• پنجشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402062314713
  • خبرنگار : 71477

ابراز نگرانی ژاپن و کره جنوبی درباره همکاری نظامی روسیه و کره شمالی

ابراز نگرانی ژاپن و کره جنوبی درباره همکاری نظامی روسیه و کره شمالی

مقامات ارشد ژاپن و کره جنوبی امروز (پنجشنبه) نگرانی‌ خود را نسبت به همکاری نظامی بالقوه میان مسکو و پیونگ‌یانگ ابراز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی روز چهارشنبه در پایگاه فضایی وستوچنی در شرق دور روسیه با یکدیگر دیدار کردند. این نخستین سفر کیم جونگ اون به روسیه از سال ۲۰۱۹ میلادی بود. ظاهرا یکی از موضوعات این نشست کمک مسکو به پیونگ‌یانگ برای تولید و ساخت موشک در ازای ارسال تسلیحات بود.

«هیروکازو ماتسونو» دبیر ارشد کابینه ژاپن امروز (پنجشنبه) گفت: دولت ژاپن در موقعیتی نیست که درباره نتایج این دیدار اظهارنظر کند. روابط با کره شمالی، معامله سلاح و معامله تجهیزات مرتبط طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کاملا ممنوع هستند و نقض احتمالی این قطعنامه چیزی است که ما شاهد آن هستیم.

وی افزود، «ژاپن از کشورهای ثالث می‌خواهد تا تامین تسلیحاتی به مسکو را در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین متوقف کنند و توکیو نیز با دقت بر این مساله نظارت دارد».

«کیم یونگ-هو» وزیر اتحاد کره جنوبی نیز نگرانی‌های عمیق خود را نسبت به همکاری نظامی بالقوه روسیه-کره شمالی ابراز کرد.

وی گفت: ما به نتایج مفصل بیشتری درباره نشست کیم-پوتین نیاز داریم اما عمیقا نسبت به همکاری نظامی بالقوه و معاملات تسلیحاتی میان این دو کشور نگران هستیم.

کیم که کشورش همراه با ژاپن روابط نزدیک نظامی با آمریکا دارند، از مسکو و پیونگ‌یانگ خواست تا «اقدامات بی‌ملاحظه که تنها به انزوای آنها دامن می‌زند» را متوقف و از اصول و قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت پیروی کنند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA گزارش داده که کیم جونگ اون و پوتین در جریان این دیدار درباره تقویت همکاری‌های استراتژیک دوجانبه و حمایت از مبارزه مشترک با تهدیدات نظامی و اقدامات تحریک‌آمیز تبادل نظر کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha