اکنون ۱۲۳ هزار مترمربع از اراضی موقوفات با کاربری فضای سبز در خدمت مردم قرار گرفته است‌. 

وی با بیان اینکه ۴۷۱ هزار مترمربع از اراضی موقوفات استان در خدمت نظام اداری استان قرار دارد، بیان کرد: ۷۰۷ هزار مترمربع از اراضی موقوفات استان در خدمت نظام آموزش و پرورش و ۲۱۲ هزار مترمربع در خدمت نظام بهداست و درمان قرار دارد. 

بخشی پور با اشاره به شرایط این وقف‌ها، گفت: براساس نیاز روز جامعه اجازه صادر شده که وقف در خدمت رفع نیاز فرار گیرد که در این راستا نباید نیت اصلی وقف پنهان و بدون استفاده بماند. ۱۸ سال گذشته مصوبه‌ای با نام پرداخت پذیره صادر شد که طی آن در صورتی که مورد استفاده از زمین، مشمول نیت واقف نباشد مشمول پرداخت پذیره خواهد شد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه پذیره، ارزش زمین را براساس نظر کارشناسی معین می‌کند، اما بسیاری از ادارات استان حتی پذیره اولیه را برای استفاده از وقف پرداخت نکرده‌اند، افزود: تاکنون کمتر اداره‌ای برای این مورد و پرداخت آن اقدام کرده که نشان‌دهنده این است که یا از آن آگاهی نداشته و یا منتظر تفاهم‌نامه بین دستگاهی است. 

بخشی‌پور با بیان اینکه اوقاف کشور با اداراتی چون میراث فرهنگی و آموزش و پرورش استان طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ تفاهم‌نامه‌ای برای پرداخت پذیره منعقد کرده است، اما در استان آگاهی چندانی از این تفاهم‌نامه‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: در مجموع اگر ادارات دین خود را برای زمین‌های وقفی ادا کنند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری این دین، صرف نیت وقف می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha