• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۶:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402060100365
  • خبرنگار : 71475

/کارنامه دیپلماسی دولت سیزدهم در سال دوم/

تحلیلگر عراقی: همکاری مثبت تهران-بغداد به شکل واضحی نمایان شده است

تحلیلگر عراقی: همکاری مثبت تهران-بغداد به شکل واضحی نمایان شده است
سید ابراهیم رئیسی و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق

تحلیلگر برجسته عراقی در اظهاراتی به بیان برخی دیدگاه‌های خود درباره دیپلماسی دولت سیزدهم در قبال همسایگان؛ علی‌الخصوص کشور عراق پرداخت.

به گزارش ایسنا، «عباس العرداوی» تحلیلگر سیاسی عراقی اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال اخیر با مشخصه‌هایی چون صلح و آرامش، نرمش و پویایی، عدم تحریک و نیز تبیین مواضع صریح در قبال مسائل و رویکردهای سیاسی روشن در منطقه متمایز شده است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره سیاست گفت‌وگو میان کشورهای حوزه خلیج فارس برجسته‌تر شد، گفت: تبادل دیپلمات‌های ایرانی با کشورهای حوزه خلیج فارس، تلاش واقعی برای از بین بردن مشکلات و ایجاد یکپارچگی اقتصادی برای همگان روشن است و برجسته‌ترین آنها حل‌وفصل مشکلات با عربستان سعودی و مهار بحران مرزی با افغانستان است.

العرداوی تصریح کرد: ایران به خوبی می‌داند که همکاری در حوزه امنیت در منطقه خلیج فارس از نظر اقتصادی و سیاسی برای همه مهم است و هرگونه تشدید تنش امنیتی بر منابع کشورهای حوزه خلیج فارس تاثیر می‌گذارد و تهران کشورهای عربی را به برقراری امنیت مشترکی فراخواند که بیگانگان در آن جایی ندارند.

وی معتقد است: این فراخوان‌ها پس از درز اخباری مبنی بر راه‌اندازی ائتلاف دریایی کشورهای خلیج‌فارس به خوبی نتیجه داد. این بارزترین ویژگی در سیاست مهار است که ایران در پیش گرفت زیرا نیروی دریایی آمریکایی به دنبال آتش‌افروزی در خلیج فارس و استفاده از این منطقه برای درگیری با جمهوری اسلامی بود.

العرداوی با اشاره به عملکرد مثبت دولت سیزدهم در قبال کشور عراق خاطرنشان کرد: همچنین در دولت آقای رئیسی همکاری مثبت با عراق به شکل واضحی نمایان شد. ما شواهد بسیاری در این زمینه داریم از جمله مدارا با عراق در پرونده بازپرداخت بدهی‌های مربوط به تامین گاز عراق برای تولید برق، درک مشکل تحریم‌های آمریکا و محدودیت بانک مرکزی عراق در بازپرداخت‌ بدهی‌ها.

تحلیلگر عراقی: همکاری مثبت تهران-بغداد به شکل واضحی نمایان شده است

مشاور رسانه‌ای چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق همچنین به وجود هماهنگی میان دولت‌های ایران و عراق و حمایت از تلاش‌های بغداد در زمینه گشایش مناطق صنعتی مشترک، مبادلات تجاری، راه‌اندازی خط ریلی و سایر پروژه‌های توسعه‌ای اشاره کرد.

العرداوی درباره موضوع سوریه نیز معتقد است: در این موضوع همین بس که تهران آن را در اولویت‌های خود در هر گفت‌وگوی عربی-ایرانی قرار می‌دهد. حتی از درخواست‌های عربستان سعودی، امارات و قطر برای بهبود روابط در این راستا بهره برده و آن را به پرونده سوریه گره زده و این برای هر فردی که اوضاع را دنبال می‌کند روشن است که از جمله عوامل بازگشت عرب‌ها به سمت سوریه، ایران و مشارکت‌های آن در پرونده‌هایی است که مشکلات سیاسی منطقه را حل‌وفصل می‌کند.

عضو سندیکای روزنامه نگاران عراقی در خاتمه با اشاره به موضوع فلسطین عنوان داشت: اما فلسطین در عمق دیدگاه‌های اساسی و برجسته دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؛ به ویژه اینکه با افزایش عملیات جهادی در داخل اراضی اشغالی و نیاز مقاومت فلسطینی به دیدگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، رویکرد دولت ایران در جهت حمایت از مقاومت بوده و برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در راستای حمایت از آن برگزار کرده است. همچنین نسبت به ایجاد هماهنگی و همکاری نظامی اقدام نموده است که امتداد و ثمره پیروزی‌هایی است که حاج قاسم سلیمانی رقم زد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha