• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402071006374
  • خبرنگار : 50622

عصاره فلفل، سیر و پوست نارگیل بهترین جایگزین برای سموم شیمیایی

عصاره فلفل، سیر و پوست نارگیل بهترین جایگزین برای سموم شیمیایی

ایسنا/البرز یک کارشناس گیاه‌ پزشکی زراعت و اصلاح نباتات با بیان اینکه برای کنترل آفات در مزارع سبزی نباید از سموم با دوره ماندگاری بالا استفاده کرد؛ گفت: به جای آن می‌توان از سموم ارگانیک مثل عصاره سیر، فلفل یا پوست نارگیل موجود در بازار بهره برد.

مصطفی عطاءالهی در گفت و گو با ایسنا گفت: با توجه به اینکه کودها و سموم کشاورزی بر امنیت غذایی و سلامت مردم نقش اساسی دارد، از این رو ضروری است فروشگاه‌های نهاده‌های کشاورزی مجاز که واسطه عرضه و فروش بوده و به آخرین اطلاعات و دانش روز در زمینه تولید و نحوه استفاده از سموم و کودهای کشاورزی آگاه هستند، این اطلاعات را به مصرف کننده منتقل کنند.

عطاءالهی افزود: شیوع بعضی از بیماری‌ها مثل سرطان‌ها و سکته‌ها به نوعی شاید در اثر سیاست‌های غلط قبلی و فقدان دانش کافی  در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی  از قبیل استفاده بی‌رویه از سموم بسیار خطرناک باشد. اینکه برخی سموم کشاورزی به صورت وکیوم، به دلیل تولید نامرغوب آن پس از سال‌ها آنقدر بوی زننده‌ای دارد که نمی‌شود نزدیک آن شد، نشان از بی توجهی به ترکیبات و تولیدات سموم کشاورزی در سال‌های گذشته دارد.

وی افزود: امروزه  مطالعات و تحقیقات پزشکی بر این باور است که  باقی مانده سموم و کودهای کشاورزی در آب‌های زیرزمینی و گیاهان به تدریج در کبد و سلول‌های بدن ذخیره شده و این سرطان‌ها را افزایش داده است. در این زمینه کاری که اتحادیه استانی نهاده‌های کشاورزی می‌تواند انجام دهد این است که با آموزش و به‌کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی، کارشناس فروش را آگاه  و خطرات سموم پرخطر را به مصرف کننده معرفی کند و نحوه استفاده از سموم را با توجه به آفت به آنها آموزش دهد.

این کارشناس گیاه پزشکی، زراعت و اصلاح نباتات، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت دانش کشاورزی نیاز است افرادی که دانش کشاورزی ندارند به آنها آموزش‌های لازم ارائه شود تا بتوانند در گام اول با شناسایی آفات و بعد با توصیه  سم و کود مناسب، تغذیه خاک و قوی کردن محصولات  نتایج خوبی را در تولید محصولات غذایی کشاورزی داشته باشند. در این زمینه در طرحی که به صورت آزمایشی در استان اجرا کردیم با تغذیه توانستیم حضور آفت را عملا در باغ به حداقل ممکن رسانده و عملکرد را تا ۸۰ درصد افزایش دهیم.

خزانه‌دار اتحادیه استانی نهاده‌های کشاورزی تاکید کرد: این آموزش باید علاوه بر مصرف کننده در اختیار فروشندگان هم قرار گیرد تا  آنها هم این آموزش‌ها را به  مصرف کننده منتقل کنند. اینکه بدانند اگر  سمی از رده خارج شد چه  جایگزینی  برای آن باید استفاده کنند و یا با چه روش‌ها و تکنیک‌هایی می‌توانند مصرف سم شان را کم کرده و بهترین محصول با کمترین آسیب تولید کنند.

وی افزود: باید  متخصصین این حوزه  که اطلاعات و دانش کافی دارند بدون توجه به  منفعت اقتصادی نسبت به آگاهی بخشی مردم به ویژه کشاورزان، باغداران و فعالان این عرصه اقدام کنند تا با تبادل و چرخش آن در جامعه، اطلاعات غلط از ذهن مردم پاکسازی شده و حتی یکسری برنامه‌های تبلیغی در فضای مجازی که با هدف جذب دنبال کننده اقدام به آموزش روش‌هایی عجیب کشاورزی و یا معرفی  ترکیبات عجیب می‌کنند، با این اطلاعات درستی و یا نادرستی آن قابل تشخیص باشد. اگر این اعتقاد وجود داشته باشد خودبه خود دانش فردی درباره سم و کود، اهمیت تغذیه و آزمایش خاک، جلوگیری از  مصرف کود بی رویه با هدف و حمایت از کلینیک‌های گیاهپزشکی در جامعه اتفاق خواهد افتاد.

وی درخصوص استفاده از سموم برای تولیدات کشاورزی که به صورت تازه خوری مصرف می‌شوند، افزود: کاشت و استفاده از سبزیجات تازه خوری در همه باغ‌ها متداول است. موضوع مهم  این است که نباید آن را با سموم پرخطری که دوره کارنس آنها بین ۱۴ تا ۲۱ روز است، سمپاشی کنند. این آموزش و آگاهی بخشی به کشاورز و باغدار باید داده شود که به جای این سموم می‌توانند از سموم ارگانیک مثل عصاره سیر، فلفل یا پوست نارگیل موجود در بازار یا حتی سمومی که دوره کارنس یا درصد خطرشان برای انسان کمتر از یک روز است استفاده کنند.

خزانه دار اتحادیه نهاده‌های کشاورزی البرز ادامه داد: سموم ارگانیک حتی اگر نتواند آفت گیاهی را  به صورت صدرصد کنترل کند باید این نکته را  به کشاورز یا مصرف کننده تفهیم کنیم که استفاده از سموم ارگانیک با یک دوره کارنس یک روزه امکان برداشت محصول بی خطر و به فاصله کم و به دفعات بیشتر را برای او فراهم می‌کند. استفاده از سموم ارگانیک مثل عصاره سیر و فلفل که کاملا بی خطر است چهار تا هفت روز جمعیت آفات را کم می‌کند و به محصول هم آسیبی نمی‌زند. در نهایت باغدار یا کشاورز می‌تواند از محصولات استفاده کند که کاملا ارگانیک هستند.

این کارشناس ادامه داد: در مورد درختان میوه و محصولات زراعی باید از برنامه‌هایی برای برداشت محصول بهتر و افزایش عملکردشان در هکتار استفاده نمود. برای این منظور از کودهای جدید بی خطر یا کم خطر در حد استاندارد استفاده می‌شود. اما مصرف اوره یا فسفات و پتاسیم که به صورت سنتی در کشاورزی و باغداری مرسوم است بیش از حد استفاده می‌شودکه به خاطر داشتن مواد سنگین و سرطان‌زا، امکان مسموم کردن محصولات و آب و خاک وجود دارد.  فرض کنید ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو در هکتار حد لازم و مجاز استفاده از این مواد است اما  بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلو در هکتار اضافه و استفاده می‌شود.

عطاءالهی با اشاره به اهمیت تشکیل اتحادیه استانی نهاده های کشاورزی اظهار کرد: با توجه به حفظ سلامت غذایی و تولیدات کشاورزی این اتحادیه تاسیس و اهداف خود را بر محور نظارت بر فروش سموم و کودهای کشاورزی  و آگاهی بخشی در این زمینه متمرکز کرده است. ضمن اینکه استان البرز به نوعی مرکز توزیع سم و کود بوده و متاسفانه توسط بسیاری از دلال‌ها بدون کنترل به سایر نقاط کشور توزیع و پخش می‌شود و به نوعی مصرف غیر طبیعی سموم کشاورزی را در استان و سایر نقاط کشور داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه یکسری از مشاغل غیر مرتبط با کشاورزی هستند که فروش محصولات آنها به خانه‌ها راه پیدا کرده و کنترل و نظارت بر آنها  کار دشواری است. به عنوان مثال برخی عطاری‌ها، گلفروشی‌ها یا نهال فروشی‌ها در سطح شهر اقدام به تهیه سموم و کود در قالب بسته بندی کوچک کرده و آنها را برای مصارف گل‌های آپارتمانی می‌فروشند، در حالی که تکنیک مصرف یا تکنیک تولیدشان رعایت نشده و هم برای مصرف کننده  و هم برای اعضای خانواده شان می‌تواند خطرناک باشد.

وی در پایان با اشاره به تازه تاسیس بودن اتحادیه استانی نهاده های کشاورزی خواستارحمایت های استانی از این اتحادیه برای فعالیت بهتر آن در سطح استان و بهبود تولیدات  و افزایش سلامت غذایی مردم و ارتقاء آموزش کشاورزی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha