• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060704712
  • خبرنگار : 71415

وال‌استریت‌ژورنال: تضمین‌های امنیتی به اوکراین طی سال جاری ارائه نخواهد شد

وال‌استریت‌ژورنال: تضمین‌های امنیتی به اوکراین طی سال جاری ارائه نخواهد شد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد، دولت جو بایدن و متحدان اروپایی آن در حال زمینه‌سازی برای کمک‌های نظامی بلندمدت به اوکراین در راستای تداوم سیاست‌های خصمانه خود علیه کرملین هستند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی ادعا کرد، هدف آمریکا و متحدانش از پیگیری این برنامه یکی تضمین اینکه روسیه نتواند در میدان نبرد پیروز شود و دیگری فرستادن این پیام به کرملین از این بابت است که پشتیبانی غرب از کی‌یف متزلزل نخواهد شد.

وال استریت ژورنال گزارش کرد: این طرح بر مبنای تعهدات سران اعضای گروه هفت در نشست‌شان در حاشیه اجلاس ماه ژوئیه ناتو در شهر ویلنیوس لیتوانی ارائه شده و تاکنون در چارچوب آن مذاکراتی دوجانبه بین آمریکا و اوکراین و انگلیس و اوکراین اجرا شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، حدود ۱۸ کشور غیرعضو در گروه هفت شامل سوئد، هلند و دیگر کشورهای اروپایی به طرح اعضای گروه هفت برای ارائه کمک‌های بلند مدت به اوکراین پیوسته‌اند.

با وجود آنکه اوکراین به‌رغم دریافت انبوهی از کمک‌ها از متحدان غربی‌اش هنوز قادر به رقم زدن تحول چشمگیری علیه روسیه نشده اما وال استریت ژورنال نوشت، این متحدان با مطرح کردن طرح حمایت بلند مدت از اوکراین به دنبال این هدف ادعایی هستند که کی‌یف به حد کافی از قدرت برای بازداشتن روسیه از حمله دوباره به خود در آینده برسد.

وال استریت ژورنال نوشت: متحدان غربی اوکراین همچنین امیدوار هستند با این طرح، کرملین را در انتظارش برای آنکه به دنبال انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا یک رئیس جمهوری هم‌فکر با مسکو به جای بایدن در کاخ سفید بنشیند، مایوس کنند.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: مقام‌های غربی به دنبال راه‌هایی برای تقویت اجرای وعده‌هایشان برای کمک به اوکراین و محدود کردن توانمندی‌های دولت‌های بعد از خود برای عقب‌نشینی از اجرای این تعهدات هستند. پایتخت‌های اروپایی نگران هستند که دونالد ترامپ در صورتی که مجددا کاخ سفید را تصاحب کند، به سراغ لغو کمک‌ها به اوکراین برود. ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی میان جمهوری‌خواهان برتری چشمگیری دارد، هر چند که در انتخابات ۲۰۲۰ از جو بایدن شکست خورد و در ارتباط با چهار پرونده کیفری در دادگاه‌های فدرال و ایالتی آمریکا کیفرخواست دریافت کرده است.

مقام‌ها می‌گویند، هر چند این ابتکارعمل با حمایت گسترده کشورهای گروه هفت همراه شده، اما در عمل با پیچیدگی همراه است. دولت جو بایدن توانمندی چندانی برای ملزم کردن دولت‌های بعد از خود به توافق‌های بین‌المللی ندارد، در حالی که ترامپ نیز قبلا مکررا تمایلش را برای لغو کردن توافق‌های روسای جمهور قبل از خود با پایتخت‌های خارجی نشان داده است. علاوه بر آن دولت‌های اروپایی نیز ظرفیت مالی و نظامی برطرف کردن شکاف ناشی از تصمیم احتمالی رئیس جمهور بعدی آمریکا برای کاهش دادن یا پایان دادن به کمک‌ها به کی‌یف را ندارند.

مقامات اروپایی به شکلی فزاینده نگران شده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ جنگ در اوکراین را ادامه دهد چون امید دارد که در صورت پیروزی یک جمهوریخواه در این انتخابات حمایت‌های نظامی آمریکا از اوکراین پایان یابد. آمریکا تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار تجهیزات و تسلیحات را برای اوکراین ارسال کرده است.

با وجود آنکه فعلا در آمریکا حمایت دو حزبی گسترده از اوکراین وجود دارد، نامزدهای رده اول رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان این پیام را فرستاده‌اند که پشتیبانی‌های آمریکا از اوکراین باید کاهش یابند. ترامپ مدعی شده که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری، یک روزه به جنگ در اوکراین پایان می‌دهد و برای این کار هر دو طرف جنگ را تهدید به حمایت از طرف مقابل در صورت نیامدن به پای میز مذاکره برای حصول توافق خواهد کرد.

همچنان در جریان مناظره نخست نامزدهای رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در هفته گذشته، کاندیداهای دیگر رقابت وعده دادند، در صورت رسیدن به ریاست جمهوری سطح فعلی حمایت آمریکا از اوکراین را حفظ نخواهند کرد.

سران گروه هفت در جریان دیدار خود در حاشیه نشست ماه ژوئیه سران ناتو در شهر ویلنیوس وعده دادند تا ترتیبات "تعهداتی مشخص، دوجانبه و بلندمدت" به کمک به اوکراین را فراهم کنند.

مقام‌های فرانسوی صحبت از تعهداتی چهار ساله برای کمک نظامی به اوکراین کرده‌اند و غربی‌ها با در پیش گرفتن چنین تعهداتی می‌خواهند کرملین را از انتظار برای اینکه در آینده حمایت‌های آمریکا و اروپا از اوکراین کاهش یابند دلسرد کنند.

با این حال مقام‌های اروپایی هشدار داده‌اند، آماده کردن این طرح‌ها ماه‌های زیادی طول خواهد کشید و انتظار می‌رود سال آینده میلادی برخی از این سازوکارهای دوجانبه شکل بگیرند. همچنین اشتراک نظری در بین این کشورهای بر سر جزئیات تعهدات وجود ندارد. آنها همچنین باید با اوکراین در بحبوحه جنگ، بر سر اینکه نیازهای نظامی آینده این کشور چطور خواهند بود، هماهنگ کنند. آنها باید مذاکرات دوجانبه بین پایتخت‌های غربی را هماهنگ کرده و تضمین کنند که صنایع نظامی کشورهای متحد می‌توانند کمک‌های نظامی وعده داده شده به اوکراین را بدون تضعیف انبارسازی و گسترش توانمندی‌های تسلیحاتی خودشان تولید کنند.

با این حال سوال اساسی این است که آیا دولت‌های فعلی غربی می‌توانند به شکل موثر هزینه‌های نظامی مربوط به اوکراین را در سال‌های آینده هنگامی که خودشان دیگر در قدرت نباشند، تضمین کنند؟

تردید درباره این آینده در واشنگتن شدیدتر از پایتخت‌های غربی دیگر است. متحدان اروپایی آمریکا اکنون دارند خودشان را برای این امکان آماده می‌کنند که تعهدات بلندمدت دولت بایدن به اوکراین در آینده تضعیف و مبهم خواهند شد و دیگر قدرت بازدارندگی معتبر علیه روسیه را نخواهند داشت.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات اتحادیه اروپا نوشته است که آماده‌سازی برنامه‌ تضمین‌های امنیتی برای اوکراین چند ماه طول می‌کشد، در حالی که بعید است برخی توافق‌های دوجانبه قبل از سال ۲۰۲۴ امضا شوند.

این مقامات همچنین به روزنامه گفتند که هیچ اتفاق نظری در مورد جزئیات تعهدات تحت تضمین‌های امنیتی وجود ندارد.

این روزنامه گزارش داد که مذاکرات با کی‌یف در حال حاضر توسط ایالات متحده و بریتانیا هدایت می‌شود و انتظار می‌رود پاریس در چند هفته آینده مذاکرات خود را با کی‌یف آغاز کند.

مقامات آمریکایی همچنین به وال استریت ژورنال گفته‌اند که امیدوارند دومین نشست خود را با اوکراین در هفته‌های آینده برگزار کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha