در پی انتشار خبر دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با عنوان «بلیت مشهد به نجف ۱۷ میلیون تومان/ انحصار فروش بلیتهای اربعین در دست ۳ آژانس» در تاریخ ۱۴۰۲.۰۵.۳۰، وی به ایسنا گفت: گرانفروشی بلیتها از ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان به این معنا بود که پروازهای خارجی مسافر را به صورت کالکشن به نجف یا بغداد منتقل میکنند که این امر باعث میشود مقداری قیمت بلیتها گرانتر شود.
فرهاد دوایی اظهار کرد: با وجود تعداد زیاد اپلیکیشن و سایت فروش در مشهد که بلیتهای هواپیما به مقصد نجف و بغداد که زائران از آن استفاده میکنند، متاسفانه هواپیمایی کشوری به صورت رانت این پروازها را در اختیار ۳ شرکت که خود معرفی کرده و همه در تهران هستند به فروش میرسانند.
وی افزود: با توجه به اینکه در شب گذشته با یکی از این ۳ اپلیکیشن کشوری مذاکره میکردیم بیان کردند که به ما هم بلیت هواپیمای کشوری داده نشده تا به فروش برسانیم و مشخص نیست که این بلیتها دست چه کسانی است و چگونه به فروش میرسد. ما از آنها سوال کردیم که چرا اسم شما را اعلام کردند گفتند حتما ما را قبول داشتند که اعلام کردند.
دوایی ادامه داد: بنابراین گرانفروشی توسط این اپلیکیشنها صورت نگرفته، اما اقدامی که هواپیمای کشوری انجام داده خارج از بحث حرفهای بودن صنعت گردشگری است. با توجه به پایلوت بودن خراسان رضوی، مشهد و همچنین بحث حرم تا حرم؛ اگر قرار بود بلیتی توزیع شود باید به سایتهای معتبری که در شهر مشهد فعالیت میکنند واگذار میشد تا مردم با سرگردانی که اکنون با آن درگیر هستند، مواجه نشوند.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و سهمیه از خراسان رضوی خارج و به سمت تهران و پایتختنشینان منتقل شد، اما به دلیل اینکه پروازها از مشهد به نجف صورت میگیرد مالیات را باید مشهدیها پرداخت کنند؛ درنتیجه اگر تقسیمبندی درستی صورت میگرفت تا حداقل ۳ الی ۴ سایت معتبر از مشهد برای پروازها معرفی میشد اکنون ما شاهد این مسائل و مشکلات نبودیم. بنابراین اگر این سهمیه به مشهد هم داده میشد ما میتوانستیم در صورت هر گونه تخلف با آنها برخورد کنیم.
دوایی با اشاره به خبر گرانفروشی بلیتها از ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان تصریح کرد: این قیمتها مخصوص پروازهای خارجی است که مسافر را به صورت کانکشن به نجف یا بغداد منتقل میکنند. پرواز کانکشن به پروازهایی گفته میشود که مسافران آن پس از استاپ در یک مبدا مشخص مانند دوحه، دبی، شارجه و ... به سمت نجف و یا بغداد سفر را ادامه میدهند.
وی ادامه داد: این امر باعث میشود که مقداری قیمت بلیت گرانتر شود، اما این مورد از قوانین ایران تبعیت نمیکند و آنها طبق قوانین کشور خودشان بلیتها را به دلار یا درهم واگذار میکنند. بنابراین باید اضافه کنم که هیچ گران فروشی در حوزه شرکتهای داخلی صورت نگرفته و موضوع بحث، انحصاری است که فروشندههای پایتختنشین آن را ایجاد کردهاند و سرگردانی برای مسافران به وجود آوردهاند.
انتهای پیام
نظرات