• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402061409206
  • خبرنگار : 71496

پارلمان لیبی کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دیدار المنقوش و کوهن تشکیل می‌دهد

پارلمان لیبی کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دیدار المنقوش و کوهن تشکیل می‌دهد
نجلا المنقوش

پارلمان لیبی تصمیم گرفت یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد مختلف دیدار وزیر خارجه برکنار شده این کشور با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و نظارت بر روند تحقیقات دادستانی کل در این خصوص تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، طارق الجروشی، عضو پارلمان لیبی در گفتگویی اختصاصی با شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد: پارلمان لیبی در نشست فوق‌العاده‌ای که دوشنبه به درخواست عقیله صالح، رئیس پارلمان برگزار شد، تصمیم گرفت یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد دیدار نجلاء المنقوش، وزیر خارجه برکنار شده لیبی با الی کوهن، همتای اسرائیلی‌اش در رم تشکیل دهد.

الجروشی با اشاره به نارضایتی شدید برخی از نمایندگان پارلمان از روند تحقیقات درباره دیدار المنقوش و کوهن اظهار کرد: کمیته از سه حقوقدان تشکیل خواهد شد که ماموریت آن پیگیری روند تحقیقات در دفتر دادستان کل درباره این دیدار خواهد بود.

این نماینده پارلمان لیبی در ادامه گفت: پارلمان همچنین افزایش سقف مجازات‌ها در قانون شماره ۶۲ صادر شده در سال ۱۹۷۵ درباره جرم‌انگاری عادی‌سازی با اسرائیل را بررسی کرد.

در بند هفت این قانون حداقل سه سال و حداکثر ۱۰ سال حبس همراه با پرداخت جریمه نقدی حداکثر ۵۰۰۰ دینار به عنوان مجازات برای هر کسی که با هر نهاد و یا شخص مقیم «اسرائیل» یا دارای تابعیت آن و یا کسی که برای آن کار می‌کند یا قراردادی را امضا کند، در نظر گرفته شده است.

افشای خبر دیدار المنقوش و کوهن در رم، جنجال بزرگ و انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت و به دنبال آن عبد الحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی، المنقوش را برکنار کرده و تحقیقات از او آغاز شد.

وزارت خارجه دولت وحدت ملی لیبی در بیانیه‌ای تاکید کرد، دیدار المنقوش و کوهن در رم، تصادفی، غیررسمی و از قبل برنامه‌ریزی نشده بود و در جریان دیدار با وزیر خارجه ایتالیا اتفاق افتاد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود آورد، در این دیدار هیچ گونه مذاکره، توافق و یا رایزنی انجام نشد و المنقوش بر اصول لیبی در رابطه با مساله فلسطین به شکلی شفاف، غیر قابل تحریف و بدون ابهام تاکید کرد.

در این بیانیه به طور کلی ادعاهای مطرح شده در مطبوعات عبری زبان و رسانه‌های بین‌المللی و تلاش آنها برای انعکاس این اتفاق به عنوان یک دیدار و مذاکره از پیش برنامه ‌ریزی شده و حتی فکر کردن به انجام چنین دیدارهایی تکذیب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha