• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402071006371
  • خبرنگار : 71402

پیروز انتخابات اسلواکی: مردم ما مشکلات بزرگتری نسبت به اوکراین دارند

پیروز انتخابات اسلواکی: مردم ما مشکلات بزرگتری نسبت به اوکراین دارند

رابرت فیتسو، رهبر حزب سوسیال دموکراسی اسلواکی گفت که حزب او از کمک نظامی بیشتر به اوکراین حمایت نخواهد کرد. حزب فیتسو در انتخابات پارلمانی اول شد و اکنون آماده است تا مذاکرات درباره تشکیل دولت را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، «رابرت فیتسو» روز یکشنبه به دنبال اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اسلواکی گفت: اسلواکی و مردم اسلواکی مشکلات بزرگتری نسبت به اوکراین دارند.

حزب فیتسو حدود ۲۳ درصد رای گرفت و نزدیکترین رقیب به او حزب اسلواکی مترقی به حدود ۱۸ درصد رای رسید.

هنگامی که از فیتسو در مورد موضع حزبش در مورد کمک به کی‌یف سوال شد، او گفت که اگر حزبش با موفقیت دولت تشکیل دهد، همچنان آماده کمک خواهد بود، اما فقط از راه بشردوستانه. او گفت: «ما آماده کمک به بازسازی این کشور هستیم، اما شما نظر ما را در مورد تسلیح اوکراین می‌دانید.»

این حزب کمپین انتخاباتی را با شعار «نه به حتی یک گلوله» انجام داد و نشان می‌داد که کمک نظامی به کی‌یف را پایان می‌دهد. اسلواکی که عضو اتحادیه اروپا و ناتو با جمعیتی حدود ۵.۵ میلیون تن است، قبلا نیروهای اوکراینی را با نفربرهای زرهی، هویتزر و کل ناوگان جنگنده‌های میگ ۲۹ متعلق به دوران شوروی تامین کرده است.

پنج‌شنبه هفته گذشته، فیتسو در یکی از کارزارهای انتخاباتی خود قول داد که حزبش در صورت پیروزی در انتخابات، «حتی یک گلوله هم به اوکراین ارسال نکند.» روز یکشنبه، این سیاستمدار که نخست‌وزیر سابق است، درگیری جاری را یک تراژدی بزرگ توصیف کرد و افزود که طولانی شدن این بن‌بست فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

او با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین افزود: ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا مذاکرات صلح هر چه سریعتر آغاز شود. کشتار بیشتر به نفع هیچکس نیست.

زوزانا کاپوتووا، رئیس‌جمهوری اسلواکی روز یکشنبه گفت که به طور رسمی از فیتسو می‌خواهد تا روز دوشنبه دولت جدید تشکیل دهد.

در شرایطی که هیچ حزبی نتوانسته اکثریت را به دست آورد، اسلواکی باید یک دولت ائتلافی تشکیل دهد. حزب طرفدار اروپا موسوم به HLAS (صدا) که با ۱۴.۷ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت، اتحاد احتمالی با حزب سوسیال دموکراسی اسلواکی (SMER-SD) را رد نکرد. پیروزی فیتسو و حزبش موجب نگرانی آمریکا شده است. به گفته اطلاعات خارجی روسیه، واشنگتن برای نگه داشتن دولت قبلی اسلواکی روی کار تلاش کرد.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha