سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی ظهر امروز (۲۵ مردادماه) در جلسه بیان تدابیر و خطمشی ستاد کل نیروهای مسلح برای مهارتآموزی برای سربازان در دوران خدمت سربازی که در تیپ ۲۱۶ مستقل زرهی شهید مخبری زنجان برگزار شد، با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه سربازی، عنوان کرد: شاید به ذهن متبادر شود ایشان با توجه به مشغله زیادی که دارند به سرباز که پایینترین سطوح نیروهای مسلح است توجه کمتری داشته باشند اما این ذهنیت غلط بوده و ایشان بیش از ۲۰۰ بار در مورد مقام سربازان تعابیری را فرموده و سخنانی را بیان کردهاند.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از این منویات در زمینه تربیت و توانمندسازی سربازان است، تصریح کرد: با توجه به همین موضوع ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم گرفت با یک نگاه تحولی و رویکرد جدید موضوع توانمندسازی و مهارتآموزی سربازان وظیفه را در دستور کار خود قرار دهد و یکی از دلایل ورود نیروهای مسلح به این حوزه نیز تدابیر حضرت آقا است.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارتآموزی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل ورود نیروهای مسلح به این حوزه بیکاری است، تصریح کرد: مهارتآموزی یکی از راههای مقابله با بیکاری جوانان بوده که به یک معضل تبدیل شده است.
این مسئول با توضیح اینکه سالانه گذرگاه چیزی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر از جوانان کشورمان نیروهای مسلح است، تصریح کرد: با توجه به اینکه جوانان حدود دو سال از عمر خود را در نیروهای مسلح سپری میکنند وظیفه این نیرو است که جوانان سرباز در این دوران مهارتی را آموزش ببینند.
وی با اشاره به اینکه در همین راستا قرارگاه مرکزی مهارتآموزی تشکیل شده است، عنوان کرد: این قرارگاه با دو ماموریت و هدف عمده تشکیل شده که یکی از این ماموریتها توانمندسازی و مهارتآموزی جوانان سربازی است که وارد نیروهای مسلح میشوند و دیگری نیز به کارگیری موثر سربازان تا حد ممکن است.
کمالی با توضیح اینکه ماموریت نیروهای مسلح ماموریت دفاعی و امنیتی است، اذعان کرد: با توجه به همین موضوع طبیعی است که اصل ماموریت باید تقویت شود تا نیروهای مسلح بتوانند این ماموریت را انجام دهند؛ ولی تا جایی که امکان دارد انتظار این است که سربازان استفاده موثری از این دوره داشته باشند.
این مسئول با اشاره به اینکه برای مهارتآموزی یک محیط واقعی کار ایجاد شده و با غربالگری که انجام میشود جوانان در این محیط قرار میگیرند، افزود: جوانان طی این دوران مهارتهای لازم را آموزش دیده و برای آزمون و دریافت گواهینامه معرفی میشوند.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارتآموزی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مطرح در این حوزه تسهیلگری برای اشتغال جوانان است، متذکر شد: بنا است طبق برنامه و نقشه راهی که تعریف شده است جوانان بعد از خدمت به مدت ۳ سال رصد و هدایت شده و با تسهیلگری بتوانند به اشتغال برسند.
این مسئول با توضیح اینکه برای رسیدن به مهارتآموزی قرار است که به سربازان آموزش داده شود که این آموزشها شامل آموزشهای تخصصی و عمومی است، ادامه داد: آموزشهای تخصصی آموزشهای متداول رایج در کشور ما بوده و هدف ما نیز در این آموزشها پرهیز از موازیکاری است.
کمالی عنوان کرد: در رابطه با معضل بیکاری و کمبود تخصص در جوانان، نیروی مسلح یک توان عظیمی دارد که در عین حفظ آمادگی رزمی و دفاعی که ماموریت ذاتی این نیرو است از بخشی از این تواناییها میتوانند استفاده کنند.
وی با توصیح اینکه بنا است آموزش را متولیان امر آموزش انجام دهند، اذعان کرد: با توجه به همین موضوع، گواهینامههایی که صادر میشوند همان گواهینامههای استانداردی است که از سوی سازمان فنیوحرفهای، جهادکشاورزی، جهاددانشگاهی، وزارت ارتباطات، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت گردشگری و بخشهای مختلف دیگر است که این ماموریت را انجام میدهند.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارتآموزی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه آموزشهای تخصصی در نیروهای مسلح همان آموزشهای متداول در کشور است، یادآور شد: در آموزش عمومی نیز ۵ نوع آموزش سبک زندگی، کسب و کار، سواد رسانهای، سواد مالی و حقوقی و امداد و نجات در دستور کار قرار دارد.
این مسئول با یادآوری این مطلب که این آموزشها در یک فرایند مشخصی قرار است انجام شود، تصریح کرد: ابتدا از عدهای از جوانان که وارد پادگانها میشوند آزمون ادواری گرفته میشود؛ سپس سرباز وارد نیروهای مسلح شده و در آنجا غربالگری صورت میگیرد و با توجه به ظرفیت و توان یگان برنامهریزی انجام شده و عدهای مسیر محیط واقعی کار را طی کرده و پس از کسب آموزشهای لازم برای آزمون معرفی میشوند.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این پراکندگی در این حوزه شاخصهایی مشخص شده که آنها ابلاغ شده است، توضیح داد: برای این موضوع ۱۰ محور و ۶۸ شاخص تعیین شده است.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارتآموزی نیروهای مسلح با بیان اینکه اولین محور بحث اهتمام و ورود فرماندهی به موضوع مهارتآموزی است، اذعان کرد: یکی از راههای احراز این موضوع نیز این است که آیا شورای مهارتآموزی تشکیل شده است یا نه؟
این مسئول با تاکید بر اینکه دومین محور نیز بحث غربالگری نیازسنجی و اجرای آموزشها براساس مصوبات ابلاغی است، ادامه داد: مرحله بعد اجرای آموزشها است که ما نمیخواهیم این آموزشها را صوری برگزار کنیم و انتظار این است که این آموزشها برابر آنچه که ابلاغ شده انجام شود و نظارتهای لازم وجود داشته باشد.
کمالی با اشاره به این مطلب که سومین محور نیز ایجاد کارگاه است، توضیح داد: از این کارگاهها بعد از احداث و تجهیز باید استفاده بهینه شده و از آنها به عنوان یک کلاس درس بهرهگیری شود.
وی با بیان این نکته که چهارمین محور نیز بحث فرهنگی و ترویج فرهنگ مهارتآموزی است، گفت: در این حوزه از عقیدتی و سیاسی انتظار داریم که در ترویج و تبلیغ فرهنگ مهارتآموزی کمک حال بوده و دوم اینکه یک سری از مهارتهایی که بخش عقیدتی سیاسی وظیفه دارد را آموزش دهد.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارتآموزی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه موضوع بعدی نیز موضوع تعامل است، اظهار کرد: موضوع بعدی نیز اطلاعات و آمار است که یکی از مشکلات اساسی کشورمان است و همه در این حوزه ضعف داریم و آمارهایی که داده میشود از اتقان برخوردار نیست.
انتهای پیام
نظرات