علیاصغر شفیع نادری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به داراییهای موجود خطوط ریلی برونشهری ایران اظهار کرد: متوسط رشد خطوط اصلی در ۲۰ سال اخیر ۲.۶ درصد و در ۱۰ سال اخیر ۱.۶ درصد بوده اما در پنج سال اخیر به ۱.۳ درصد رسیده است. متوسط سالیانه ساخت خطوط اصلی نیز در ۲۰ سال اخیر ۲۵۰ کیلومتر و در ۱۰ سال اخیر ۱۸۰ کیلومتر بوده اما در پنج سال اخیر به ۱۵۰ کیلومتر رسیده است.
وی درباره داراییهای لکوموتیو ایران نیز بیان کرد: همچنین آمار لکوموتیوهای در گردش در سیر حاکی از آن است که متوسط سالیانه تعداد لکوموتیو در گردش اضافهشده در ۱۰ سال اخیر ۱۹ دستگاه بوده که در پنج سال اخیر به ۱۴ دستگاه رسیده است.
این کارشناس خطوط ریلی درباره تعداد واگنهای باری نیز اظهار کرد: دارایی موجود در بخش واگنهای باری نیز حاکی از آن است نرخ رشد متوسط سالیانه واگن باری در ۲۰ سال اخیر ۳.۲ درصد و در ۱۰ سال اخیر نیز ۳.۲ درصد بوده اما در پنج سال اخیر به ۴.۱ درصد رسیده است.
شفیع نادری ادامه داد: متوسط سالیانه واگن باری اضافهشده به ناوگان نیز نشان میدهد در ۲۰ سال اخیر این عدد ۷۲۳ دستگاه بوده و در ۱۰ سال اخیر به ۸۴۴ دستگاه رسیده اما در پنج سال اخیر ۱۱۲۰ دستگاه واگن باری به ناوگان اضافهشده است.
وی درباره واگنهای مسافری نیز گفت: تعداد واگنهای مسافری و خدماتی حاکی از آن است که نرخ رشد متوسط سالیانه واگنهای مسافری و خدماتی در شاخص تعداد کل حدود ۰.۲ درصد بوده اما در شاخص تعداد واگن آماده به کار افزایش نیافته و کمی هم کاهشی بوده است.
این کارشناس خطوط ریلی خاطرنشان کرد: برآورد میشود که ارزش جایگزینی داراییهای موجود در شبکه ریلی کشور شامل خطوط، ایستگاهها و ناوگان به حدود ۲۰ میلیارد دلار بالغ میشود.
شفیع نادری با بیان اینکه کل درآمد بخش ریلی برونشهری کمتر از ۰.۵ میلیارد دلار در سال برآورد میشود، اظهار کرد: نسبت درآمد به دارایی این بخش فقط ۲.۵ درصد است. توجه شود که میزان استهلاک بخش حداقل ۲ درصد است. این در حالی است که سود بخش حملونقل ریلی بار آمریکا حدد ۸ درصد است.
انتهای پیام
نظرات