نبی رحمانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کلاساولیها روزهای اول مدرسه با چالشهایی شامل دوری از خانه، دوری از والدین، حضور در یک محیط رسمی و رویارویی با افراد جدید مواجه هستند، گفت: خانوادهها این روزهای نخست مدرسه با مدیریت صحیح میتوانند دید خوبی در دانشآموزان نسبت به مدرسه و کلاس درس بوجود آورده و یا برعکس باعث تنفر آنها از فضای درس و مدرسه شوند.
وی با بیان اینکه معرفی مدرسه به عنوان یک مکان امن میتواند نقش مهمی در ایجاد علاقه در کلاساولیها نسبت به درس و مدرسه داشته باشد، افزود: خانوادهها میتوانند با بیان خاطرات خوب خود از روزهای نخست مدرسه، کلاساولی ها را به درس و مدرسه علاقمند کنند.
این مشاور مدرسه با توصیه به خانوادهها در مورد مثبت حرف زدن در مورد مدرسه، ادامه داد: خانوادهها می توانند با بیان خاطرات خوب خود از زنگهای تفریح، کلاس درس ورزش، معلم ها و... دید خوبی به کلاساولیها در مورد مدرسه رفتن بدهند.
رحمانی تاکید کرد: اگر احیانا با دید منفی در مورد مدرسه رفتن صحبت کرده و یا از مدرسه به عنوان یک ابزار تبیهی برای دانشآموزان یاد کنیم، برای همیشه فرزند خود را از درس و مدرسه گریزان خواهیم کرد.
وی افزود: توصیه میشود خانواده ها به هیچ عنوان به نوآموزان کلاساولی حس منفی و یا ترس ندهند. مثلا به هیچ عنوان به او نگویند که اگر تکالیفت را ننویسی به معلمت گزارش خواهم داد.
این مشاور مدرسه ادامه داد: گاهی دیده میشود والدین از مدرسه به عنوان یک ابزار تنبیهی برای دانشآموزان استفاده میکنند. مثلا میگویند اگر غذا نخوری به معلمت میگویم که این نوع مکالمه سبب نفرت نوآموز از مدرسه میشود و به هیچعنوان به خانوادهها توصیه نمیشود.
وی با بیان اینکه خانوادهها باید احساسات کلاساولیها را درک کرده و به عنوان مثال اگر فرزندشان اضطراب و نگرانی دارد با او همراه شوند، افزود: خانوادهها هرگز نباید جملاتی مثل"نگران نباش"، "نترس" و... که خود باعث ترس و نگرانی بیشتر میشود را در مواجهه با کلاساولیها بکار ببرند.
رحمانی ادامه داد: بهترین برخورد خانواده ها در مواجهه با نگرانی یا ترس کلاساولیها این است که به آنها بگویند درک شان می کنند.
وی گفت: خانواده ها در عین حال که میتوانند برای تشویق دانشآموزان جوایزی را هم برای آنها در نظر بگیرند، باید مراقب باشند دانشآموز شرطی نشود و فکر نکند به ازای هر بار مدرسه رفتن باید جایزه دریافت کند.
رحمانی در ادامه با بیان اینکه نوآموزان کلاساولی هیچ شناختی در مورد مدرسه ندارند، گفت: عدم شناخت باعث ایجاد اضطراب در کلاساولیها خواهد شد، لذا خانوادهها باید در مورد وظایف دانشآموزان سر کلاس درس با کلاس اولیها صحبت کنند.
رحمانی افزود: توصیه می شود خانواده ها حتما کلاساولیها را با مفاهیمی مثل زنگ کلاس، زنگ تفریح، زنگ خانه و... آشنا کنند تا نوآموزان کلاس اولی بدانند که در این زمان ها دقیقا چه کاری را باید انجام بدهند.
وی با بیان اینکه خانواده ها باید به کلاساولیها نحوه استفاده از وسایلشان را یاد بدهند، گفت: نوآموزان کلاس اولی باید نحوه تراشیدن مداد، استفاده از پاککن و دیگر مهارت ها را یاد گرفته و به آنها آموزش بدهند که چگونه از وسایل خود مراقبت کنند و وسایل دیگران را هم برندارند.
رحمانی ادامه داد: همچنین خانوادهها باید فعالیتهایی مثل لباس پوشیدن، کفش پوشیدن، دستشویی رفتن و... را به نوآموزان کلاس اولی خود آموزش بدهند تا آنها در مدرسه با چالش مواجه نشوند.
وی آموزش پروتکلهای بهداشتی شامل شستن دستها قبل از صرف هر نوع خوراکی، قبل و بعد از دستشویی رفتن و ... را برای نوآموزان کلاساولی ضروری عنوان کرد و افزود: خانوادهها همچنین باید نوآموزان کلاس اولی را با اهمیت رعایت نظم و ترتیب آشنا کرده تا آنها شیوه مرتب کردن وسایل خود را یاد گرفته و بدانند که تکالیفشان را باید خودشان انجام دهند.
این مشاور مدرسه ادامه داد: وقتی نوآموز کلاس اولی توان انجام کارهای شخصی خود را نداشته باشد، احساس حقارت و کاهش اعتماد به نفس کرده و دچار اضطراب میشود، چون می داند اگر پدر و مادرش نباشند از عهده فلان کار بر نمی آید.
وی افزود: همچنین باید به نوآموز کلاس اولی یاد بدهیم که چگونه به معلم و دیگر دانشآموزان احترام بگذارد و چگونه سر جای خود بنشیند و یا به وسایل دیگران بدون اجازه دست نزند و نوبت را در مواجهه با همکلاسیهای خود رعایت کند.
رحمانی با بیان اینکه خانوادهها باید گوش دادن را به نوآموزان کلاساولی با خواندن کتاب آموزش بدهند، گفت: دانشآموزان کلاس اولی باید گوش دادن فعال را یاد بگیرند.
وی بهترین راهکار برای آموزش مهارتهای لازم در مدرسه به نوآموزان کلاس اولی را "مدرسه بازی" عنوان کرد و افزود: در این بازی باید یکبار والدین معلم فرزندشان باشند و بار دیگر دانشآموز معلم والدینش شود و اینگونه قوانین مدرسه به کودک آموزش داده شود.
رحمانی ادامه داد: در هنگام بازی والدین با انجام اشتباهاتی میتوانند قوانین را به کودک یاد بدهند. مثلا در نقش دانشآموز با گوش ندادن به حرف معلم او را متوجه عواقب این گوش ندادن کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه تنظیم ساعات خواب و بیداری دانشآموزان باید در برنامه جدی خانوادهها باشد، گفت: خانوادهها توجه کنند بهداشت خواب نقش مهمی در دقت و یادگیری دانشآموزان دارد و اگر دانشآموزی شب ها دیر بخوابد، صبحها تمایلی به بیدار شدن از خواب نداشته، لذا حس خوبی در مورد مدرسه پیدا نخواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به تغذیه دانشآموزان، گفت: تغذیه نقش مهمی در رشد و یادگیری دانشآموزان دارد، لذا توصیه میشود حتما خانوادهها نوآموزان کلاس اولی را صبحانه خورده راهی مدرسه کنند و برای آنها لقمههایی هم به عنوان میان وعده در نظر بگیرند.
رحمانی تاکید کرد: دانشآموزی که گرسنه باشد، آستانه تحمل کمتری داشته و یادگیری او هم کمتر می شود.
وی با بیان اینکه خانوادهها باید محل مناسبی را برای انجام تکالیف دانشآموزان کلاس اولی در منزل در نظر بگیرند، گفت: حتما باید برنامه بعد از پایان مدرسه دانشآموز با همکاری خودش تنظیم شود. مثلا از او بپرسیم که بعد از بازگشت از مدرسه دوست دارد بخوابد یا تکالیفش را انجام دهد و یا بازی کند، چون در صورتی که نوآموز خودش در برنامه ریزی مشارکت داشته باشد بهتر آن برنامه را اجرا خواهد کرد.
رحمانی تاکید کرد: خانواده ها می توانند دانشآموز کلاس اولی را در انجام تکالیفش در هفته اول مدرسه یاری کنند و بعدا هم هر وقت لازم شد با خوشرویی پاسخ او را بدهند.
انتهای پیام
نظرات