• شنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402052818056
  • منبع : نمایندگی مازندران

"جمعه‌بازار جویبار" در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

"جمعه‌بازار جویبار" در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

ایسنا/مازندران فرماندار جویبار از ثبت "جمعه‌بازار جویبار" به عنوان میراث ملموس فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، کمال رستمعلی، اظهار کرد: جمعه بازار جویبار که از شهرتی فرهنگی و بومی در شمال کشور و بین مردم ایران برخوردار بوده، در دولت سیزدهم و با پیگیری مدیران ارشد استانداری و میراث فرهنگی مازندران، با شماره ثبت ۲۰۴۷  به عنوان میراث ناملموس فرهنگی کشور، ثبت ملی شده است.

وی افزود: این مکان از حیث شهرت، وسعت و عرضه و تقاضا یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین بازارهای سنتی شمال کشور محسوب می‌شود. از ویژگی‌های معروف این بازار، قرارگیری در قلب اصلی شهر و محل عبور کشاورزان و بانوان تولیدکننده روستایی برای عرضه طیور و غذاهای تولیدی‌شان در این مکان تجاری سنتی قلمداد می‌شود.

رستمعلی با اشاره به قدمت ۱۰۰ساله جمعه بازار جویبار، تصریح کرد: بسیاری از مردم استان محصولات کشاورزی خود و موردنیازشان را بدون واسطه از حیث کیفی و کمیت و قیمت مناسب به مردم عرضه و یا دریافت می‌کنند.

فرماندار جویبار با اشاره به تعدد بازارهای محلی و هفتگی در استان، یادآور شد: شهرت جمعه بازار جویبار به مراتب از حیث شهرت و اهمیت نسبت به سایر بازارهای محلی خطه شمال کشور دارای تفاوت‌هایی است. نمونه آن را می‌توان به قرارگیری بازار کباب جویبار در درون جمعه بازار اشاره کرد که مورد اقبال و معروفیت بسیاری در بین مردم و گردشگران قرار گرفته است. مردم در کنار داد و ستد و خرید و فروش در این بازار، در جمعه بازار جویبار یک روز توام با آرامش و نشاط سپری می‌کنند.

رستمعلی با تاکید بر تحقق منویات رهبری از طریق عرضه محصولات تولیدی کشاورزان منطقه در این بازار محلی، گفت: برای تقویت هویت سنتی جمعه بازار، استاندار مازندران تاکیداتی داشتند تا در کنار عرضه محصولات تولیدکنندگان منطقه، هویت و فرهنگ مردم مازندران به زیبایی برای مسافران و گردشگران بیان شود.

فرماندار جویبار با اشاره به میهمان‌پذیر بودن مردم جویبار، گفت: حضور مسافران و گردشگران تابستانی را در شهرستان پهلوان‌پرور و کشاورزی جویبار ارج می‌نهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha