• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402052918219
  • خبرنگار : 50295

زیتون طارم فرصتی که باید از آن بهره برد

زیتون طارم فرصتی که باید از آن بهره برد

ایسنا/زنجان در شهرستان طارم ۲۱ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که ۱۶ هزار هکتار از آن بارده است و سال گذشته با توجه به افزایش تولید زیتون، مازاد تولید زیتون در منطقه را شاهد بودیم و این در حالی‌ است که امسال به‌طور طبیعی برداشت از باغات زیتون آورده چندانی برای باغداران نداشته است چرا که درختان پایین‌ترین حد باردهی را بعد از یک سال آورده سپری می‌کنند.

درخت زیتون یکی از اولین و قدیمی‌ترین درختان میوه است که امروز در مناطقی با آب و هوای مدیترانی کشت می‌شود و به دلیل اهمیت و نقش بارز روغن زیتون در سلامتی انسان این روغن در دنیا و ایران از مصرف قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، به طوری که در طی چندین سال اخیر بر اساس آمار سازمان فائو کشورهای مختلفی مثل چین، پاکستان، ایران و چند کشور دیگر برنامه توسعه کشت زیتون را به اجرا در آورده‌اند.

در استان زنجان در شهرستان طارم سطح زیرکشت باغات بارور نشان می‌دهد که گسترش تولید محصول زیتون از روند رو به رشدی برخوردار است. با توجه به شرایط آب و هوایی سال گذشته، سال‌آور شدید زیتون بود و باغداران برداشت ۱۰۰ هزار تنی زیتون با افزایش ۴ برابری برداشت زیتون در این شهرستان را شاهد بودند.

هم‌اکنون در شهرستان طارم ۲۱ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که ۱۶ هزار هکتار از آن بارده است و سال گذشته با توجه به افزایش تولید زیتون، مازاد تولید زیتون در منطقه را شاهد بودیم و این در حالی‌ است که امسال به‌طور طبیعی برداشت از باغات زیتون آورده چندانی برای باغداران نداشته است چرا که درختان پایین‌ترین حد باردهی را بعد از یک سال آورده سپری می‌کنند.

زیتون طارم فرصتی که باید از آن بهره برد

۴۰ درصد نیاز زیتون کشور از طریق تولید در زنجان تامین می‌شود و باغات زیتون خوبی در استان وجود دارد ولی آنچه که امسال زیتونکاران طارمی را نگران کرده است کمبود تولید در باغات منطقه است؛ کمبودی که باید با برنامه‌ریزی درست شرایطی برای رفع آن مهیا کرد.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان طارم با اشاره به کاهش آورده باغات در سال زراعی جاری درباره ورود زیتون دیگر استان‌ها به بازار شهرستان طارم، اظهار می‌کند: شهرستان طارم مرکز فرآوری و فروش زیتون محسوب می‌شود و مراکز فرآوری و روغن‌کشی مختلفی در این شهرستان وجود دارد و این عامل موجب می‌شود هرساله شهرستان طارم میزبان زیتون‌کاران استان‌های دیگر برای فرآوری و فروش زیتون باشد.

منوچهر یارمحمدی می‌افزاید: دلیل حضور زیتون‌کاران استان‌هایی همچون شیراز، گرگان و کرمانشاه در شهرستان طارم به دلیل مرکز فروش و فرآوری بودن منطقه است که یا خود زیتون کاران در شهرستان حضور می‌یابند یا توسط خریداران محلی شهرستان طارم خریداری می‌شود و این اتفاق به سال آوری زیتون طارم مربوط نیست.

این مسئول تصریح می‌کند: وجود زیتون استان‌های دیگر در شهرستان طارم همانند محصول سیر است که چون شهرستان طارم مرکز فروش سیر نیز محسوب می‌شود هرساله میزبان سیر آذرشهر نیز بوده و کشاورزان این بخش برای فروش سیر وارد شهرستان طارم می‌شوند.

فرصتی که نباید از آن غفلت کرد

۳۲ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد سنتی تولید زیتون در استان زنجان در حال فعالیت هستند که تامین مواد اولیه این واحدها بسیار حائز اهمیت است. با توجه به کاهش باروری درختان در سال‌جاری و اینکه امکان تامین مواد مورد نیاز واحدها وجود ندارد فعالان در این بخش به‌دنبال تهیه محصول از سایر نقاط تولیدکننده هستند که شیراز و گرگان جزو همین موارد به‌شمار می‌آید.

این وضعیت نشان می‌دهد زیتون طارم به‌عنوان برندی معروف باید بتواند مواد اولیه لازم را تحت هر شرایطی فراهم کند و برای روزهای اینچنینی برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد و غافلگیر وضعیت عادی شرایط کشاورزی نشود.

زیتون طارم فرصتی که باید از آن بهره برد

نیاز حدود ۱۳ هزار تنی بازار کشور به روغن زیتون که بیش از ۶۰۰۰ تن آن در کشور تولید می‌شود ضرورت توجه به این حوزه را بیش از گذشته نشان می‌دهد تا بازار با ثبات و کم چالشی پیش‌روی تولیدکننده و همچنین باغداران وجود داشته باشد.

۸۷۰۰ نفر بهره‌بردار زیتون در این شهرستان هستند و ۶۰۰ هزار نفرروز، به برداشت زیتون مشغول بوده و کسب درآمد می‌کنند. سال گذشته سال خوبی برای باغ‌داران به‌شمار می‌آمد و پیش‌بینی می‌شد درآمد ناخالص حاصله از برداشت کنسروی زیتون به ۱۴۰۰ میلیارد تومان برسد که این رقم در حوزه کشاورزی عدد نسبتا بزرگی به‌شمار می‌آید.

عددهای اعلام شده در حوزه زیتون در شهرستان طارم نشان می‌دهد اقتصاد منطقه به‌نوعی رفته رفته وابسته به این محصول شده و با توجه به وضعیت منابع آب منطقه و شرایط باغ‌داری باید فکری به حال برند زیتون طارم کرد تا سالیان سال این محصول در بازار جزو رقبای اصلی باقی مانده و منتفعان از آن که عمدتا باغداران هستند نیز از قبل آن کسب درآمد کنند.

برنامه‌ریزی نسبت به انبارداری زیتون و تبدیل و فرآوری آن با حجم بالا و همچنین مرکزیت یافتن طارم برای تجارت زیتون کشور می‌تواند جزو راهکارهایی باشد که اقتصاد پررونق زیتون را برای سالیان سال سرپا نگه دارد. هر چند فروشندگان رودباری با توجه به حجم تردد مسافران از این محل زیتون را به‌نام خود زده‌اند ولی آنچه مهم به نظر می‌آید تبدیل طارم به‌عنوان بورس اصلی زیتون است که به‌ نوبه خود می‌تواند کام اهالی را از سود آن شیرین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha