• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402053019382
  • خبرنگار : 71661

چین برنامه شناسایی جاسوسان سیا را تقویت کرده است

چین برنامه شناسایی جاسوسان سیا را تقویت کرده است

چین در حال تشدید سرکوب افرادی است که به جاسوسی برای آمریکا متهم هستند و در تازه‌ترین مورد می‌گوید که یک فرد دیگر را شناسایی کرده که به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاع‌رسانی می‌کرده؛ موردی که به مجموعه جاسوسی‌های میان دو کشور افزوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، وزارت امنیت کشور چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در حال بازجویی از یک مقام ۳۹ ساله این وزارتخانه است که به جاسوسی برای سازمان سیا در ازای دریافت پول متهم شده است. در اوایل ماه میلادی جاری هم یکی از کارمندان یک گروه صنعتی نظامی به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

این رویداد چند هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا گفت که نهاد تحت امرش در بازسازی شبکه خود در چین پیشرفت‌هایی داشته است. تنش‌ها میان چین و آمریکا در پی مجموعه‌ای از وقایع در ماه‌های اخیر شدت گرفته است، ‌از جمله بالون جاسوسی چین و تقابل نظامی در دریای چین جنوبی و همچنین مراودات دیپلماتیک ایالات متحده با تایوان، جزیره‌ای خودگردان که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند.

وزارت امنیت کشور چین جزئیات کم‌سابقه‌ای از نحوه تعامل این جاسوس‌ها با سازمان سیا منتشر کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد که یک مقام سفارت آمریکا به سراغ جاسوسی که تازه بازداشت شده و نام کوچکش «هائو» است، رفته است. این مقام سفارت هائو را به همکارش «لی جون» معرفی کرده که برای سازمان سیا کار می‌کرد. لی از هائو که در آن زمان در ژاپن در حال تحصیل بود، خواست تا هنگام بازگشت به چین، در «هسته» گروه جاسوسان آمریکا فعالیت کند.

گزارش شده که هائو با آمریکا قرارداد جاسوسی بسته و آموزش دیده است. وقتی که او به چین بازگشت، برای یکی از وزارتخانه‌های چین کار کرد و چندین بار با کارکنان سیا دیدار داشت که در این دیدارها در ازای ارائه اطلاعات، پول می‌گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha