• شنبه / ۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402070100510
  • خبرنگار : 71457

گزارش سی‌ان‌ان از فعالیت‌های روزافزون در پایگاه‌های هسته‌ای روسیه، آمریکا و چین

گزارش سی‌ان‌ان از فعالیت‌های روزافزون در پایگاه‌های هسته‌ای روسیه، آمریکا و چین

شبکه سی ان ان آمریکا در گزارشی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های روسیه،‌ چین و ایالات متحده آمریکا در پایگاه‌های هسته‌ای به صورت فزاینده در حال انجام است و حکایت از آمادگی این قدرت‌های جهانی برای ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، عکس‌های این شبکه نشان می‌دهند که این سه کشور طی سال‌های اخیر تأسیسات جدید ایجاد کرده و تونل‌های جدیدی در سه سایت هسته‌ای حفر کرده‌اند که یکی از آنها توسط چین در منطقه سین کیانگ در غرب این کشور اداره می‌شود و دیگری توسط روسیه در یک منطقه مجمع الجزایری در اقیانوس منجمد شمالی و دیگری در صحرای نوادا در ایالات متحده اداره می‌شود.

سی‌ان‌ان به نقل از جفری لوئیس، استادیار مرکز منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «جیمز مارتین» می‌گوید: در حال حاضر نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه، چین و ایالات متحده ممکن است آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرند.

به گزارش این شبکه، این کشورها از زمان ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی در سال ۱۹۹۶ این کار را نکرده بودند.

در همین راستا، سدریک لتون، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده در مصاحبه‌ای با این شبکه اظهار کرد که این فعالیت‌ها «و سرمایه گذاری گسترده زمان، تلاش و پول نه تنها برای مدرن کردن زرادخانه هسته‌ای است، بلکه برای آماده کردن انواع فعالیت‌هایی است که ممکن است برای انجام آزمایش هسته‌ای لازم باشد.»

در حالی که چنین فعالیت‌هایی در شرایطی جز شرایط کنونی جهان جلب توجه نمی‌کرد، اما جنگ در اوکراین سطح خطرات ناشی از تهدید هسته‌ای را به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش داده و این تحرکات را به موضوعی که عامل تردید و ترس است، تبدیل کرده است.

در همین راستا، این شبکه به نقل از یک گروه نظارتی برجسته هسته‌ای که در سال ۱۹۴۷ تأسیس شد، نوشت که تهدیدهای پنهان روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به جهان یادآوری می‌کند که تشدید درگیری، چه به صورت تصادفی، عمدی یا اشتباه محاسباتی، خطر وحشتناکی را به همراه دارد.

گزارش سی‌ان‌ان از فعالیت‌های روزافزون در پایگاه‌های هسته‌ای روسیه، آمریکا و چین

این گروه افزود که احتمال اینکه درگیری از کنترل هر کسی خارج شود، همچنان زیاد است.

لوئیس خاطرنشان کرد که عملکرد ضعیف غیرمنتظره ارتش روسیه در اوکراین می‌تواند بخشی از انگیزه مسکو برای بررسی از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای باشد.

دیمیتری مدودف، یکی از حامیان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و معاون فعلی شورای امنیت روسیه، قبلاً گفته بود که در صورت موفقیت آمیز بودن ضدحمله در اوکراین، مسکو «مجبور به استفاده از سلاح هسته‌ای خواهد شد.»

در مورد روسیه، سی ان ان گزارش داد که عکس‌ها نشان می‌دهند که کار در سایت نوایا زیملیا در مجمع‌الجزایر اقیانوس منجمد شمالی در حال انجام است.

به گفته این شبکه، سایت نوایا زیملیا اولین بار توسط اتحاد جماهیر شوروی برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای در دوره بین ۱۹۵۵-۱۹۹۰ مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش این شبکه، این تصاویر نشان می‌دهند که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ کار ساخت‌وساز گسترده‌ای در این سایت در حال انجام است که شامل ورود کشتی‌های جدید و کانتینرهای حمل و نقل و حفر تونل‌ها در اعماق کوه‌های قطب شمال می‌شود.

لوئیس گفت که در نزدیکی این تاسیسات تونل‌هایی وجود دارد که روسیه در گذشته آزمایش کرده است. وی افزود: در پنج یا شش سال گذشته شاهد حفر تونل‌های جدید توسط روسیه بوده‌ایم که نشان دهنده آمادگی این کشور برای ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای است.

لتون، افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی آمریکا و تحلیلگر کنونی این شبکه گفت: «برای من کاملاً واضح است که روس‌ها برای یک آزمایش هسته‌ای احتمالی آماده می‌شوند»، اما وی افزود: «روس‌ها ممکن است برای انجام آزمایش هسته‌ای تا نهایت کار پیش بروند، اما عملاً آن را انجام نمی‌دهند، در اصل، آنها این کار را برای ترساندن غرب انجام می‌دهند.»

به گزارش این شبکه، در چین، تصاویر ماهواره‌ای فعالیت فزاینده‌ای را در سایت آزمایش هسته‌ای در لوپ نور، دریاچه نمک خشک واقع در غرب چین نشان می‌دهد و در آنجا پنجمین تونل زیرزمینی جدید در سال‌های اخیر حفر شده و جاده‌های جدیدی ساخته شده است.

گروهی از کارشناسان چینی در ژاپن پس از تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای سایت لوپ نور در گزارشی که در آوریل گذشته منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که «هدف احتمالی چین انجام آزمایش‌های هسته‌ای غیربحرانی است».

این گروه گفت: این واقعیت که یک تونل بسیار طولانی در امتداد مناطق کوهستانی با پیچ‌هایی در مسیر حفر شده است، نشان می‌دهد که ساخت محل آزمایش در مرحله نهایی خود است.

اما وزارت خارجه چین در مصاحبه با سی‌ان‌ان اعلام کرد که این گزارش «درمورد تهدید هسته‌ای چین اغراق می‌کند» و این گزارش «کاملاً غیرمسؤولانه» است.

در مورد ایالات متحده که آخرین آزمایش زیرزمینی خود را در سال ۱۹۹۲ انجام داد، لوئیس گفت که واشنگتن مدت‌هاست که در وضعیت آمادگی برای انجام آزمایش هسته‌ای قرار دارد و در صورتی که یکی از رقبای خود ابتدا دست به حرکت بزند، آماده پاسخگویی است.

وی افزود: آمریکا سیاست آماده سازی برای انجام آزمایش هسته‌ای در مدت زمان نسبتاً کوتاه یعنی حدود شش ماه را دارد.

این شبکه گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای تجاری از سایت امنیت ملی نوادا نشان می‌دهد که تأسیسات زیرزمینی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha