• پنجشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402052616702
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان عنوان کرد؛

آمار بالای کارگاه های ساختمانی در حوادث کارگری/ تعیین تقصیر برای مهندسین مجری

آمار بالای کارگاه های ساختمانی در حوادث کارگری/ تعیین تقصیر برای مهندسین مجری

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، با بیان اینکه کارگاه های ساختمانی هم از نظر تعداد و هم از لحاظ شدت حوادث، بالاترین آمار را به خودشان اختصاص می دهند، گفت: امیدواریم با کاهش حوادث در کارگاه های ساختمانی و پرخطر، شاهد کاهش چشمگیر حوادث کارگری در استان باشیم.

سیاوش آقاجانی در حاشیه بازرسی از کارگاه های ساختمانی فعال در سطح استان گیلان در گفت وگو با ایسنا، نظارت بر کارگاه‌های مختلف با هدف صیانت از نیروی کار را جزو تکالیف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و اظهار کرد: صیانت از نیروی کار و حفاظت از ایمنی و جان کارگران با جدیت دنبال می شود که در این راستا بازرسی های مستمر از کارگاه های مختلف را به منظور رعایت موارد ایمنی، در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه کارگاه های ساختمانی هم از نظر تعداد و هم از لحاظ شدت حوادث، بالاترین آمار را به خودشان اختصاص می دهند، گفت: کارگاه های ساختمانی به عنوان کارگاه های پر خطر، اولویت ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازرسی ها هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به انجام بازرسی های مستمر از کارگاه های ساختمانی سطح استان، افزود: همکاران این اداره کل در صورت مشاهده خطرات جدی، خواستار اعمال قانون از سوی مقام قضایی می شوند؛ مقام قضایی نیز بسته به شرایط کارگاه ساختمانی مورد نظر، دستور پلمب را تا رفع نواقص ایمنی صادر می کند.

آقاجانی، بازگشایی کارگاه های ساختمانی اعمال قانون شده را منوط به اخذ مجوز از مقام قضایی دانست و متذکر شد: این کارگاه ها پس از رفع خطرات، با نظر مجدد ادارات تعاون و بازرسی کار، فک پلمب خواهند شد.

وی گیلان را از استان های ممنوعه به لحاظ استفاده از کارگران اتباع دانست و عنوان کرد: این ممنوعیت با هدف حفظ اشتغال نیروی کار بومی و جلوگیری از تبعات فرهنگی و اجتماعی و امنیتی بوده و لذا در صورت مشاهده به کارگیری کارگر اتباع، کارگاه و کارفرمای مربوطه اعمال قانون می شوند.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۰ کارگاه ساختمانی را پلمب کردیم، ادامه داد: امیدواریم با کاهش حوادث در کارگاه های ساختمانی و پر خطر، شاهد کاهش چشمگیر حوادث کارگری در استان باشیم.

وی یکی از محورهای مهم در بازرسی از کارگاه های ساختمانی را حضور مهندس مجری دانست و اضافه کرد: یکی از موارد مهم برای کارگاه های ساختمانی فعال، حضور مهندس مجری یا نماینده قانونی وی است.

آقاجانی با بیان اینکه از نظر قانونی مهندس مجری باید در کلیه عملیات های ساختمانی از ابتدا تا انتها حضور، نظارت و کنترل داشته باشد، خاطرنشان کرد: این حضور هم از نظر رعایت موارد ایمنی ساخت و ساز مهم است و هم کیفیت ساختمان را تضمین می کند.

مدیرکل تعاون گیلان، از صدور گزارش تخلف برای کارگاه هایی خبر داد که با عدم حضور مهندس مجری یا نماینده قانونی وی مواجه هستند و تاکید کرد: این گزارش حتما به نظام مهندسی ساختمان جهت اعمال قانون ارائه می شود؛ شورای انتظامی مربوطه نیز می تواند محدودیت ها و ممنوعیت هایی را برای مجریان متخلف اعمال کند.

وی با بیان اینکه حضور مهندس مجری در عملیات ساخت و ساز علاوه  بر هزینه زیاد، باید اثربخشی هم داشته باشد، گفت: نگاه قانونگذار فقط مبنی بر دریافت دستمزد توسط مهندس مجری در یک کارگاه ساختمانی نیست و باید تکالیف قانونی نیز اجرا شود.

آقاجانی از مهندسین مجری و مالکان ساختمان خواست نسبت به رعایت موارد قانونی اهتمام داشته باشند و تصریح کرد: حتما از مجریان ذی صلاح استفاده شود و مجریان نیز وظایف خودشان را به نحو احسن انجام دهند تا با محدودیت و ممنوعیت مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه از نظر مقام قضایی، مهندسین مجری در حوادث ساختمانی سهم ویژه ای در تعیین تقصیر دارند، یادآور شد: در صورت بروز حادثه ناشی از کار، اگر از مهندس مجری قصوری سر زده باشد، حتما در تعیین تقصیر برای مجری متخلف، ابایی نخواهیم داشت.

آمار بالای کارگاه های ساختمانی در حوادث کارگری/ تعیین تقصیر برای مهندسین مجری

آمار بالای کارگاه های ساختمانی در حوادث کارگری/ تعیین تقصیر برای مهندسین مجری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha