به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت - با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری، برنامهها و عملکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را تشریح کرد.
زیرساخت برقی شدن خودروها در تهران تا پایان سال
وی از مهیا شدن زیرساخت برقی شدن خودروها در تهران تا پایان سال خبر داد و گفت: ۷۰ ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران هفته آینده راهاندازی میشوند که تا ۵۰۰ کیلومتر امکان طی مسیر روزانه برای خودروها را به همراه خواهد داشت.
به گفته وی در حال حاضر نه تنها خودروهای داخلی تولید شده بلکه حتی خودروهای مونتاژی هم تولید شده و در حال طی مسیرش است و به زودی اطلاعاتی را در این زمینه خواهم داد.
وی با بیان اینکه سیاست تولید انبوه خودروهای برقی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اگر اراده ملی حمایت دولت تداوم پیدا کند، سال آینده شاهد خواهیم بود خودروهای داخلی برقی به صورت انبوه به بازار عرضه میشوند. الان مسیر تولید انبوه اتوبوس برقی تقریبا شروع شده و شاید در همین سال جاری مردم تعداد قابل توجهی اتوبوس ساخت داخل در شهر مشاهده کنند.
علی آبادی ادامه داد: در زمینه موتورسیکلت هم در حال حاضر برخی شرکتها به صورت تجاری کار را شروع کردند. در زمینه خودرو دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. در این مرحله اجازه دادیم واردات را به خودروهای برقی که خودروهای روز دنیا هستند اختصاص دهیم که هم از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و هم قابلیتهای بسیار فوق العادهای دارند که نسبت به ماشینهای قدیمی هم سوخت مصرف نمیکنند. الان یکی از چالشهای جدی، چالش مصرف سوخت است.
وی با اشاره به این که قیمت سوخت در کشور، قیمت واقعی نیست، تصریح کرد: برای گذر از این شرایط به نظرم بهترین کار این است که به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم.
آییننامه خودروهای کارکرده به دولت داده شده است
علی آبادی همچنین درباره خودروهای وارداتی توضیح داد: آییننامه خودروهای کارکرده تنظیم و به دولت داده شده است، امیدواریم به زودی در صحن دولت مطرح و تصویب شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه اگر آیین نامه مذکور تصویب شود، یک شتابی در آن بخش داده خواهد شد، گفت: در زمینه خودروهای نو وارداتی نیز کار انجام میشود و تا به امروز هم تعداد زیادی خودرو وارد شده، نمایشگاهی هم در این هفته برقرار خواهیم کرد که مردم بتوانند بازدیدی از اینها داشته باشند و تلاش میکنم که خیلی دخالت مستقیم دولتی در این کار نداشته باشیم و بگذاریم کار به دست خود مردم انجام شود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که حدود شش ماه هست که پول مردم بابت خودروها بلوکه شده و خودرویی دریافت نکردهاند، تکلیف چیست؟ آنهایی که پول بلوکه کردند پول خود را به خودروسازها دادهاند نه به ما. در حقیقت به حساب خودروسازها است یا به سازمان حمایت. مطمئن هستم که شرکتها متعهد هستند که کارهایی که تعهد کردند را انجام دهند که قطعا به تعهدشان عمل خواهند کرد.
حرکت به سمت تولید صادارت محور
علی آبادی در ادامه با بیان اینکه نمیتوان با واردات، تورم را مهار کرد و باید به سمت تولید صادرات محور برویم، در پاسخ به سوالی درباره عرضه کم فولاد و پتروشیمب در بورس، گفت: در روال طبیعی اقتصاد، این موضوع نیاز به کنترل ندارد. اگر تولید کننده منفعتش تامین نشود تولید نمیکند. اگر تولید نکند تورم ایجاد میشود و اگر تورم ایجاد شود اقتصاد به هم میریزد. پس باید تلاش کنیم منافع معقول و منطقی برای تولید کننده به وجود بیاوریم تا او تشویق به تولید شود. بنابراین اینکه فکر کنیم که با فشار آوردن به تولید کننده میتوانیم تورم را مهار کنیم، تصور درستی نیست. باید تلاش بکنیم برای این که تولید کننده شرایط بهتری برای تولید پیدا کند و تولید را افزایش دهد.
وزیر صمت درباره اتفاقات حوزه معدن نیز گفت: در دومین مزایده بزرگ معدنی، ۶۰۰۰ محدوده به مزایده گذاشته و فقط ۷۰۰ معدن واگذار شد. با توجه به این که دومین مزایده بود، در حال حاضر عملا شرایط برای ترک تشریفات و واگذاری از طریق مذاکره با کسانی که متقاضی هستند، آماده است. بنابراین از تعاونیها که دسترسی به سرمایههای خرد مردم دارند دعوت میکنم که در واگذاری معادن شرکت کنند که مردم هم اعتماد لازم را برای این که سرمایه شان حفظ میشود داشته باشند.
وی در مورد تدوین برنامه جامع معدن نیز گفت: این کار آغاز شده و بخش اکتشاف و بهره برداری رو به اتمام است و به زودی اعلام خواهد شد. بخش فرآوری در حال انجام ست که شاید دو تا سه ماهی طول بکشد. در بخشنامه جامع قبلا دستورالعملهای بسیار متنوع داشتیم. اما یک بخشنامه جامع در حال صدور است تا این دستورالعملها تجمیع و کار برای معدن کاران ساده شود.
احیای ۷۰ معدن راکد
علی آبادی در ادامه از احیای ۷۰ معدن راکد خبر داد و گفت: ۲۱ بسته معدنی شامل محدودههای کوچکی که قبلا به آن علاقه نشان نمیدادند، تجمیع و اقتصادی شدند و برای واگذاری آماده شدهاند. همچنین بزرگترین پایگاه امداد و نجات کشور در طبس آماده راه اندازی است که هدف آن در واقع امداد و نجات برای معدن کاران است. ولی میتواند به کشور خدمات دیگری هم بدهد.
به گفته وی در بحث اکتشاف، زمین شناسی اکتشافات کردستان، جنوب خراسان رضوی، قم، مرکزی، اصفهان و آذربایجان غربی در دست اقدام است که احتمالا تا پایان امسال این اکتشافات تمام میشود.
این مقام مسئول در ادامه درباره موضوع انتقال آب نیز گفت: انتقال آب از خلیج فارس، یعنی شیرین سازی آب از خلیج فارس و انتقال آن به سیستان و بلوچستان و تامین تمام شهرهای بین مسیر و معادن و صنایع بین راه و بعد رسیدن آن به زاهدان، تامین آب شرب زاهدان و بعد تامین صنایع زاهدان و از آنجا رفتن به زابل و تامین شرب و صنعت آنجا و از آنجا به خراسان جنوبی و از خراسان جنوبی به خراسان رضوی تا پایان سال ۱۴۰۴ خیلی کار سنگینی است.
به گفته وی در حال حاضر این کار شروع شده و اگر خدا بخواهد شاید اواخر امسال بتوانیم این آب را به دو استان کرمان و یزد برسانیم. همچنین در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در دست احداث است. اما برنامهریزی برای ۱۰ هزار مگاوات انجام شده که نگرانی تامین برق کارخانهها نیز برطرف شود.
علی آبادی همچنین در پاسخ به اینکه آیا توسعه سامانه شفافیت فروشگاه متوقف شده، این موضوع را رد کرد و گفت: مشکلی در پرداخت به پیمانکاران بود که برطرف شد. البته برای برخی هنوز مانده، ولی بیشترشان انجام شد. این موضوع بحث خیلی مهمی است و با توجه به پرداخت یارانه به مردم، داشتن سامانه یکپارچه که همه به هم متصل باشند و امکان کنترل جامع را فراهم کند یک ضرورت هست. نواقصی در این بخش وجود دارد که تیم خاصی را برای این کار مامور کردهایم.
به گفته وی الان سامانهها فعال هستند. اتصال سامانهها به همدیگر و بعد اطمینان از این که این عملکردها حلقههای قاطع و قابل اعتمادی را به وجود میآورند، در حال کنترل است.
انتهای پیام
نظرات