• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402070402001
  • خبرنگار : 50640

راهکارهای کاهش تولید پسماند در خانه

راهکارهای کاهش تولید پسماند در خانه

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک کارشناس تغدیه و شبکه بهداشت و درمان در چهارمحال و بختیاری گفت: مواد غذایی که در حال فساد هستند و طول عمر آن‌ها رو به اتمام است، می‌توان با فریز کردن از تولید پسماند جلوگیری کرد.

زهرا آزاد شهرکی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه متاسفانه حدود یک‌سوم مواد غذایی که از مزرعه به سفره ما می‌رسد روانه سطل زباله می‌شود، اظهار کرد:  این موضوع در همه کشورها وجود دارد اما متاسفانه در ایران مقدار زیادی از مواد غذایی به پسماند تبدیل و دور ریخته می‌شوند و این امر با افزایش جمعیت شیب صعودی دارد. 

وی تاکید کرد: خرید و مصرف معقول کالاها اعم از مواد خوراکی، پوشاک، لوازم منزل و... از راهکارهای صرفه‌جویی و حفظ محیط زیست است که علاوه بر افزایش توان اقتصاد خانواده،می‌توان با پس اندازهای کوچکی که از صرفه‌جویی در خرید یا به عبارت بهتر با خرید صحیح و منطقی، حاصل می‌شود می‌توان سرمایه‌های بزرگی برای فعالیت‌های مفید ایجاد کرد.
این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: دورریز مواد غذایی به غیر از اینکه موجب اسراف می‌شود، موضوعات مهمی همچون هدررفت انرژی که برای به دست آورد آن مواد غذایی صرف شده است، استفاده از نیروی کاری که برای تولید آن غذا زحمت کشیده شده است و منابع و سرمایه‌ای که برای رشد آن محصول استفاده شده، مدنظر قرار می‌گیرد.
آزاد با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های شدید پسماندهای غذایی،  آسیب به محیط زیست است، تصریح کرد: برای جلوگیری از تولید پسماندهای مواد غذای یکسری راهکارهایی وجود دارد که به سادگی می‌توانیم آن‌ها را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: اولین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، خرید به اندازه نیاز خانواده است تا علاوه بر اینکه مواد غذایی تازه و سالم مصرف می‌کنیم، از تلمبار کردن مواد غذایی و فساد آن‌ها جلوگیری می‌کنیم.
این کارشناس تغدیه با اشاره به راهکارهای افزایش طول عمر برخی مواد غذایی در یخچال، عنوان کرد: به عنوان مثال میوه‌هایی مانند سیب، موز، هلو و گلابی وقتی در محیط یخچال قرار می‌گیرند از خودشان گازی به نام اتیلن آزاد می‌کنند که باعث فساد بقیه مواد غذایی می‌شود. باید این میوه‌ها را داخل نایلون و در یک طبقه جدا از بقیه میوه و سبزیجات نگهداری شوند.
آزاد گفت: سیب‌زمینی و پیاز در دمای محیط خانه طول عمر بیشتری خواهند داشت و دیرتر خراب می‌شوند و نیازی نیست در یخچال نگهداری شوند. 
وی با اشاره به اینکه برخی میوه و سبزیجات به شرط خوب شسته شدن،  می‌توانیم از پوست آن‌ها نیز استفاده کرده و  از تولید پسماندها جلوگیری کنیم، افزود: از طرفی می‌توان با خشک کردن پسماند میوه و سبزیجات به صورت کود برای باغچه و گلدان‌ها استفاده کرد.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مواد غذایی که در حال فساد هستند و طول عمر آن‌ها رو به اتمام است،  می‌توان با فریز کردن از تولید پسماند جلوگیری کرد.

آزاد خاطرنشان کرد: بهتر است مواد غذایی به صورت خام منجمد شود و از طرفی خشک کردن میوه و سبزیجاتی که در معرض فساد هستند راهکار دیگری برای کمتر شدن تولید پسماند غذایی است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha