• شنبه / ۱ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402070100031
  • خبرنگار : 71145

در بیانیه‌ای مشترک

پکن و دمشق بر لغو تحریم‌های سوریه و تقویت همکاری امنیتی تاکید کردند

پکن و دمشق بر لغو تحریم‌های سوریه و تقویت همکاری امنیتی تاکید کردند

بر اساس بیانیه مشترک چین و سوریه به مناسبت برقراری روابط مشارکت راهبردی، چین با حضور غیرقانونی نظامی در سوریه و غارت منابع طبیعی این کشور مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه و جمهوری خلق چین بیانیه مشترکی مبنی بر ایجاد روابط شراکت راهبردی بین دو کشور پس از نشست سران بشار اسد و شی جینپینگ، روسای جمهوری دو کشور در شهر هانگژو چین صادر کردند.

سانا متن بیانیه توافقنامه مشارکت راهبردی سوریه و چین را منتشر کرد که در آن تاکید شد: «دو طرف به تبادل حمایت قاطع در مورد موضوعات مرتبط با منافع اصلی و نگرانی‌های اصلی طرف مقابل ادامه خواهند داد و طرف سوری قاطعانه بر این امر تاکید دارد و متعهد به اصل چین واحد است و می‌پذیرد که دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است و نماینده تمام چین است و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین می‌باشد و از تلاش‌های چین برای حفظ حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی خود حمایت می کند.»

چین و سوریه با مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مخالف هستند و پکن نیز مخالفت خود را با حضور غیرقانونی نظامی در سوریه اعلام کرده و خواستار لغو تحریم‌ها علیه دمشق شد.

در این بیانیه آمده است: «چین به طور قاطعانه از سوریه در حفاظت از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی آن حمایت می‌کند.»

چین و سوریه روز جمعه خواستار لغو فوری تمامی تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه اعمال شده علیه دمشق شدند و بر موضع خود مبنی بر مخالفت با مداخله در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

در بیانیه مشترک چین و سوریه که به مناسبت ایجاد مشارکت راهبردی میان دو کشور اعلام شد، آمده است: چین از کشورهای ذی‌ربط می‌خواهد فوراً همه تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه اعمال شده علیه سوریه را لغو کنند.

در این بیانیه آمده است: ما از سیاست‌ها و اقدامات دولت سوریه برای حفظ امنیت ملی، ثبات و توسعه حمایت می‌کنیم و با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه و تضعیف امنیت و ثبات آن مخالفیم.

چین در این بیانیه‌ تاکید کرد که با حضور غیرقانونی نظامی در سوریه، انجام عملیات نظامی غیرقانونی و غارت منابع طبیعی این کشور مخالف است و به ارائه کمک به سوریه «در حد توانش» ادامه خواهد داد و از آن در بازسازی و توسعه حمایت خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که چین و سوریه همکاری خود را در مبارزه با تروریسم و ​​تضمین امنیت افزایش خواهند داد.

در این بیانیه به موضوع دخالت در امور داخلی سوریه اشاره و تاکید شده است که چین و سوریه با دخالت هر کشوری در امور داخلی سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مخالف هستند.

پیش از این، شی جینپینگ و بشار اسد، توافقنامه همکاری راهبردی سوریه و چین را امضا کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha