• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402060603814
  • خبرنگار : 50455

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم:

قم در زمینه بذرهای اصلاح شده گندم و جو خودکفا است

قم در زمینه بذرهای اصلاح شده گندم و جو خودکفا است

ایسنا/قم معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، گفت: استان قم در سال‌های اخیر به لحاظ تولید بذر اصلاح شده در بین استان‌های کشور رتبه اول را دارد، لذا ۱۰۰ درصد بذرهای اصلاح شده مورد نیاز کشاورزان توسط استان تولید می‌شود و بذر اصلاح شده گندم را در اختیار استان‌های همجوار نیز قرار می‌دهیم.

مهندس محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: گندم، جو، ذرت و پنبه از جمله محصولات استراتژیک استان قم هستند که خوراک مستقیم انسان و دام است و همواره ارتقا کیفیت و افزایش بهره وری این محصولات را در دستور کار داریم.

سلامی تولید بذر اصلاح شده را در راستای بهبود کیفیت و افزایش بهره وری محصولات استراتژیک مورد توجه قرار داد و یادآور شد: استان قم در سال‌های اخیر به لحاظ تولید بذر اصلاح شده در بین استان‌های کشور رتبه اول را دارد، لذا ۱۰۰ درصد بذرهای اصلاح شده مورد نیاز کشاورزان توسط استان تولید می‌شود و بذر اصلاح شده گندم را در اختیار استان‌های همجوار نیز قرار می‌دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم ورود ارقام جدید پر بازده محصولات استراتژیک گندم، جو، ذرت و پنبه را از دیگر اقدامات معرفی کرد و گفت: در حوزه محصولات استراتژیک با وجود سهمیه بندی کودهای یارانه‌ای، تامین کامل کود مورد نیاز این محصولات را در دستور کار داریم.

سلامی در راستای تولید محصولات استراتژیک کشت تریتیکاله را مورد توجه قرارداد و گفت: در حال حاضر ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت تریتیکاله در استان قم داریم که پیش بینی ‌می‌کنیم امسال این میزان به ۱۴۰۰ هکتار برسد؛ تولید بذر اصلاح شده، ارائه آموزش به کشاورزان از جمله اقدامات ما در راستای توسعه کشت این محصول است.

وی با بیان این که تریتیکاله می‌تواند به مرور جایگزین کشت جو در مزارع استان شود، ادامه داد: نتیجه کشت تریتیکاله در قم نشان داد، این گیاه نسبت به جو محصول بیشتری می‌ دهد و در برابر آفات و بیماری ‌ها و همچنین سرما مقاومت بالاتری دارد که مزایای مهمی به شمار می‌آید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در استان قم ۱۰۰ هزار تن جو تولید می‌شود، یادآور شد: مصرف آب کمتر نسبت به گندم، مقاومت به شوری، نیاز دام سبب شده کشت جو در استان قم رایج باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha