به گزارش ایسنا، مسلم صالحی، نماینده اقلید در جلسه علنی امروز (دوشنبه) به عنوان متقاضی بررسی با اولویت طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای درباره تاثیر معدل در پذیرش دانش آموزان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داشت که نگرانی شدیدی در بین جامعه داشن آموزان ایجاد کرد. آنها هر روز با ارسال پیامکهایی خواستار ورود مجلس به این موضوع می شدند.
وی افزود: تاثیر معدل و کیفیت آموزش در مراکز و استان های برخوردار مانند تهران نسبت به مناطق دیگر همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان متفاوت است. یک معلم آموزشی خوب باعث ارتقای سطح کیفی تحصیلی دانش آموز می شود، پس نمی توان یک نسخه واحد برای کل جامعه پیچید؛ در حالی که شرایط برخورداری از آموزش در میان دانش آموزان متفاوت است.
این نماینده مجلس موضوع دیگر را مربوط به تصحیح اوراق امتحانی عنوان و اظهار کرد: سلیقه تصحیح کننده اوراق تاثیرگذار است و می تواند باعث بی عدالتی شده که نتیجه را در معدل دانش آموزان و پذیرش آنها در دانشگاه نشان می دهد؛ اگر قرار است معدل، تاثیر قطعی در پذیرش دانشجویان داشته باشد چرا باید این مسئله را به فردی که چندین سال قبل تحصیل کرده تسری داد؟ ملاک ما برای افرادی که در نظام قدیم درس خواندهاند، چیست؟
وی افزود: توجیه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مجموعی از مهارت تست زنی و حفظ کردن و تحلیل در کنکور برای داوطلب اعمال شود اما نسبت این مواد چگونه است؟ خروجی این تصمیمات خلق الساعه منجر به بازی با اعصاب و روان دانش آموزان و والدین و جامعه می شود.
بانکی پور: مرعوب جو رسانهای نشوید
امیرحسین بانکی پور نماینده اصفهان در محالفت با تقاضای اولویت گفت: طبق قانون باید هر تصمیمی درباره کنکور تا پایان شهریور ماه گرفته و به تایید شورا رسیده باشد؛ با توجه به محدودیت زمانی و آغاز روند بررسی برنامه هفتم عملا تعیین تکلیف این طرح به بعد از شهریور موکول شده و اثری جز تشویش ذهن خانوادهها ندارد.
وی درباره چرایی تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغییر در نحوه برگزاری کنکور گفت: این تصمیم عقبه چندین ساله داشته که وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص نحوه اجرای این مصوبهی شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی ارائه کرد؛ با روند گذشته کتابهای درسی منسوخ شده و دانشآموزان صرفا دلبسته کنکور و کلاسهای کنکوری شده اند و محتوای کتب درسی به حاشیه رانده شده است.
به گفته بانکی پور با این تصمیم معلم و کلاسهای درس به جایگاه اصلی خود برمیگردد.
این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه آموزش و پرورش به ضعیف شده است، گفت: از دلایل ضعیف شدن این است که کلاسهای کنکور جایگزین کلاسهای درسی شده و در شکل فعلی کنکور هم درصد اندکی از خانوادههای محروم به رشتههای بالا دست پیدا کرده اند پس نباید سرنوشت دانشآموز را به یک امتحان چهار ساعته گره زد.
وی با بیان اینکه هیچ دولتی شهامت اجرای این طرح را نداشت، افزود: این دولت شهامت کرد و محکم پای اجرای آن ایستاده است پس مرعوب جو رسانه ای نشوید که پشت آن مافیای کنکور است که با برنامهسازیهای مختلف ذهن جامعه را متشنج میکند.
بانکیپور در پایان گفت: رئیس کمیسیون آموزش در تمام جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته و مقرر شده اختلافات در جلسات مشترک حل شود پس نباید طرحی که به کنکور امسال نمیرسد را مصوب کرد. البته که شورای نگهبان مصوبات خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی را رد می کند.
سلیمی: سازمان سنجش در طراحی سوالات بازبینی کند
علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز به عنوان موافق بررسی با اولویت این طرح گفت: اینکه گفته شد دانشآموزان به سمت کلاسهای کنکور رفته و نسبت به متون درسی بیتوجه شدهاند، این سوال را به وجود می آورد که منشا آن چیست؟ آیا این موضوع به طراحی سوالات کنکور برنمی گردد؟ باید سازمان سنجش در طراحی سوالات بازبینی کند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر قرار بر اعمال تاثیر قطعی معدل در نتیجه کنکور باشد هم باید زیرساختها وجود داشته باشد؛ علاوه بر این رویه واحدی در تصحیح اوراق بوده تا اعمال سلیقه در بررسی ورقههای دانشآموزان نشود.
به گزارش ایسنا، با تصویب اولویت، مجلس بلافاصله وارد بررسی کلیات طرح اصلاح قانون کنکور شد منتها به اتمام نرسید؛ احتمالا ادامه بررسی در جلسه فردا و پیش از ورود مجلس به کلیات لایحه برنامه هفتم صورت می گیرد.
انتهای پیام
نظرات