• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402060704691
  • خبرنگار : 71628

نماینده سازمان ملل در یمن: گفت‌وگوهای صلح باید از سرگرفته شود

نماینده سازمان ملل در یمن: گفت‌وگوهای صلح باید از سرگرفته شود

نماینده ویژه سازمان ملل در یمن با هشدار درباره «وضعیت شکننده» این کشور، تاکید کرد که برای دست یافتن به آتش‌بسی سراسری و با ثبات و از سرگیری مذاکرات سیاسی درباره پایان بخشیدن به درگیری‌ها، به تلاش‌های بیشتری نیاز است.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هانس گراندبرگ، مقام ارشد سازمان ملل در یمن هشدار داد اگر طرف‌های رقیب در یمن به توافقی برای آتش‌بس دست پیدا نکنند این فقیرترین کشور جهان عرب، هم‌چنان به صورت یک بشکه باروت خواهد ماند.

گراندبرگ در یمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، وضعیت این کشور جنگ‌زده با شکست گفت‌وگوها برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس میان دولت قبلی و انصارالله، «شکننده» است.

از زمان وقوع آتش بس در یمن تنها منازعات پراکنده‌ای رخ داده است، با این حال به گفته گراندبرگ، از سرگیری جنگی تمام عیار یک تهدید به حساب می‌آید.

او گفت: «خطر بالاگرفتن درگیری همیشه وجود دارد. وضعیت همواره شکننده است و تا وقتی که به توافقی برای یک آتش‌بس برسیم، همیشه شکننده خواهد بود.»

پایان توافق آتش‌بس ضربه‌ای به تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدن به راهکاری مذاکره‌شده برای حل‌وفصل دائم این درگیری بود که یمن را ویران کرده و یکی از بدترین فجایع انسانی را به بار آورده است.

نماینده سازمان ملل در یمن: گفت‌وگوهای صلح باید از سرگرفته شود
دیدار مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی انصارالله با هیات‌های عمانی و سعودی در آوریل ۲۰۲۳

گراندبرگ پس از دیدار با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در قاهره متذکر شد که طرف‌های درگیر در جنگ یمن، به طور جداگانه، برای رسیدن به راهکارهای صلح‌آمیز در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند اما با این وجود، برای دست یافتن به آتش بسی سراسری و با ثبات و ازسرگیری مذاکرات سیاسی درباره پایان بخشیدن به این درگیری به تلاش‌های بیشتری نیاز است.

این سفیر سازمان ملل از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان بخشیدن به این درگیری، از جمله مذاکرات مستقیم میان عربستان سعودی و انصارالله استقبال کرد. به گفته او، این تلاش‌ها به سازمان ملل کمک می‌کند که پیشنهادی برای آتش‌بس سراسری ارائه و مذاکرات میان طرف‌های یمنی را برای پایان دادن به جنگ آغاز کند.

گراندبرگ گفت: «مذاکرات مستقیمی که میان حوثی‌ها و عربستان سعودی وجود دارد، پشتیبان سازمان‌ ملل برای میانجیگری است.»

نماینده سازمان ملل در یمن: گفت‌وگوهای صلح باید از سرگرفته شود
دیدار رییس شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله با محمد الجابر، سفیر عربستان سعودی در یمن

مذاکرات سعودی‌ها و انصارالله پس از توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط در ماه مارس، شتاب گرفت. به گفته مقامات عربستان سعودی و انصارالله، طرفین به توافقی برای احیای آتش‌بس و بازگشت به مذاکرات مستقیم سیاسی یمنی با حمایت سازمان ملل دست یافتند.

دولت مستعفی یمن پیشتر در سال جاری گفته بود که در جریان مذاکرات عربستان سعودی با انصارالله قرار داشته و تایید اولیه پیش‌نویس یک توافق زودهنگام را انجام داده است. به گفته مقامات یمنی، این اقدامات با بروز برخی اختلافات، از جمله پرداخت حقوق کارکنان ارتش و غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل انصارالله و تضمین این که انصارالله با دیگر طرف‌های یمنی در روندی سیاسی شرکت خواهند کرد، با وقفه روبه‌رو شد.

مذاکرات سعودی-انصارالله تاکنون موجب جلوگیری از آغاز دوباره جنگی تمام‌عیار از سوی طرفین شده است.

به گفته گراندبرگ «بازیگران بین‌المللی در زمینه ضرورت حل‌وفصل درگیری یمن و درباره این که سازمان ملل بزرگ‌ترین میانجی این روند است، اتحاد و اتفاق نظر دارند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha