• شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402060402273
  • خبرنگار : 71610

مخالفت لبنان با انتقال پرونده «یونیفل» به فصل هفتم منشور ملل متحد

مخالفت لبنان با انتقال پرونده «یونیفل» به فصل هفتم منشور ملل متحد

وزارت خارجه لبنان مخالفت خود را با قطعنامه شورای امنیت درباره انتقال پرونده نیروهای «یونیفل» از فصل ششم منشور ملل متحد به فصل هفتم اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور در لبنان در جریان پیش‌نویس قطعنامه در حال بررسی در شورای امنیت درباره تمدید فعالیت نیروهای بین‌المللی مستقر در لبنان (یونیفل) قرار گرفته و لازم می‌داند که به صراحت اعلام کند که لبنان با پیش‌نویس کنونی مخالف است چون فاقد تأکید بر ضرورت و اهمیت هماهنگی کامل عملیات این نیروها با دولت و ارتش لبنان است.

بوحبیب افزوده که تمدید سالانه مأموریت این نیروها به درخواست دولت لبنان انجام می‌شود.

همچنین لبنان با انتقال پرونده این نیروها از فصل ششم درباره حل نزاع‌ها به روش مسالمت‌آمیز به فصل هفتم منشور ملل متحد درباره تحمیل به زور مخالف است.

شورای امنیت واکنشی به این بیانیه نشان نداده است.

در همین راستا، قاسم هاشم، از اعضای پارلمان لبنان با اشاره به طرح پیشنهادی به شورای امنیت درباره تمدید ماموریت نیروهای یونیفل گفت: اسرائیل در تلاش برای تغییر قوانین کار نیروهای یونیفیل در لبنان است.  

هاشم افزود: لبنان مدتی پیش برای تمدید ماموریت یونیفل و ادامه کار بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ اقدام کرد؛ اما مشکل در یک بند مربوط به کار یونیفل بدون همراهی ارتش لبنان است. مساله جدید تلاش اسرائیل برای تغییر قوانین عملیاتی نیروهای یونیفل بدون هماهنگی با ارتش لبنان است.

این نماینده پارلمان لبنان تصریح کرد که بیروت به خوبی از خطر کاری که تل‌آویو می‌خواهد انجام دهد آگاه است و به همین دلیل تلاش شده است تا امور مانند گذشته باقی بماند و یونیفل با هماهنگی با ارتش لبنان به فعالیتش ادامه دهد.

هاشم ادامه داد: لبنان به تمام مواد قطعنامه شماره ۱۷۰۱ پایبند است؛ اما اسرائیل به زیر پا گذاشتن این قطعنامه بسنده نکرد، بلکه بر اقدامات تجاوزکارانه و نقض خود پافشاری کرد و تلاش کرد تا اشغال بخش لبنانی روستای غجر را تداوم بخشد. علاوه  بر آن برای حمله مجدد به «مزارع شبعا» و منطقه «کفر شوبا» تلاش کرد تا وجب به وجب خاک لبنان را الحاق کند.

وی تاکید کرد: لبنان اجازه نخواهد داد تلاش‌های کنونی اسرائیل ازجمله موضوع تمدید ماموریت یونیفل به نتیجه برسد.

این نماینده لبنانی در ادامه گفت که روزهای آتی، روزهای حساسی خواهند بود.

نیروهای یونیفل در سال ۱۹۷۸ با هدف نظارت بر توقف اقدامات خصمانه میان لبنان و رژیم صهیونیستی تشکیل شد و در سال ۲۰۰۶ به موجب قطعنامه ۱۷۰۱ بعد از جنگ ۳۳ روزه بر اختیارات آن افزوده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha