• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402060100587
  • خبرنگار : 30057

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه نوآوری اجتماعی:

آمادگی داریم از فعالیت در حوزه نوآوری اجتماعی حمایت کنیم

آمادگی داریم از فعالیت در حوزه نوآوری اجتماعی حمایت کنیم

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه نوآوری اجتماعی، برگزاری رویداد جایزه اجتماعی را فرصت مناسب برای توسعه فرهنگ‌مشارکت نوآوری در حوزه اجتماعی دانست و گفت: اگر کسانی باشند که آمادگی فعالیت در حوزه نوآوری اجتماعی داشته باشند، از آنها حمایت می‌شود و آمادگی داریم در حوزه تأمین مالی و نهادسازی کمک کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدصادق خیاطیان امروز در نشست اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی گفت: زمانی‌که موضوع دانش بنیان شدن در کشور مطرح شد، زمینه‌ای در کشور مهیا شد تا از طریق آن شرکت‌های دانش بنیان با عرضه یک تکنولوژی، در راستای حل مسائل صنعتی و اقتصادی کشور نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌هایی چون نفت، گاز، سلامت، پزشکی و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با توجه به وجود برخی مسائل اجتماعی در کشور، شرکت‌های دانش بنیان و فناوران همانند همه حوزه‌های دیگر، می‌توانند پاسخ‌های نوآورانه‌ای به حل این نوع مسایل ارائه دهند.

خیاطیان با تاکید بر اینکه نوآوری می‌تواند به حل مسائل اجتماعی کمک کند، اظهار کرد: این دغدغه‌ای است که در چندسال اخیر به آن پرداخته شده به گونه‌ای که حل مسائل اجتماعی از طریق نوآوری به یک گفتمان تبدیل شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه نوآوری اجتماعی، برگزاری رویداد نوآوری اجتماعی را در راستای حل مسائل اجتماعی دانست و ادامه داد: ما نیاز به فرهنگ‌سازی و توسعه فرهنگ‌مشارکت نوآوری در حوزه اجتماعی داریم و برگزاری این جایزه می‌تواند فرصت مغتنمی در این زمینه باشد.

خیاطیان با اشاره به شکل گیری زیست بوم نوآوری در کشور و اجزای اصلی آن در حوزه‌های قوانین و تنظیم‌گری، گفت: در این حوزه در ابتدای راه هستیم، ولی برگزاری جایزه نوآوری اجتماعی می‌تواند این جهت گیری را داشته باشد؛ چرا که معتقدیم جایزه نوآوری اجتماعی نوید این را خواهد داد که تا دو سال آینده به زیست بوم بالغی برسیم که مسائل کشور با همین ابزارهای نوآورانه کاهش یابد.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برای ایجاد یک اکوسیستم بالغ لازم است بسیج عمومی صورت گیرد، افزود: نهادهای مالی نیز باید به این حوزه ورود کنند و اگر کسانی باشند که آمادگی فعالیت در حوزه نوآوری اجتماعی داشته باشند، از آنها حمایت می‌شود و آمادگی داریم در حوزه تأمین مالی و نهادسازی کمک کنیم.

خیاطیان با اشاره به جزئیات برگزاری اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی اضافه کرد: شعار این رویداد جریان بهبود نوآورانه زندگی است و امیدواریم آسیب اجتماعی در حوزه سلامت، آموزش مسائل مختلف اجتماعی به واسطه متخصصان، محققان و دانشمندان کشور حل شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین محمد رسولی دبیر اجرایی جایزه نوآوری اجتماعی گفت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد کشورهایی با زیست بوم نوآوری توانمند که حمایت‌های مالی، مدیریتی  و فنی قابل قبولی برای کارآفرینان فراهم می‌کنند، توانسته‌اند به پیشرفت‌های خوبی نایل شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه هدفمند نوآوری‌های اجتماعی در کشور باید زیست بوم نوآوری اجتماعی را تقویت کرد و ارکان اصلی زیست بوم از مرحله ایده تا گسترش بازار پشتیبانی شود، اظهار کرد: جایزه نوآوری اجتماعی سعی دارد اهالی نوآوری را در افزایش اثرگذاری اجتماعی فعالیت‌هایشان یاری کند؛ چرا که این جایزه بستری برای همفکری و هم قدمی افرادی است که تصمیم دارند جامعه را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند. 

رسولی، اهداف این رویداد را الگوسازی، اعتبار بخشی به افراد، آموزش و توانمندی، جهت دهی، حمایت مالی، ترویج گفتمان دانست و یادآور شد: جایزه نوآوری اجتماعی در ۴ بخش «زیست بوم»، «کسب و کار»، «محصول نوآورانه» و «خدمت نوآورانه» برگزار می شود و متقاضیان حضور در این رویداد می‌توانند طرح‌ها را تا ۳۰ آبان به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند. ایده‌های برتر ارسالی سپس داوری،  معرفی می‌شوند.

«جایزه ملی نوآوری اجتماعی» با توجه به تکلیف قانونی مندرج در سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مبنی‌بر ایجاد و برگزاری  توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از سال گذشته دبیرخانه جایزه به مدیریت مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این ستاد تشکیل و پس از جلسات متعدد سند جایزه تدوین شد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha