• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402062917833
  • خبرنگار : 71145

توافق احتمالی برای پایان جنگ در یمن؛ محور دیدار مقام‌های ریاض و صنعا

توافق احتمالی برای پایان جنگ در یمن؛ محور دیدار مقام‌های ریاض و صنعا
شاهزاده خالد بن سلمان

وزیر دفاع عربستان سعودی از دیدار با هیأت انصارالله یمن «برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن» خبر داد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه عربستان امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض از نتایج مثبت مذاکرات جدی در مورد دستیابی به نقشه راه برای حمایت از مسیر صلح در یمن استقبال می‌کند.

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی نوشت: من با هیئت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده، دیدار کردم.

وی افزود: «در جریان دیدارم با هیئت مذکور، تأکید کردم که عربستان در کنار یمن و مردم برادرش می‌ایستد و مشتاق است طرف‌های یمنی را به نشستن بر سر میز گفت‌وگو برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع و پایدار در یمن نظارت سازمان ملل متحد کند.»

این شاهزاده مسؤول پرونده یمن ابراز امیدواری کرد که «مذاکرات جدی به اهداف خود برسد و طرف‌های یمنی با هم جمع شوند و صفوف را متحد کنند.»

هیئت انصارالله هفته گذشته وارد عربستان سعودی شد. این اولین سفر رسمی از این نوع به ریاض از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۴ است.

هیأت صنعا در ریاض

گفت‌وگوها بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه صنعا تحت کنترل انصارالله، پرداخت دستمزد کارکنان دولتی، تلاش‌های بازسازی و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از یمن و دستیابی به توافقی متمرکز است که به سازمان ملل اجازه می‌دهد تا روند صلح سیاسی گسترده‌تری را از سر بگیرد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه انصارالله یمن نیز در مورد سفر هیئت صنعا به ریاض و دیدار آن با مقامات سعودی از جمله شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع یمن اظهار نظر کرد.

محمد عبدالسلام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «X» نوشت: «در چارچوب تلاش‌های ستودنی برادران پادشاهی عمان برای حمایت از صلح و پایان دادن به بحران انسانی، هیئت ما پس از ورود به ریاض، جلسات گسترده‌ای با طرف سعودی برگزار کرد و در آن برخی گزینه‌ها و جایگزین‌ها در راستای حل اختلافات پیش‌آمده مورد بررسی قرار گرفت. تسریع در پرداخت حقوق و رسیدگی به وضعیت انسانی که مردم یمن از آن رنج می‌برند، به گونه‌ای که منجر به راه حلی عادلانه، جامع و پایدار شود، از جمله مسائل مورد بررسی بود.»

توافق احتمالی برای پایان جنگ در یمن، محور دیدار شاهزاده سعودی و هیئت صنعا

رئیس هیئت ملی مذاکره کننده، همچنین توضیح داد که پرونده بشردوستانه، پرونده اصلی است که هیئت ملی در حال کار روی آن است که پرداخت حقوق همه کارکنان، بازگشایی فرودگاه و بنادر و آزادی همه زندانیان و بازداشت شدگان را شامل می‌شود.

هیئت مذاکره کننده ملی با همراهی میانجی عمانی پس از پنج روز مذاکره با طرف سعودی در ریاض، سه شنبه به صنعا، پایتخت بازگشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha