رحمان معصومی به مناسبت هفته دولت در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار تا ورودی ایستگاه گلوگاه به طول ۳۱۰ کیلومتر و ۲۲ ایستگاه، ۹۵ تونل و ۱۵۰۰ پل، شیب فراز ۲۸ در ۱۰۰۰ و قوس ۲۲۰ در ۲۱ اداره کل کشور شاخص است.
وی با بیان اینکه برای کاهش مشکلات بخش کشاورزی و خرید ارزان قیمت این محصولات درصددیم تا تولیدات باغی و کشاورزی استان مازندران را به کشور روسیه صادر کنیم، بیان کرد: برای این منظور سرمایه گذار شناسایی و مقرر شد از طریق ایستگاه ریلی "تیرتاش گلوگاه" به کشور روسیه صادرات انجام شود وهمچنین از کشور روسیه موادی همچون چوب، گوشت وغلات وارد استان مازندران شود.
معصومی به مشکلات راه ریلی که ناشی از رانش در منطقه سوادکوه اتفاق افتاد، اشاره کرد و افزود: راه آهن شمال در منطقه سوادکوه با رانش مواجه است این عامل باعث مسدود شدن مسیر میشود که طبق بررسی های به عمل آمده در چندین نقطه و چندین سال باعث خطرات زیادی برای راه آهن شمال شد.
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته حدود ۹۰ میلیارد تومان اعتبار جهت رفع رانش در راه ریلی به راه آهن شمال اختصاص داده شد، تصریح کرد: برای اجرای این پروژه در مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار هستیم.
مدیرکل راه آهن شمال، راه ریلی را محور سبز و امن دانست و خاطرنشان کرد: هر واگن در راه آهن می تواند ۲ تریلر را از سطح جاده های استان کم کند و هر قطار ۲۰ واگن می تواند حمل کند یعنی با هر قطار حدودا ۴۰ تریلر از سطح جاده های استان کم میشود.
این مسئول با بیان اینکه طی سال های اخیر ریل وارد برخی از شرکت ها شده است اما هیچ باری به راه آهن داده نشد، اظهار کرد: شرکت فولاد البرز از سال ۱۳۹۳ مجهز به راه ریلی شد اما هیچ باری را به راه اهن نداده است با پیگیری های به عمل آمده سال گذشته۱۵ هزار تن شمش از زرین اصفهان به فولاد البرز در استان مازندران حمل شده است.
به گفته معصومی، ۴۵ گذرگاه در راه آهن استان مازندران وجود دارد که در سال گذشته ۲۱ دوربین نظارتی بر فراز این گذرگاه ها نصب شد تا بتوانیم رفتار و عملکرد ماموران را پایش کنیم.
مدیرکل راه آهن شمال با اذعان به اینکه در شهر قائمشهر که بافت شهری فشرده دارد و ریل راه آهن و رودخانه اجازه گسترش حریم این شهر را نمی دهد، گفت: به همین منظور اداره کل راه آهن شمال ۲ مجوز در گذرگاه قائم محله و دخانیات صادر کرد که در حال نصب باکس زیرگذر به ارتفاع ۸ متر هستیم که برای نخستین بار در تاریخ راه آهن مجوز ارتفاع ۸ متری داده شده است.
این مسئول با تاکید براینکه راه آهن نیاز به نگهداری دارد، اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم بعد از ۱۸ سال دستگاه سرند را به اداره کل راه آهن شمال بیاوریم و ۲۰ کیلومتر از خطوط راه آهن استان را بازسازی کنیم که در کل راه آهن کشور ۲ دستگاه بیشتر وجود ندارد که با رایزنی هایی که انجام دادیم این اتفاق مهم افتاد.
معصومی با بیان اینکه، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ماقبل ۲۵ درصد افزایش بارگیری داشتیم که در ۵ ماه امسال نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش بارگیری در راه آهن شمال به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: در بحث تن کیلومتر ۳۰ درصد درسال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل افزایش داشتیم و در ۵ ماه اول امسال نیز ۱۰۴ درصد افزایش تن کیلومتر نسبت به سال قبل ثبت شد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش بار، سوانح ریلی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است که ناشی از زحمات همکاران در راه آهن است.
مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به اینکه در برنامه ششم، دستورات مقام معظم رهبری و تاکیدات مجلس شورای اسلامی مبنی به حمل و نقل ریلی اهمیت داده شد، گفت: تلاش ما این است تا بار ترافیکی حمل و نقل استان مازندران را از جاده به ریل انتقال دهیم.
این مسئول افزود: تحقق این مهم منجر به کاهش تصادفات جاده ای در مازندران و افزایش صادرات محصولات کشاورزی و باغی میشود.
انتهای پیام
نظرات