• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402053119819
  • خبرنگار : 71402

اخراج تایوان از پارلمان آمریکای مرکزی؛ چین جایگزین شد

اخراج تایوان از پارلمان آمریکای مرکزی؛ چین جایگزین شد
مقر پارلمان آمریکای مرکزی

پارلمان آمریکای مرکزی پس از بیش از دو دهه به اخراج تایوان به عنوان ناظر دائمی و جایگزینی آن با چین رای داد که نفوذ اقتصادی فزاینده آن در آمریکای لاتین به طور فزاینده‌ای تایپه را به حاشیه رانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این پارلمان شش کشوری معروف به "پارلاسن"، روز دوشنبه در پایتخت نیکاراگوئه تشکیل جلسه داد و قانونگذاران محلی پیشنهاد کردند تا چین که روی تایوان ادعا دارد، اضافه شود.

وزارت خارجه تایوان گفت که تصمیم گرفته تا فورا از بابت حفظ «حیثیت ملی» از پارلاسن خارج شود، آنچه را که تلاش‌های چین برای سرکوب مشارکت بین‌المللی تایوان خواند، محکوم کرد.

پارلاسن در بیانیه‌ای به اخراج تایوان توسط سازمان ملل در سال ۱۹۷۱ به نفع چین اشاره کرد و گفت که این پارلمان، تایوان را «استانی از سرزمین اصلی چین می‌داند که آن را از شرکت به عنوان یک "کشور مستقل" محروم می‌کند.»

پکن نفوذ خود را در آمریکای مرکزی و پنج عضو پارلاسن شامل نیکاراگوئه، السالوادور، هندوراس، پاناما و جمهوری دومینیکن که در سال‌های اخیر روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کردند، گسترش داده است. گواتمالا دیگر عضو پارلمان پارلاسن و پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای مرکزی، تنها عضو پارلاسن است که هنوز تایوان را به رسمیت می‌شناسد.

سناتورهای آمریکایی، تیم کین دموکرات و مارکو روبیو جمهوری‌خواه که کمیته فرعی روابط خارجی سنا در نیمکره غربی را رهبری می‌کنند، این رای‌گیری را محکوم کردند. این سناتورها در بیانیه‌ای مشترک گفتند: از سال ۱۹۹۹، تایوان به عنوان یک شریک قوی در نقش خود به عنوان ناظر دائمی پارلمان آمریکای مرکزی، تشویق حکمرانی خوب و توسعه اقتصادی در نیمکره ما بوده است.

این سناتورها همچنین چین را متهم کردند که «دموکراسی را تضعیف می‌کند، مانع از رشد منطقه‌ای می‌شود و اویغورها را در منطقه سین‌کیانگ در معرض نقض حقوق بشر بی‌شمار از جمله نسل‌کشی قرار می‌دهد.»

این در حالیست که چین هرگونه سوء رفتار در سین‌کیانگ را قویا رد کرده است. سفارت چین در ایالات متحده به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد.

کشورهای بلیز و پاراگوئه هم روابط خود را با تایوان حفظ کرده‌اند، گرچه مقامات آمریکایی معتقدند پاراگوئه ممکن است کشور بعدی در قاره آمریکا باشد که وفاداری خود را تغییر می‌دهد. ایالات متحده چین را از نظر دیپلماتیک به رسمیت می‌شناسد، اما روابط غیر رسمی با تایپه دارد و دولت بایدن گفته است که با تلاش‌ها برای تغییر وضعیت موجود در تایوان مخالف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha