• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402062012232
  • خبرنگار : 50214

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

استقبال یزدی‌ها از سینما دو برابر شد/چالش‌ سینماها مختص یزد نیست

استقبال یزدی‌ها از سینما دو برابر شد/چالش‌ سینماها مختص یزد نیست

ایسنا/یزد رئیس گروه سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان این که یزد به لحاظ نسبت صندلی به تماشاگر رتبه سوم کشور را دارد، از رشد دو برابری استقبال مخاطبان از سالنهای سینمایی استان طی سه ماهه ابتدایی امسال خبر داد.

«فهیمه سهیلی راد» در آستانه روز ملی سینما (۲۱ شهریور) در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: استان یزد در حال حاضر ۱۳ سالن فعال سینمایی در شهرهای یزد، میبد و بافق با ظرفیت جمعاً دو هزار و ۶۲۴ صندلی دارد ولی به زودی چهار سالن سینمایی در مجتمع تجاری خلیج فارس یزد مورد بهره برداری قرار گرفته و به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی با بیان این که در مجتمع تجاری تفریحی سینمایی شاهدیه در شهرستان یزد نیز دو سالن سینمایی در نظر گرفته شده که در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مرکز استان از نظر تعداد صندلی به تماشاگر، در شرایط مناسبی قرار داریم و به نظر می‌رسد ساخت سالن سینما دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.

سهیلی راد در همین رابطه یادآور شد: براساس اطلاعات منتشر شده سازمان سینمایی کشور در سال ۱۳۹۹، یزد در نسبت صندلی به تماشاگر دارای رتبه سوم کشور بوده است و از طرفی نیز سالن‌های سینمای یزد از نظر کیفیت و استاندارد دارای درجه مدرن هستند.

وی با اشاره به دوران سخت کرونا و تعطیلی ۲۰ ماهه سینماها، از رشد مخاطبان سینماهای استان در سالجاری خبر داد و گفت: هرچند مضمون فیلم‌های روی پرده سینماها، ملاک بسیار مهمی در استقبال تماشاگران است اما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ هزار نفر و سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ هزار نفر به تماشای فیلم در سینماهای استان نشستند که البته این آمار در سه ماهه اول امسال حدود ۴۰ هزار نفر یعنی تقریباً دو برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

وی به برخی چالشهای موثر در کاهش استقبال مردم از سینماها نیز اشاره و تصریح کرد: چالش‌های سینماها بیشتر جنبه سراسری دارد و مختص استان یزد نیست ولی درمجموع عدم سوددهی مناسب سینماها برای تامین هزینه‌های نمایش، سالن‌ها و کارکنان آنها، قیمت بالای حامل‌های انرژی با توجه به مصرف بالای برق به دلیل ماهیت کار سینماها و تجهیزات آنها، شرایط اقتصادی موجود و افزایش قیمت بلیط سینماها می تواند دلیل کاهش استقبال مردم باشد.

رئیس گروه سینمایی استان در مورد استفاده از برخی سالن‌های موجود در شهرستانهای فاقد سینما برای اکران فیلم نیز گفت: این سالن‌ها مالکیت دولتی دارند و به خاطر شرایط تعطیلی بلندمدت ناشی از کرونا، غیرفعال شده و مورد بهره‌داری قرار نگرفته‌اند لذا امیدواریم پس از بهسازی و طی مراحل قانونی، چگونگی کاربری آنها مشخص شود.

وی به یکسری برنامه‌های انجام شده و در دستور کار برای استقبال بیشتر مخاطبان از سینماها نیز اشاره و عنوان کرد: در استان علاوه بر انجام برنامه‌هایی که سازمان سینمایی به صورت سالانه برای توسعه سینماها در کشور طراحی شده است، با هماهنگی سازمان و سینماداران، برای اقشار کم درآمد و همچنین کودکان و نوجوانان، در جشنواره ها و رویدادهای سینمایی به ویژه برای فیلم‌هایی که محتوای اجتماعی و فاخر دارد، بلیط نیم بها یا رایگان در نظر گرفته می‌شود.

این مسئول افزود: همچنین بهبود کیفی و درصورت لزوم به روزآوری تجهیزات سینماها با همکاری موسسه سینماشهر برای احترام به مخاطب جهت تماشای باکیفیت فیلمهای روی پرده، برگزاری جشنواره‌های فیلم در سطح ملی و نمایش برترین تولیدات مستند و داستانی کشور، تلاش برای بهسازی و ساخت سالن‌های نمایش فیلم در شهرهای فاقد سینما از دیگر این اقدامات هستند.

سهیلی راد با بیان این که وجود سالن‌های سینما به لحاظ کمی و کیفی از ارکان توسعه فرهنگی محسوب می‌شود، تاکید کرد: قطعاً همکاری همه جانبه مسئولان استان برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی جهت تقویت زیرساخت‌ها و همچنین حمایت از تولید فیلم‌های فاخر توسط فیلمسازان یزدی، می‌تواند چشم انداز روشنی برای حوزه سینمایی استان ترسیم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha