در این راستا توان و منابع انسانی برای افزایش کمیت و کیفیت خدمات آموزشی مهم و کلیدی است و آموزش و پرورش باید با برنامهریزی در این رابطه تلاش کند.
پیرامون این مباحث هاشم ناظمی جلال مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، دربارە تدابیر مجموعه آموزش و پرورش برای حل مشکل کسری آموزشی بە گفتوگو پرداخت.
وی همچنین به تدبیر وزارت برای توسعه دانشگاههای فرهنگیان اشاره و آن را راه حل اساسی بخشی از مشکلات آموزشی میداند.
ایسنا: به عنوان سوال نخست بفرمایید در حال حاضر آموزش و پرورش استان با چه تعداد نیروی انسانی در حال خدمت است؟
ناظمی جلال: آموزش و پرورش استان کردستان بە عنوان بزرگترین نهاد تعلیم و تربیت در ۱٦ منطقە آموزشی، ۱۰ شهرستان، ۲ ناحیە و ٥ منطقە آموزشی مشغول خدمت بە مردم استان است.
حدود ۲۳ هزار و ٥۰۰ نفر نیروی رسمی و دولتی آموزش و پرورش در سطح استان مشغول خدمت هستند کە البته این آمار، پرسنل مدارس غیردولتی را شامل نمیشود.
اینتعداد نیرو به حدود ۳۲۰ هزار نفر دانشآموز در سطح استان خدمات ارائه میدهند کە از این تعداد دانش آموز، ۲٨٥ هزار نفر در مدارس دولتی و ٤۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
ایسنا: این تعداد نیروی انسانی برای نظام آموزشی استان کافی است یا هنوز با کمبود نیرو مواجه هستید؟
ناظمی جلال: در این خصوص باید عرض کنم هرسالە بخشی از نیروهای انسانی آموزش پرورش بە عنوان بازنشستە، مرخصی بدون حقوق، مرخصی زایمان و یا سرباز معلمهایی کە دورە خدمت آنها تمام میشود بە عنوان خروجی نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج و تعدادی هم جذب و وارد نظام آموزشی استان میشوند، اما متاسفانە تعداد کسانی کە بە آموزش و پرورش جذب و ورود پیدا میکنند نسبت بە خروجیهای نظام آموزشی کمتر است.
البته خوشبختانە با همە مشکلات و کمبودهایی کە وجود دارد، کردستان جزو استانهای بحرانی بە لحاظ کمبود نیروی آموزشی نیست و طبق آمارها و ارقام ارائه شدە استان کردستان نسبت بە سایر استانها در وضعیت مطلوبتری قرار دارد.
این نوید را هم بدهم که برای جبران کمبود نیرو در کوتاە مدت و بلندمدت نیز تمهیداتی اندیشیدە شدە است.
ایسنا: چه راهکاری در کوتاە مدت برای جبران کمبود نیروی انسانی در نظر گرفتە شدە است؟
ناظمی جلال: تعداد بازنشستگان سال جاری یک هزار و ٦۰۰ نفر است کە پیشبینی میشود حدود ٦۰ هزار ساعت کسری آموزش داشته باشیم.
یکی از تمهیداتی کە برای جبران ٦۰ هزار ساعت کسری و کمبود آموزش در نظر گرفتە شدە است، دعوت از بازنشستگان سالهای گذشتە است.
همچنین یکی دیگر از راههای در نظرگرفتە برای جبران کسری ساعت، دعوت از معلمین شاغل است؛ بە این معنی کە معلمی کە در حال حاضر شاغل است علاوە بر ۲۰ الی ۲٤ ساعت تدریسی کە تدریس موظف است، مازاد بر آن ساعاتی را بە عنوان ساعت غیرموظف تدریس کند.
همچنین از دانشجو معلمهایی کە ورودی سال ۱۳۹۹ هستند، در مهر ماە سال جاری برای تدریس دعوت خواهد شد تا بخشی از این کمبود نیرو جبران شود.
موضوع دیگر برای جبران کسری ساعت آموزشی پیشبینی شدە، بکارگیری عوامل اجرایی مدارس همچون معاونین برای تدریس است؛ هرچند بهتر است این دستە از افراد کە بە عنوان عوامل کیفیتبخشی مدارس شناختە میشوند، در جایگاە واقعی خود خدمت کنند اما بە ناچار برای جبران کمبود نیرو ٦ ساعت تدریس بر عهدە آنها نهادە شدە است.
ایسنا: راهکارهای ارائە شدە تا چه حد ارتقای کیفیت آموزشی را بە دنبال دارد؟
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان: معتقدم کە راهکارهای ارائە شدە برای جبران کمبود نیروی آموزشی، نمیتواند به طور کامل افزایش کیفیت لازم را بە همراە داشتە باشد، با اینحال ناچار بە تامین و جبران زمان کسری آموزش هستیم.
ایسنا: بهتر است اشارهای هم به برنامههای بلندمدت وزارت آموزش و پرورش برای جبران کسری نیرو داشته باشید.
ناظمی جلال: خوشبختانە وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر بە ویژە در دولت سیزدهم تلاش مضاعفی برای جبران کمبود نیروی آموزشی بە شیوەهای مختلفی دارد کە یکی از این راهکارها توسعە دانشگاە فرهنگیان است کە راهکار ارزشمندی است.
یکی از تاکیدات وزیر سابق و وزیر فعلی وزارت آموزش و پرورش جذب نیرو از طریق دانشگاە فرهنگیان است، لذا در همین راستا آموزش و پرورش استانها موظف هستند از فضاهای مازاد برای توسعە دانشگاە فرهنگیان استفادە کنند تا جذب نیرو از طریق دانشگاە فرهنگیان افزایش پیدا کند.
تلاش وزارتخانە براساس منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس جمهور، توسعە دانشگاە فرهنگیان است کە قطعاً با عزمی کە در آموزش و پرورش وجود دارد ما بە این هدف خواهیم رسید تا در سالهای آینده بیشترین جذب را از طریق دانشگاە فرهنگیان داشتە باشیم.
ایسنا: در سال جاری چند نفر از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش میشوند؟
ناظمی جلال: اتفاق خوبی کە در سال جاری بە وقوع پیوست، انجام دو مرحلە استخدام قطعی در حوزە آموزش ابتدایی و متوسطە دوم بود کە در حوزە آموزش ابتدایی ٤٨٥ نفر و در حوزە آموزش متوسطە ٤۰۰ نفر بە صورت مستقیم جذب و در مهرماە تدریس خود را آغاز میکنند.
انتهای پیام
نظرات