• پنجشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402060201122
  • خبرنگار : 90057

واکنش تند چین به فروش تجهیزات F-۱۶ آمریکا به تایوان

واکنش تند چین به فروش تجهیزات F-۱۶ آمریکا به تایوان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، چین به شدت با فروش احتمالی تجهیزات جنگنده اف-۱۶ به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی آمریکا به تایوان مخالف است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، روز چهارشنبه پنتاگون اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا فروش تجهیزات حسگر پیشرفته برای جت های جنگنده F-۱۶ این کشور به تایوان را تایید کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای افزود: این فروش توانایی تایوان را برای مقابله با تهدیدهای فعلی و آینده بهبود می‌بخشد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که این فروش سیاست چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده را تضعیف می کند و افزود که همچنین "قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل را نقض می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: "[فروش] حاکمیت چین و منافع امنیتی آن را تضعیف می کند، صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان می‌فرستد. چین به شدت نارضایتی خود را ابراز می کند و به شدت با [فروش] مخالفت می کند. تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و این کشور هیچ گونه مداخله خارجی در موضوع تایوان را تحمل نخواهد کرد.

وی همچنین گفت که چین آماده است تا اقدامات "قاطع و موثر" را برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام دهد.

تایوان از سال ۱۹۴۹ مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را استان خود می‌داند، در حالی که تایوان معتقد است که یک نهاد خودمختار است اما از اعلام استقلال خودداری می‌کند. پکن با هرگونه تماس رسمی خارجی با تایپه مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیرقابل انکار می داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۰۳ ۱۰:۵۹

چین یک دولت فاشیستی است که بر نصف دنیا ادعاهای ارضی دارد اونها با ابزار زور اویغورستان و تبت را به خود اضافه کردند و با تمام همسایگان هم مشکل مرزی دارند با ژاپن و هند نمونه هتی این مشکل تمامیت خواهانه هستند و اگر روزی قدرت اول جهان شوند بدون شک به تایوان هم لشکر کشی میکنند اگر امروز اینکار را نمیکنند بخاطر ترس از تحریمها و افت اقتصادشان است