مهدی آذربایجانی در نشست خبری که شامگاه سهشنبه (۲۸ شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نسخههای حل مشکلات اهواز جذب سرمایهگذار و مشارکتکننده است. در این راستا در پیوست بودجه ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اهواز، ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت سرمایهگذاری و مشارکت دیده شده است که عناوین سرمایهگذاری و محلهای آن هم مشخص است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه باید بسته سرمایهگذاری به عنوان بسته قابل مصرف آماده شود، افزود: آن چیزی را بسته سرمایهگذاری میدانیم که بخش زیادی از مجوزها، استعلامها، مشکلات و بوروکراسی اداری آن حل شده باشد و سرمایهگذار صرفا پول بیاورد و کار را شروع کند. همکاران ما در حال کار کردن روی این موضوع هستند. مسالهای در این زمینه داشتیم و آن را به دستگاههای نظارتی خوزستان ارجاع دادیم.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به تاکید همه مسئولان بر جذب سرمایهگذار و رفع مشکلات قانونی آن، گفت: فعلا مانع در این زمینه آییننامه سرمایهگذاری شهرداریها است که در حال تلاش هستیم در تجدید نظر آییننامه جدید این موضوع رفع شود. از سوی دیگر مجوزی بگیریم تا بر مبنای قبلی این عدد محقق شود.
یک شهربازی بزرگ در اهواز احداث میشود
آذربایجانی بیان کرد: البته بیکار ننشستیم و در حوزههای مختلف اقدام کردیم. یک تفاهمنامه ابتدایی برای احداث شهربازی بزرگ در کیانشهر بستیم که مقدمات آن در حال انجام است. امیدوارم بتوانیم بخش زیادی از کارهای ابتدایی احداث این پارک تا عقد قرارداد را امسال انجام دهیم.
وضعیت بحرانی حمل و نقل اهواز
وی افزود: پیگیری زیادی برای جذب سرمایهگذار در زمینه کارهای حمل و نقل و اتوبوس داشتیم. وضعیت اهواز از نظر حوزه حمل و نقل عمومی بحرانی است. به ویژه در زمینه اتوبوس که بیشترین حمل و نقل مسافر را انجام میدهد، اوضاع خوبی نداریم.
آذربایجانی گفت: ۱۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری شده که تاکنون ۵۵ دستگاه از این تعداد وارد ناوگان اتوبوسرانی شده است. با احتساب این ۵۵ اتوبوس، کمتر از ۱۰۰ اتوبوس در شهر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اهواز در حال بهرهبرداری هستند.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز ادامه داد: تعداد زیادی از اتوبوسها از رده خارج شدهاند و قابل بهرهبرداری نیستند. به تدریج در حال تعمیر برخی از آنها هستیم تا به چرخه کار برگردند. بنابراین یکی از اولویتها در بحث جذب سرمایهگذار در حوزه حمل و نقل است.
معافیت سرمایهگذاران از عوارض برای احداث هتل در اهواز
وی با اشاره به برنامهریزیها برای اجرای پروژهها بیان کرد: در تلاش هستیم برای اجرای پروژه زیپ لاین، هتل و دیگر پروژهها سرمایهگذار جذب کنیم. برای جذب سرمایه گذار در بحث گردشگری و هتل عوارض ساخت و ساز هتل، نزدیک به صفر رسیده است یعنی اگر کسی بخواهد در اهواز هتل بسازد، شهرداری از عوراض گذشته است که این موضوع مشوقی برای سرمایهگذاری است.
املاک در معرض تصرف شهرداری، به مزایده گذاشته میشوند
آذربایجانی گفت: املاک شهردرای به سه دسته تقسیمبندی شدهاند؛ یک دسته املاک دارای قابلیت سرمایهگذاری هستند که میتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند که در حال پیشبینی بستههای سرمایهگذاری در این زمینه هستیم.
وی افزود: بخشی از املاک فعلا ارزش سرمایهگذاری ندارند اما در آینده خواهند داشت که در آن زمان وارد چرخه سرمایهگذاری خواهند شد. بخش سوم املاکی هستند که اگر مصرف نشوند ممکن است از دست بروند که در بودجه ۳۵۰ میلیارد تومان برای فروش این اموال دیده شده است و به مزایده گذاشته میشوند. پول حاصل از این فروش این املاک برای اجرای پروژههای عمرانی هزینه میشود.
جستوجوی اسناد املاک شهرداری اهواز در گونی ها و زیر پلهها!
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز تصریح کرد: بسیاری از املاک شهرداری سنددار نبودند و مکانشان مشخص نبود که در این راستا تیمی در حال فعالیت است و وضعیت املاک را از حالت سنتی و کاغذی به سمت سامانهای و الکترونیک بردهایم. در حال گشتن به دنبال اسناد املاک در گونیها و زیرپلهها هستند و اسناد را در میآورند. توافقات قبلی هم در حال احصاء هستند.
وی افزود: قراردادی با شرکتهای بزرگ برای تک برگ کردن اسناد، منعقد شده تا املاک را احصاء کنیم و بدانیم بخشی از املاک که تصرف شده یا ممکن است اتفاقات دیگری برای آنها افتاده باشد، کجا و در چه شرایطی هستند.
تشکیل کمیته صیانت از املاک شهرداری
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: کمیته صیانت از اموال و املاک شهرداری اهواز تشکیل شده است و در مرحله نخست تمام املاک شهرداری در مناطق را احصاء کردیم. موظف هستند از املاک مراقبت کنند تا تصرف نشوند.
آذربایجانی بیان کرد: مسائل خاص در حوزه املاکی که نیاز به پیگیری قضایی دارند، مانند بازار مرو در حال پیگیری است. در بسیاری از پروندهها از وکلای خارج از سیستم شهردای استفاده شده است. موارد بسیار زیاد و فشارها زیاد هستند و اگر جایی نیاز باشد، اطلاعرسانی انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: موضوع املاک خیلی محل فساد است و اولین اقدام در این راستا شفافیت و احصای املاک است که این کار در حال انجام است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به شناسایی منابع مالی جدید مانند بازارهای زمین و ساختمان، بورس و بازارهای سرمایه، عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پیشبینی و کاملا جذب شد.
وی افزود: همچنین در حال برنامهریزی برای خرید اتوبوس هستیم. روز گذشته با قویترین شرکت تولیدکننده اتوبوس جلسه داشتیم و اگر قرارداد منعقد شود، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری و ۱۰۰ دستگاه میدل باس به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده میشود. بر اساس برنامهریزیها این اتوبوسها و میدل باسها در دو سال آینده وارد ناوگان خواهند شد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز در خصوص حق آلایندگی بیان کرد: دولت قبل مصوبهای داشت مبنی بر اینکه حق آلایندگی از کارمزد پرداخت شود یعنی مبلغ ناچیزی از شرکتهای نفتی تحت عنوان کارمزد به عنوان حق آلایندگی پرداخت شود. بر مبنای این مصوبه، شورای عالی مالیاتی هم به نفع مصوبه دولت رای داد. در تابستان سال ۱۴۰۰، یکی از همکاران، یکی از شهرداران خوزستان و سازمان بازرسی کشور شکایتی برای ابطال مصوبه کردند که با پیگیریهای قضایی زیاد، این مصوبه را که بر خلاف قانون بود، باطل کردند.
وی تصریح کرد: تلاشهای گفتوگویی به نتیجه نرسید و مساله از طریق مبادی کمکی و پرداخت نیز به نتیجه نرسید، نمیرسد و نخواهد رسید. با ابطال این رای، در زمان مدیرکل امور مالیاتی اسبق آقای ارزانی آرای قطعی صادر شد و برای سالهای ۹۲ تا ۹۶، ۶ هزار میلیارد تومان بابت اصل و ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت جرایم کل استان تعیین شده بود که یک ششم این رقم سهم اهواز بود.
آذریایجانی بیان کرد: با جسارت خاصی اجراییه روی یکی از حسابهای نفت کشیده شد و امورمالیاتی جسارت خاصی به خرج داد. در دولت قبل آقای زنگنه محکم ایستاده بود که پول را ندهد و اگر دولت فعلی نگاه ویژه به خوزستان نداشت احتمال وصول این حق آلایندگی به هیچ وجه امکان نداشت. در این خصوص حتی درگیریهای شبه فیزیکی بین وزاری دولت قبل و مسئولان استانی اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه از سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت حق آلایندگی طلب داریم، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان حق آلایندگی داده شد و خواستند جرایم را ببخشند اما نمایندگان مجلس به ویژه یکی از نمایندگان اهواز بسیار تلاش کردند تا یک ریال از جرایم هم بخشیده نشود و در حال تلاش برای وصول این جرایم هستند.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: برای کار عمرانی عملا روی حق آلایندگی حساب نکردیم. اتفاقی که در بودجه رخ داد، شناسایی منابع جدید از طریق وصول یک سری طلبها بوده است.
وی افزود: اگر مشاهده میشود اصفهان، تهران، شیراز و مشهد مترو، اتوبوس و فضای سبز خوب دارند به این دلیل است که این پولها را میگیرند اما در اهواز عمدتا این گونه نبوده است.
طلب ۲ هزار میلیاردی شهرداری اهواز از کیسون
آذربایجانی با اشاره به آخرین وضعیت متروی اهواز گفت: شرکت کیسون ادعا دارد یک هزار میلیارد تومان از شهرداری اهواز طلب دارد. دو شبانهروز همه اسناد و مدارک را بررسی کردم و متوجه شدم که کیسون ۲ هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: کیسون، شرکت گردن کلفتی است و یک مشاور حقوقی قوی دارد. البته قرار نیست به این شرکت خدشه وارد شود اما گرفتار موضوع قضایی شدهایم.
صدور رای قطعی گرفتن کارگاههای مترو از کیسون
وی عنوان کرد: امروز رای قطعی گرفتن کارگاهها را از دادگاه گرفتیم. تا روز گذشته به دلیل عدم تعیین تکلیف این موضوع با کسی وارد مذاکره نمیشدیم اما اکنون این موضوع تعیین تکلیف شده است.
آذربایجانی گفت: اینکه ما به کیسون بدهکاریم یا کیسون به ما بدهکار است موضوع بعدی دعوای ما است. هنوز بدهکاری ۲ هزار میلیارد تومانی کیسون به شهرداری یا یک هزار میلیاردی شهرداری به کیسون در هیچ محکمهای اثبات نشده است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز افزود: در حال تلاش برای عقد قرارداد هستیم. قطعا پیمانکار جدید زیر بار بسیاری از ساخت و سازهای فعلی نخواهد رفت اما با اراده مدیریت شهری بنا است مترو راهاندازی شود.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ساختمان خط یک متروی اهواز گفت: برآورد شده که برای خط ۲۳ کیلومتری متروی اهواز، ۳۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است. روز گذشته در کارگروه اولیه اوراق مشارکت، موقتا ۳ هزار میلیارد تومان اوراق پذیرفته شد و باید از بودجههای دولتی و منابع این چنینی هم استفاده شود.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با بیان اینکه ماجرای پروژه مترو به غرور مردم اهواز آسیب زده است، گفت: سعی میشود کار بدون علم انجام نشود. این موضوع ما را به موفقیت میرساند و در مورد مترو این گونه پیش رفتیم.
انتهای پیام
نظرات