دکتر مهدی کراری امروز ۹ شهریورماه در دویست و شانزدهمین جلسه شورای مرکزی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی، گفت: دانشگاه شهاب دانش در بدو تاسیس کار خود را با دو رشته آغاز کرد؛ در سالهای اول علاوه بر اینکه دانشجوی بیشتری وجود داشت، اخذ رشته برای دانشگاه ها نیز به شکل فراوانی وجود داشت و به همین دلیل برنامه ریزی نیز سادهتر بود.
وی افزود: در سالهای بعد برنامه نویسی مشکل شد زیرا هم اخذ رشته مشکل تر شده است و داوطلبان کمتری نیز نسبت به گذشته مراجعه می کنند؛ بر اساس برنامه ریزی که انجام شد و ساختمان سازی که انجام شد توانستیم رتبه خود را به دانشگاه ارتقا دهیم.
کراری تصریح کرد: پس از تشکیل دانشگاه، کنفرانس تخصصی مهندسی پزشکی و همچنین کنفرانسهای تخصصی دیگری در این دانشگاه برگزار شد.
رئیس هیئت مدیره دانشگاه شهاب دانش یادآورشد: یکی از مهمترین فعالیتهای دانشگاه، برگزاری دورههای تخصصی و آزاد بود که این دورهها برای کسب مهارت لازم برای رسیدن به مشاغل مورد نیاز در جامعه بود که در عرصه تجهیزات پزشکی و تجهیزات برقی برگزار شد؛ در حوزه دورههای مکمل با تفاهم با نظام مهندسی و مدیریت و برنامه استان فعالیتهای گستردهای در این عرصه انجام شد.
وی گفت: این دانشگاه در رشتههای مختلف و مسابقات مختلف دانشجویی همیشه فعالیت گسترده داشته است؛ دانشجویان این دانشگاه در مسابقات رباتیک و سایر رشتههای علمی همیشه فعالیتهای مثمرثمری داشتهاند، در عرصه ورزشی نیز این دانشگاه صاحب افتخارات گستردهای در سطح کشور است و امسال نیز یکی از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب رتبه سوم مسابقات ورزشی دانشجویان جهان شد.
کراری با بیان اینکه یکی از عرصههای مهم دانشگاه، معاونت پژوهش دانشگاه است، افزود: در این دانشگاه تلاش شد که مرکز نوآوری غیر دولتی شکل بگیرد که در این زمینه پیگیر تفاهم نامههای خود هستیم تا شرکتهای دانش بنیان را به خوبی حمایت کنیم؛ همچنین جذب امتیازات برای شرکتهای نوآور در دانشگاه از دیگر تلاشهای این معاونت بوده است، در حال حاضر دو شرکت اینترنت اشیا و سیستم تهویه در این مرکز فعالیت دارند که این شرکتها در آینده قطعا ارتقا خواهند یافت.
وی گفت: در زمینه هوش مصنوعی و کاربرد آن در سلامت کار تخصصی در حال انجام است که با تفاهمات با دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزشی و پژوهشی در حال انجام فعالیت مشترک هستیم تا دانشجویان ما پروژههای خود را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تعریف کنند تا به شکل کاملا کاربردی به تولید پژوهش بپردازیم.
کراری با اشاره به اینکه ارتباط موثر با دانشگاه فنی و حرفهای از دیگر فعالیتهای این دانشگاه است، عنوان کرد: سازمان فنی و حرفهای دورههای خوب و بسیار ارزانی را برگزار میکند و از دیگر سوی دانشجویان ما نیز نیازمند برگزاری دورههای تخصصی هستند؛ تلاش ما این است که کارآموزان ما در یک دورههای تخصصی و حرفهای شرکت کنند تا پس از تحصیل به شکل کامل تری وارد فضای کار شوند.
وی اظهار کرد: دوره کهاد در این رابطه تعریف شده است که می توان از این ظرفیت استفاده کرد که دانشجویان بتوانند در رشته خود صاحب یک حرفه شوند؛ راه اندازی مرکز مهارت آموزی و مهارت شغلی از دیگر فعالیتهای مشترک با فنی و حرفه ای است.
رئیس هیئت مدیره دانشگاه شهاب دانش گفت: طرح غربالگری شغلی از جمله طرحهای مهمی است که در این مرکز راه اندازی می شود، این طرح در سال تحصیلی آتی در این دانشگاه اجرا می شود؛ بسیاری از دانشجویان در بدو ورود دید کاملی نسبت به شغل تخصصی آینده ندارند، در این بین با تستهای تخصصی سعی میکنیم که زمینه استعداد دانشجویان را شناسایی کنیم و در کنار این تست دورههای تخصصی مهارت آموزی جوانان را نیز برگزار میکنیم، این طرح به ارایه تخصصهایی میپردازد که یک جوان بیست ساله باید آنها را بلد باشد.
وی گفت: دانشجویان که به دنبال ادامه تحصیل هستند در یک طرح و برنامه خاصی قرار می گیرند؛ امید داریم که با اجرای این گونه طرحها دانشجویان را به شکل جهت دار در رشته خود هدایت کنیم و در اسفندماه نیز کنفرانس تخصصی در این حوزه برگزار میشود.
در نهادهای اعتباربخشی و قانون نویسی، دانشگاههای غیر انتفاعی مظلومیت مضاعفی دارند
در ادامه این مراسم کمال متاجی گفت: توفیق جلسه در قم با همه شهرهای دیگر تفاوت دارد و توفیق برگزاری جلسات تخصصی در قم و مشهد با همه شهرهای دیگر متفاوت است.
دبیرکل جدید اتحادیه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی کشور، افزود: یک ایده جدید در شورای مرکزی وجود داشت که نشستهای دورهای با حضور در استانها و مراکز دیگر برگزار شود تا یافتههای بهتری برای هدفمند سازی توسعه نظام آموزشی عالی بیابیم؛ در همین راستا اولین برنامه در سیستان و بلوچستان و سپس در استان گیلان نشست دیگری برگزار شد.
وی یادآورشد: دانشگاههای غیر انتفاعی به دوران طلایی خود نزدیک می شوند؛ نقش اقتصاد در آموزش عالی در حال هویدا شدن است، دانشگاه استنفورد که بیش از ۱۴۰۰ شرکت دانش بنیان دارد که بیشترین درآمد را در دنیا دارند یک دانشگاه غیرانتفاعی است.
متاجی بیان کرد: دانشگاههای دولتی امروز بیشتر از دانشگاههای غیر انتفاعی دریافت هزینه دارند، امروز در تهران ماهی بیست میلیون تومان در یک مهد کودک از مردم شهریه گرفته می شود ولی رقم شهریه در دانشگاههای غیر انتفاعی در دو ترم نهایتا به ۸ میلیون تومان میرسد که از شهریه مهد کودکهای تهران هم کمتر است؛ در کمترین نرخ شهریه مهد کودکها مردم حداقل دوازده میلیون تومان به این مراکز پرداخت میکنند.
وی گفت: شهریه ثابت دانشگاههای غیر انتفاعی تغییر نکرده است، متاسفانه چهل سال مهد کودک ها در اختیار بهزیستی بوده است و هر مهد کودک نیز آرم سازمان بهزیستی را بالای خود داشت که این مساله با نگاه مقام معظم رهبری تغییر کرد زیرا ایشان روی این نسل تمرکز خاصی دارند و به همین دلیل زیر پوشش آموزش و پرورش قرار گرفت.
متاجی اظهار کرد: در دانشگاههای غیر دولتی از یک دانشجو در طول چند سال ۳۵ میلیون به عنوان شهریه اخذ میشود؛ در حالی بودجه فرهنگی یک دانشجو در دانشگاه دولتی ۳۵ میلیون و سرجمع بیش از ۱۰۰ میلیون است، امروز در مراکز غیر انتفاعی نظام خاصی روی دانشجویان وجود دارد اما متاسفانه در نهادهای اعتباربخشی و قانون نویسی دانشگاههای غیر انتفاعی مظلومیت مضاعفی دارند.
دبیرکل اتحادیه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی کشور، بیان کرد: وزارت علوم در این دوره در بخش مردمی بودن که شعار ریاست جمهوری بود همراهی خوبی با این دانشگاه داشته است.
وی گفت: آیین نامه مدیریت جامعه دانشگاههای کشور قواعد خاصی را برای مدیریت دانشگاهها اتخاذ کرده است و با توجه به مسایلی که وجود دارد به دنبال ایجاد سازوکارهای تخصصی تری هستیم؛ یکی از این مسایل شرط سنی مدیران است که باید در این زمینه شیوه نامه جدیدی در اساسنامه شکل میگرفت که این کار در حال انجام است.
عدالت آموزشی در ارائه کد رشتههای آموزشی در مراکز علمی کشور باید رعایت شود
همچنین دکتر غلامرضا بلالی در این جلسه گفت: با توجه به همه مباحثی که در زمینه جذب دانشجو وجود دارد باید گفت که هنوز در کشور دانشجو به اندازه کافی وجود دارد؛ وقتی یک کد رشته کارشناسی ارشد با حضور دانشجویان خارجی توسط یک دانشگاه جذب میشود عملا دانشگاههای غیر انتفاعی نمیتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی افزود: عدالت آموزشی در ارایه کد رشتههای آموزشی در مراکز علمی کشور باید رعایت شود که دانشگاههای غیر دولتی نیز بتوانند جذب خوبی داشته باشند؛ دانشگاههای غیر انتفاعی یک گنجینه بزرگ برای کشور هستند ولی نسبت ارائه کد رشتهها عملا این دانشگاهها را تحت فشار قرار میدهد؛ شرایط سنی و مدیریت فقط برای این دانشگاهها اعمال میشود که این روند قطعا به نفع آموزش عالی نیست.
نایب رئیس مدیرکل اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی بیان کرد: امروزه دانشگاههای غیر انتفاعی به سوددهی نمی رسند و اگر بتوانند خرج و دخل و خود را برابر کنند ابراز موفقیت میکنند؛ شهریه امسال حدود ده درصد افزایش داشته است ولی امروز مراکز دیگر با افزایش شهریه گسترده ای دانشجویان را مجبور به پرداخت هزینه میکنند، امروز صندلی فروشی نیز در مراکز دانشگاهی باب شده است.
بلالی اظهار کرد: دانشگاههای غیر انتفاعی در سالهایی به داد نظام آموزش عالی کشور رسیدهاند ولی امروز مشکلات گستردهای دارند که باعث میشود بسیاری از این مراکز تعطیل شوند؛ در اینجا است که باید بیشترین توجه را به نسبت به آنها مبذول کرد.
وی گفت: ظرف یک سال گذشته فعالیتهای گستردهای در اتحادیه انجام شده است که از جمله آنها میتوان به اساسنامه و قوانین استخدام اشاره کرد؛ اتحادیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی به دنبال احقاق حقوق دانشجویان و مراکز آموزش عالی است، این اتحادیه بازوی توانمند نظام آموزش عالی و وزارت علوم است.
انتهای پیام
نظرات