به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین ویژگیهای قانون جدید انتخابات، طراحی مرحلهای با عنوان «پیش ثبتنام» بود که ثبتنام در این مرحله روز گذشته به اتمام رسید.
از دیگر اصلاحات مهم قانون انتخابات میتوان به جزئیات بررسی صلاحیت داوطلبان اشاره کرد، در قانون جدید انتخابات مدت زمان رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات از ۶۰ روز به ۱۳۴ روز افزایش یافته است.
حبیب نیکخو، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص قانون جدید انتخابات و اضافه شدن مرحلهای بهعنوان پیشثبتنام، اظهار کرد: قانونگذار در اصلاحیه قانون انتخابات شرایط خاصی برای ثبتنام نامزدهای کرسی نمایندگی مجلس تعریف کرده است؛ یعنی دو مرحله پیشثبتنام و ثبتنام برای انتخابات امسال داریم.
وی در ادامه افزود: ورود نمایندگان مجلس، نخست از مرحله مقدماتیِ پیشثبتنام آغاز و مرحله بعدی بهعنوان ثبتنام است. مرحله پیشثبتنام امسال از روز دوشنبه ۱۶مردادماه شروع و به مدت هفتروز طبق قانون ادامه خواهد داشت. کسانی که شرائط نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند باید به سامانه الکترونیکی تعریفشده وزارت کشور مراجعه و نامنویسی خود را انجام دهند.
نیکخو تصریح کرد: نوع مدارکی که قانونگذار برای داوطلبان عنوان کرده است، شرایطی ایجاب میکند که دستگاه مجری انتخابات بتواند با ارزیابی اولیه از داوطلبان نمایندگی مجلس، شرایط ورود نامزدها با شرایط داوطلبان در مرحله پیشثبتنام در قانون انتخابات را ارزیابی کند. قانونگذار در این خصوص دوره زمانی قائل شده است و بعد از مرحله پیش ثبتنام، استعلام و راستی آزمایی مدارک بارگذاری شده توسط داوطلبان از سوی دستگاههای مختلف، صورت میپذیرد و در صورت دارا بودن شرایط کد رهگیری در اختیار داوطلبان قرار میگیرد .
وی ادامه داد: به عنوان نمونه قانونگذار یکی از شرایط ورود نامزدها را، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد دانسته است. زمانی که یک داوطلب مدارک مربوط به تحصیلات عالیه خود را در سامانه ثبت میکند بنابر استعلام از وزارت علوم و تحقیقات و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بایستی تائید مدارک یاد شده به وزارت کشور اعلام شود .
نیکخو خاطر نشان کرد: مرحله پیشثبتنام، شرایط اولیه ورود داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است که مدارک و مستندات اثباتی اولیه بررسی و استعلام اولیه انجام میشود و بعد از آن داوطلبان صاحب شرائط اولیه وارد مرحله ثبتنام خواهند شد.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان با بیان اینکه شرایط انتخابات و احراز صلاحیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است، توضیح داد: البته ایندو انتخابات ممکن است دارای اشتراکاتی هم باشند. بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس مسیرهای خاص خود را طی میکند؛ در مراحل مقدماتی هیئت اجرایی انتخابات در شهرستان و مراکز حوزه انتخابیه، منطبق بر قانون به بررسی احراز صلاحیت داوطلبان میپردازند.
وی در ادامه گفت: بعد از بررسی هیاتهای اجرایی انتخابات، بررسیهای نوبهای بعدی را هیاتهای نظارت و شورای نگهبان انجام خواهند داد. علاوه بر این، داوطلب دارای حق و حقوقی است که با درنظر گرفتن مراحل چندنوبتی بررسی صلاحیت بتواند در صورت عدم احراز صلاحیت، مراتب اعتراض به رأی صادر شده را به شورای نگهبان انتقال و مدارک اثباتی کاملتری را در اختیار قرار دهند.
نیکخو با بیان اینکه در قانون انتخابات، قانونگذار مراجع بررسیکننده احراز صلاحیت را متعدد و مختلف دیده است، تصریح کرد: در این صورت شرایط برای داوطلبان فراهم است که پرونده و مدارکشان مورد بررسی کامل و کارشناسی قرار گیرد.
بررسی اعتبارنامه نمایندگان
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در خصوص بررسی اعتبارنامه نمایندگان توضیح داد: اعتبارنامه نمایندگی مربوط به کسانی هست که کرسی نمایندگی مجلس را بهدست آوردهاند و تشریفات تایید اعتبارنامه نمایندگان، مربوط به آییننامه داخلی نمایندگان مجلس است، اما امر احراز صلاحیت داوطلبان برعهده هیاتهای اجرایی، نظارت مرکزی و شورای نگهبان خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که در خصوص انتخاب افراد از میان احزاب و گروههای سیاسی مختلف در قانون جدید انتخابات چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: در فصل دوم قانون؛ در خصوص کیفیت برگزاری انتخابات چنین آمده است «صرفا احزاب، و جبههها میتوانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود به صورت مجزا برای حوزههای انتخابیه بیش از یککرسی و تا سقف کرسیهای آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداریها اعلام کنند.آگهی اسامی نامزدها و فهرستهای موضوع این ماده پس از تأیید ستاد انتخابات کشور یا فرمانداریها منتشر خواهد شد.»
اصلاحیه حاضر قانون انتخابات یک شروع خوب برای رسمیتبخشی فعالیت احزاب
نیکخو در ادامه بیان کرد: اصلاحیه حاضر قانون انتخابات یک شروع خوب و مناسب برای رسمیتبخشی وهویتدهی فعالیت احزاب و دستهجات سیاسی که صاحب مجوز هستند است و شکل ورود آنها به انتخابات را قانونمند میسازد و این احزاب میتوانند صاحب لیستهای انتخاباتی باشند.
وی تصریح کرد: ترتیب نوشتن نام برگزیدگان احزاب و گروهها در تعرفههای انتخاباتی، شرایط خاص خود را خواهد داشت و توسط مراجع ذیربط و در زمان مناسب به اطلاع همگان خواهد رسید.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در خصوص این سؤال که قانون جدید انتخابات، دست شورای نگهبان را در امر نظارت باز گذاشتهاست، پاسخ داد: حدود نظارت شورای نگهبان توسط قانون گذار تعریف شده است و اقدامات نظارتی شورای محترم نگهبان منطبق بر قانون اعمال و اجرا خواهد شد
نیکخو به موارد متفاوت اصلاحیه قانون جدید انتخابات در قیاس با قانون قبل، بیان کرد: قانون جدید، گامی رو بهجلو است. بعد از ابلاغ سند انتخابات از سوی مقام معظم رهبری به دستگاههای ذیربط، دستگاهها موظفند متن قوانین مربوط را منطبق بر سند تنظیم کنند. از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۲ قوه مقننه، وزارت کشور و شورای نگهبان تلاش کردند که قانون انتخابات را براساس سند تنظیم کنند که در این زمینه مشکلاتی وجود داشت، تا اینکه نهایتا در سال ۱۴۰۲ شاهد تنظیم و تصویب نهایی اصلاحیه قانون انتخابات هستیم.
جایگاه احزاب در قانون جدید انتخابات
وی افزود: از نقاط قوت اصلاحیه قانون انتخابات که میشود نام برد، نحوه ورود احزاب و گروهها به انتخابات بود که شرایطی در قانون در نظر گرفته شده که در قوانین گذشته نبود، مباحثی مربوط به آموزش هنجارهای انتخاباتی؛ دستگاهها موظف شدند که در جهت ارتقای فرهنگ انتخابات در بین مردم تلاش کنند. در این زمینه رسانه ملی، وزارت آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و آموزش پزشکی موظف شدهاند مباحث مربوط به هنجارهای انتخاباتی را در مواد درسی و برنامههای آموزشی خود قرار دهند.
نیکخو در خصوص نحوه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی گفت: قانون، احکام در این خصوص را کاملتر از گذشته دیده است. و وظایفی را برای دستگاههای مختلف مشخص کرده است.
هیاتهای اجرایی بدنه مردمی و غیردولتی انتخابات است
وی در خصوص ماهیت فعالیتهای هیاتهای اجرایی گفت: هیاتهای اجرایی بدنه مردمی و غیردولتی انتخابات است در قانون جدید اصلاحی این نگاه مردمی بودن مورد توجه قرار گرفته است
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان با بیان اینکه زمان بررسی صلاخیتها و اعتراضها دارای وسعت شده است، توضیح داد: قانون گذشته در این زمینه محدودیتهای خاص خودش را داشت و دستگاههای بررسی صلاحیتها زمان اندکی برای رسیدگی به این امر را داشتند، اما قانون جدید با قرار دادن فرصت کافی استحکام کاملتری برای امر رسیدگی به صلاحیتها فراهم کرده است.
نیکخو با بیان اینکه وظایف خاص دستگاهها در امر نظارت و اجرای انتخابات و رسیدگی به جرایم انتخاباتی را قانون مشخصتر کرده است، خبر داد: ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخابات، دادگستریها و محاکم وظایف و جزئیات کاری آنها طبق قانون مشخص شده است و این در اصلاحیه مورد تأکید قرار گرفته است.
وی در خصوص این پرسش که آیا قانون جدید در برابر نمایندگان مجلسی که مجددا نامزد میشوند و در امر انتصاب مدیران اجرائی ورود کردهاند، تأکید کرد: با توجه به اصل تفکیک قوا و مشخص بودن حیطه وظایف هر سه قوه، اگر نمایندهای در امر انتصاب افراد در دستگاههای اجرایی نقش داشته باشد، مورد رصد و بررسی قرار میگیرد این بررسیها باید مستند باشد تا حقوق داوطلب و مردم در هنگام رأی دادن محفوظ باقی بماند.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در خصوص اینکه آیا استعلام دستگاهها طبق قانون امسال متفاوتتر از سال گذشته شده است، پاسخ داد: در قانون جدید مراجع مورد استعلام متنوع و متعدد شدهاند و محدودیت در مراجع مورد استعلام برداشته شده است؛ همه دستگاهها موظف شدند که در امر استعلام در زمان معین وظیفهمند و پاسخگو باشند.
نحوه تبلیغات نامزدها در قانون جدید انخابات
نیکخو تاکید کرد: در قانون جدید قانون گذار برای ستاد انتخابات یک داوطلب، دو ستاد حقیقی و مجازی تعریف کرده است
وی خاطرنشان کرد: قانون جدید در خصوص تبلیغات و تعیین محدوده آن به نسبت قانون گذشته دارای هویت کامل تری است. در قانون گذشته در خصوص تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی تکلیف صریحی وجود نداشت اما در اصلاحیه جدید قانون چهارچوب آن مشخص شده است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در پایان در خصوص اینکه آیا در انتخابات امسال، با افزایش مشارکت مردمی در اسفندماه مواجه خواهیم بود، پاسخ داد: امر مشارکت در نظام مردمسالار جمهوری اسلامی، یک امر واجب و ضروری است و متغیرهای گوناگونی در افزایش و یا کاهش مشارکت موثرند که قسمتی از آن مباحث مربوط به قانون انتخابات، تعداد و نحوه رقابت داوطلبان و مباحث رسانهای و تبلیغات است. لذا اصل مشارکت در انتخابات یک امر فوقالعاده بااهمیت است بنابراین احزاب و گروههای سیاسی، دستگاههای دولتی، نظارتی و رسانهها باید تلاش کنند تا امر مشارکت مردم را تسهیل بخشند. شورای نگهبان هم در همین مسیر تلاش میکند تا به لطف خدا شاهد استقبال خوب مردم در انتخابات باشیم.
انتهای پیام
نظرات