• جمعه / ۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402070704450
  • خبرنگار : 71129

اعتراض گروهی از کشورها به عدم صدور ویزا برای شرکت در شورای حقوق بشر

اعتراض گروهی از کشورها به عدم صدور ویزا برای شرکت در شورای حقوق بشر

گروهی متشکل از ۱۱ کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند رد و تاخیر در صدور ویزا برای نمایندگان شرکت کننده در رویدادهای سازمان ملل، نوعی سرکوب علیه اعضای جامعه مدنی به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، این ۱۱ کشور شامل بلاروس، چین و روسیه در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما هرگونه فشار سیاسی بر نمایندگان جامعه مدنی را با ایجاد موانع مصنوعی که مانع از شرکت آنها در رویدادهای سازمان ملل متحد بر اساس قوانین و روشهای مربوطه می‌شود، رد می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است، یکی از این ابزارها که خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، رد ویزای ورود یا بررسی طولانی درخواست‌های ویزا برای کسانی است که تمام معیارهای دسترسی را گذرانده‌اند و توسط دبیرخانه سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفته و ثبت شده‌اند.

این سند که توسط "یوگنی اوستینف"، یکی از اعضای هیات روس در سازمان ملل در جریان پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شد همچنین بر موضع این ۱۱ کشور درباره غیرقابل قبول بودن تضعیف گفت‌وگوی سازنده و مورد احترام درباره مسائل بشری توسط نمایندگان جامعه مدنی غربی تاکید دارد.

در ادامه این بیانیه همچنین ذکر شده است: این ۱۱ کشور از شورای حقوق بشر و روندهای ویژه آن و همچنین دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند تا به این شکل انتقام جویانه علیه نمایندگان جامعه مدنی توجه لازم را داشته باشند.

در این سند همچنین از این سازمان‌ها، آژانس‌ها و مکانیسم‌ها خواسته شده تا برای اطمینان از مشارکت عادلانه جغرافیایی جامعه مدنی در رویدادهای مربوطه در سازمان ملل، از جمله از طریق اطمینان از صدور به موقع ویزا تلاش کنند.

دیگر امضا کنندگان این سند ایران، بولیو، ونزوئلا، کره شمالی، میانمار، نیکاراگوئه، سوریه و اریتره هستند.

پنجاه و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ۱۱ تا ۱۳ اکتبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود. همچنین اگرچه روسیه عضو این شورا نیست اما به صورت فعالانه در نشست‌های آن شرکت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha