• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402052414960
  • خبرنگار : 71496

مقام صهیونیست از موافقت تل‌آویو با شرط عربستان برای عادی‌سازی روابط گفت

مقام صهیونیست از موافقت تل‌آویو با شرط عربستان برای عادی‌سازی روابط گفت

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو مخالفتی ندارد که عربستان به عنوان بخشی از عادی‌سازی روابط، برنامه‌ هسته‌ای "صلح‌آمیز" خود را توسعه دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با رادیوی ارتش این رژیم گفت: "تل‌آویو مخالفتی ندارد که عربستان همانند مصر و امارات و به عنوان بخشی از عادی‌سازی روابط، برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز خود را توسعه دهد."

هنگبی در این مصاحبه درباره درخواست عربستان برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش در چارچوب توافق عادی‌سازی روابط گفت: "در مصر و امارات برنامه هسته‌ای غیرنظامی وجود دارد و اسرائیل در این مرحله برای ممانعت از حرکت به سمت سلاح هسته‌ای، روی آمریکا حساب باز می‌کند."

این اظهارات هنگبی پس از آن بود که آمریکا گزارش مربوط به حصول پیشرفتی در مذاکرات آمریکا-عربستان درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو را تکذیب کرد.

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی افزود: "کاخ سفید سریعا گزارش درباره عادی‌سازی را تکذیب کرد و البته حق دارد، شرایط نزدیک به امضای توافق نیست اما قطعا پیشرفت زیادی در مذاکرات میان آمریکا و عربستان حاصل شده است."

این مسؤول رژیم صهیونیستی با اشاره به گزارش‌های هفته گذشته درباره سرفصل‌های توافق میان آمریکا و عربستان که بستر را برای به رسمیت شناختن این رژیم از سوی ریاض فراهم می‌کند و نیز رد این گزارش‌ها از سوی آمریکا گفت: "با وجود تکذیب آمریکا اما پیشرفت زیادی در مذاکرات وجود دارد."

در گزارشی که کاخ سفید آن را رد کرد، آمده است، عربستان و آمریکا توافق کردند که توافق مدنظر شامل مجموعه‌ای از امتیازها و منافع برای فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی باشد.

در مقابل آمریکایی‌ها توافق کردند که تضمین‌های امنیتی به عربستان بدهند اما جزئیات این توافق منتشر نشد. طبق برخی گزارش‌های مطبوعاتی، عربستان از آمریکا درخواست یک ائتلاف دفاعی شبیه به ناتو در اروپا را کرد و همینطور آمریکا به عربستان تعهد داد یک زیرساخت هسته‌ای غیرنظامی را ایجاد کند، موضوعی که رژیم صهیونیستی در ابتدا با آن مخالف بود.

هنگبی پیشتر تاکید کرده بود، تل‌آویو با توجه به شرط‌های قبلی ریاض حاضر نیست امتیازهای مهمی را بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha