حجتالاسلام حسینعلی زاهدیپور در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که چرا اربعین را مختص سیدالشهدا (ع) قرار میدهیم، اظهار کرد: وقتی به تاریخ نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که نوع زندگی و نوع شهادت امام حسین (ع) به گونهای متمایز است، یعنی آن ماموریتی که ایشان در دوران حیات داشتند را ائمهاطهار (ع) دیگر نداشتند و بر همین اساس وضعیت زندگی بعد از حیات ایشان ادامه وضعیت در حال حیات است.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر اربعین در طول محرم و آن هم به شکل گسترده برای امام حسین (ع) عزاداری میکنیم اما برای ائمه دیگر این کار را انجام نمیدهیم، تاکید کرد: با توجه به همین موضوع، اربعین ادامه نوع بزرگداشت امام حسین علیهالسلام است و آن هم به این دلیل است که نوع حرکت ایشان یک نقطه عطف تاریخی برای اسلام و تشیع بود.
امامجمعه خرمدره با توضیح اینکه زنده ماندن اسلام و اسلام ناب یعنی تشیع معطوف به این نقطه عطف تاریخ یعنی شهادت امام حسین (ع) است، تصریح کرد: اگر میخواهیم اسلام زنده بماند نباید این نقطه عطف تاریخی را فراموش کنیم، بلکه همواره باید در تعظیم و بزرگداشت آن اهتمام جدی داشته باشیم.
حجتالاسلام زاهدیپور با اشاره به اینکه با توجه به این موضوع که شهادت امام حسین علیهالسلام متمایز بود، بزرگداشت ایشان نیز به نوعی متمایز است، تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) نیز بر بزرگداشت عاشورا محرم و اربعین تاکید دارند؛ یعنی خود ائمه نیز نظرشان این است که این بزرگداشت درباره امام حسین (ع) به گونهای متمایز باشد؛ همچنان که ماموریت ایشان متمایز بود.
وی اذعان کرد: اگر یک دلیل اجتماعی و عقلی نیز بخواهیم برای مراسم اربعین و مراسم عزاداری که برای امام حسین (ع) برگزار میشود بیان کنیم این بزرگداشت به این جهت است که اگر میخواهیم یک رویداد متمایز بماند باید نگاه متفاوت به آن داشت.
امامجمعه خرمدره با توضیح اینکه اگر بخواهیم اربعین را در طول سال برای سایر ائمه نیز برگزار کنیم آن تمایز و خاص بودن دیگر وجود نخواهد داشت و ممکن است نه تنها عاشورا و اربعین حسینی بلکه همه رویدادهای این واقعه به فراموشی سپرده شود، افزود: باید نگاه خاص به وقایع محرم داشته باشیم تا شهادت امام حسین (ع) عادیسازی نشود زیرا شهادت ایشان شبیه شهادت هیچ یک از ائمه اطهار (ع) نیست.
وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در ایام اربعین مدنظر قرار میگیرد پیادهروی بزرگ اربعین است که دارای یک سری آثار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، توضیح داد: به لحاظ سیاسی، اربعین و پیادهروی اربعین واقعه عاشورا و امام حسین (ع) را به شکل جهانی برای مردم دنیا معرفی میکند.
وی با یادآور اینکه اقتدار فرهنگ اهل بیت (ع) و تشیع یکی از پیامدهای اربعین است، اضافه کرد: پیادهروی اربعین در حال حاضر تبدیل به یک نماد اجتماعی شده است که این نماد اجتماعی همواره دشمنان اسلام و مسلمین را آزار میدهد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه پدیدههای اجتماعی تبدیل به نماد میشوند، توضیح داد: پدیدههای اجتماعی وقتی که اهمیت فوق العاده داشته باشند تبدیل به نماد میشوند و پیادهروی اربعین با این شکوه جهانی نشان میدهد که اربعین به یک نماد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهانی تبدیل شده است که این موضوع نیز بیانگر عمق نفوذ این فرهنگ در جوامع اسلامی و شیعی است. در عین حال خود این نماد بودن اهمیت فرهنگسازی شهادت امام حسین (ع) را در قالب پیادهروی اربعین بسیار بالاتر میبرد.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه تبدیل شدن اربعین به یک نماد به نوبه خود گسترشدهنده فرهنگ امام حسینی و عاشورایی است، اذعان کرد: یک رابطه متقابل دو سویه بین فرهنگ بودن و نماد شدن و بین نماد شدن و فرهنگساز بودن وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه بعد نمادی اربعین موجب ماندگاری و تعمیق هرچه بیشتر فرهنگ عاشورایی شده است، اظهار کرد: در نهایت خود اربعین به عنوان یک سبک زندگی، و پیادهروی وحدتآفرین، انسجامبخش، اقتداربخش و به عنوان هویت اجتماعی جامعه اسلامی تبدیل شده است.
زاهدیپور با توضیح اینکه اصولاً زمانی پدیدههای اجتماعی ماندگار میشوند که تعیینکننده و شناساننده اعضای آن جامعه باشند، گفت: امروز میبینیم که اربعین مهمترین ابزار برای شناخته شدن و تعیین هویت جوامع اسلامی به شمار میرود و این نشاندهنده این است که اربعین روز به روز در جامعه عمیقتر خواهد شد و اینجاست که پرچم سرخ شهادت مقدمه برای پرچم سبز انتظار است.
انتهای پیام
نظرات