• یکشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402070200980
  • خبرنگار : 71129

اردوغان به نخجوان می‌رود

اردوغان به نخجوان می‌رود
رجب طیب اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه فردا (دوشنبه) به دعوت همتای آذربایجانی خود به نخجوان می‌رود. محور دیدار روسای دو کشور، بررسی آخرین وضعیت کریدور زنگزور عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری APA، روند خلع سلاح گروه‌های ارمنی در قره‌باغ کوهستانی و فرآیندهای آتی سیاسی نیز از دیگر موضوعات مورد بحث رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان عنوان شده است.

کریدور زنگزور که راهی ارتباطی بین ترکیه و جمهوری آذربایجان است نیز موضوع مورد بحث در دیدار بین این دو خواهد بود.

با پایان یافتن عملیات نیروهای نظامی آذربایجان در قره باغ، خلع سلاح نیروهای ارمنی مستقر در منطقه، روند مذاکرات برای ادغام قره‌باغ به آذربایجان و بازگشایی کریدور زنگزور آغاز شده است.

اردوغان، یکی از اصلی‌ترین حامیان علی‌اف در نشست سازمان ملل بر راه اندازی سریع‌تر این کریدور تاکید کرد.

کریدور زنگزور یکی از مهمترین مسیرهای حمل و نقل زمینی است که جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می‌سازد. 

اردوغان و علی اف در ماه ژوئن گفته بودند که می‌خواهند تلاش‌ها را برای باز کردن یک کریدور زمینی که ترکیه را از طریق نخجوان و ارمنستان به قلمرو اصلی آذربایجان متصل می‌کند، افزایش دهند.

دفتر مطبوعاتی اردوغان اعلام کرد، رجب طیب اردوغان و الهام علی اف در منطقه نخجوان آذربایجان که بین ترکیه، ارمنستان و ایران قرار دارد، برای گذاشتن سنگ بنای خط لوله گاز و افتتاح یک مجتمع تولید نظامی در 25 سپتامبر ملاقات خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در تاریخ 25 سپتامبر 2023 به دعوت الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در سفری کاری یک روزه به نخجوان سفر خواهد کرد و در این دیدار، رهبران در مورد روابط دوجانبه ترکیه و آذربایجان، دستور کار منطقه‌ای و جهانی، در درجه اول تحولات قره‌باغ گفتگو و در مورد مسائل جاری در این زمینه تبادل نظر خواهند کرد.

این دفتر گفت: در این سفر اردوغان و علی اف همچنین در مراسمی برای گذاشتن سنگ بنای خط لوله گاز ایغدیر- نخجوان و شرکت در مراسم افتتاحیه یک مجتمع تولیدی نظامی در نخجوان شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۲ ۱۹:۲۵

از این هم می ترسین؟ خوب یه کاری کنید. اردوغان دشمن ایران هست نه نتانیاهو

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۱۳:۳۹

آدرس غلط ندهید

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۰۱:۲۶

زنگزورهم آزادخواهدشد؟همانطورکه قره باغ شد