حجتالاسلام حسین جلالی در سخنانی اظهار کرد: در نشستی که در روزهای اخیر با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و جمعی از مسئولان کشوری و نمایندگان معادن استان کرمان داشتیم، موضوع راه آهن رفسنجان بررسی شد. شرکت ملی مس معتقد بود صرفه اقتصادی ندارد اما مصوبه سفر رئیس جمهور بر این است که راه آهن باید با مشارکت این شرکت انجام شود که ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هم نیاز دارد اما شرکت ملی مس متقبل نمیشود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح علیرغم انجام مطالعات، کُند پیش میرود، گفت: پیشنهاد دادیم فعلا از باغین تا منطقه ویژه اقتصادی را ریل گذاری کنند و سال آینده هم فاز بعد را در دستور کار بگذارند که مقرر شد مهندس داوودی معاون راه آهن ظرف مدت پنج روز بررسی لازم در خصوص مسیریابی و فاصله و اعتبار لازم را انجام و گزارشی به معاون اجرایی داده شود که اگر عملیاتی است، اجرا را شروع کنند در غیر اینصورت مصوبه سفر ریاست جمهوری را منتفی اعلام کنند و فعلا بحث راه آهن به موضوع امکان سنجی منتقل شد.
به گزارش گروه دریافت خبرگزاری ایسنا، جلالی با اشاره به مقاومت مسئولان شرکت ملی مس در زمینه اجرای این پروژه، در ادامه بیان کرد: مس به واسطه سدی که بالادست رفسنجان زده، ۳۰ میلیون متر مکعب آب رفسنجان را جمع آوری کرده و مانع از رسیدن آب به دشت رفسنجان شده و سفرههای زیرزمینی خصوصا در غرب رفسنجان را خشک کرده و حقآبه رفسنجان را هم نمیدهد.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اضافه کرد: همچنین به واسطه آلایندگی شدیدی که شرکت ملی مس در فضای رفسنجان منتشر کرده؛ دامداری، کشاورزی، سلامت مردم و شهر در معرض خطر جدی است و آرسنیک ناشی از فلزات سنگین در آب رفسنجان چندین برابر میانگین مجاز است، این کوتاهیها در برابر مسئولیتهای اجتماعی که دارد قابل تحمل نیست چراکه در حق مردم رفسنجان و انار ظلم میکند.
جلالی تاکید کرد: شرکت ملی مس حق ندارد از مسئولیتها و وظایفی که دارد شانه خالی کند و انتظار میرود مدیریت جدید جبران کند و موضوع راهآهن، نیروگاه، جادهها و صنایع پاییندستی مس را جدی گرفته و نسبت به اجرای آنها اقدام کند.
انتهای پیام
نظرات