• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402061911661
  • خبرنگار : 71541

فعالیت چینی در ایران؛ از ساخت قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان تا ترمینالی در فرودگاه امام (ره)

فعالیت چینی در ایران؛ از ساخت قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان تا ترمینالی در فرودگاه امام (ره)

پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان که در سال‌های گذشته مطرح شده اما به نتیجه نرسیده بود و ساخت ترمینال ۴۱۰ هزار متری در فرودگاه امام خمینی (ره)، بخشی از فعالیت‌هایی است که به‌دنبال دیپلماسی دولت با چین از سرگرفته شده است.

به گزارش ایسنا، موضوع ساخت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد از زمان دولت دهم مطرح شد و دسترسی به سرعت ریلی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هم در این پروژه مطرح بود؛ در آن زمان این‌طور عنوان شد که حدود ۶۰ درصد زیرسازی این پروژه انجام شده و مذاکره با چینی‌ها برای انجام عملیات روسازی هم در حال انجام است.

با وجود این در این سال‌ها، پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد، به سرانجام نرسید تا جایی که سال گذشته بار دیگر و این بار از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- مطرح شد که این پروژه در حال پیگیری است و با قولی که طرف چینی داده، تا پایان کار دولت سیزدهم، به پایان خواهد رسید.

در این راستا به‌تازگی مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با اشاره به طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان اظهار کرد: زیرسازی طرح قم به اصفهان قدری کامل‌تر شده، و طرح را کامل دنبال می‌کنیم. اقدام‌های لازم برای تمدید فایناس انجام شده، پیمانکار این طرح یکی از شرکت‌های چینی است، طرح قطار سریع‌السیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد.

بیشتر بخوانید

نقش چینی‌ها در راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران - مشهد

ساخت ترمینال جدید در تهاتر نفتی با چین

همچنین پس از آن بود که سعید چلندری -مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی- درباره ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی با سرمایه‌گذاری چین توضیح داد: فاز دوی فرودگاه درواقع ساخت یک فرودگاه جدید است؛ بر اساس مطالعات ما قرار بود یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری احداث شود، با تمام زیرساخت‌ها ازجمله تاسیسات و زیربنایی، آشیانه، انبار و کارگو؛ مطالعات ما انجام شد و چندین شرکت آماده سرمایه‌گذاری بودند که ما بهترین شرکت را که یک شرکت چینی بود انتخاب کردیم.

وی درباره نحوه تامین منابع مالی اظهار کرد: تامین مالی این پروژه از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که برآورد اولیه ما ۲.۵ میلیارد یورو است که ممکن است بیشتر شود؛ امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه قرارداد را اجرایی کرده و عملیات اجرایی در مهرماه آغاز شود.

به گزارش ایسنا، دیپلماسی دولت سیزدهم، در تلاش برای برقراری همکاری با کشورهای همسو و دوست است؛ این دیپلماسی تا کنون در ارتباط با کشوری مانند عراق که عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره را بعد از سال‌ها تعلل آغاز کرده یا ارتباط با کشور هند که فعالیت خود را در چابهار پس از رفع مشکلات از سر گرفته، جواب داده و باید دید فعالیت‌هایی که سال‌های گذشته با چین استارت خورده اما به جایی نرسیده بود، این بار به کجا خواهد رسید. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۹ ۱۳:۴۳

اگر در جاده اصفهان چندسال قبل سفر داشتید ملاحظه میشد که زیر ساخت راه آهن در حال آماده شدن است اما کنون اگر از نزدیک ببینید تمام زیرساخت با باد و باران و برف از بین رفته و دیگر کارآیی ندارد و باید از نو ساخته شود . بیاد داشته باشیم پول ۲۰ نیروگاه را به کشور های مختلف دادیم واکنون نیرو گاه بدرد بخور در بوشهر نداریم . قطار های سریع السیر نیز بدرد نیروگاه بوشهر دچار شده و می‌شود.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۹ ۱۴:۵۱

قطار سریع السیر نزدیک به یک سال است که تعطیله و فریادرسی نیست و دادن این زیر ساخت ها به شرکت های چینی صلاح نیست و زمان و هزینه زیادی از کشور خواهد گرفت.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۵

لطفا پروژه راه آهن پرسرعت مشهد قم اصفهان را پیگیری کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۳:۱۹

در این کشور هر پروژه ای است نام اصفهان میدرخشد!