مجتبی قاسمی ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ در جلسه شورای ترافیک استان مرکزی با تاکید بر اینکه شهرداری با تمام توان آمادگی اجرای پروژه پیاده راه را دارد، اظهار کرد: پیاده راه ساختن در مرکز شهر مزایایی دارد که اولین آن انسان محور شدن شهر است. این امر قطعا کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و ایجاد فضاهای فرهنگی و هویتی در مرکز شهر را به همراه دارد و در کنار آن حفظ بافت تاریخی بازار اراک را نیز رقم می زند.
وی افزود: شهرداری هیچ نفعی از این پروژه ندارد و تنها مجری تصمیمات شورای ترافیک استان است. ذینفع این پروژه فقط شهروندان هستند. در راستای تحقق رفاه عمومی و اجتماعی شهروندان در تلاش هستیم، هرچند در اجرای همه پروژه ها مقاومت هایی وجود دارد. باید به اجرای این پروژه کمک کرد چراکه شهروندان از آن منتفع می شوند و بستر برگزاری اجتماعات فرهنگی عمومی را نیز ارتقا می یابد.
قاسمی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه اتوبوس مشغول خدمات رسانی در شهر هستند و ۴۰ دستگاه ون نیز خریداری شده است. همه جای دنیا به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی حرکت کرده اند و شهرداری اراک نیز در صدد توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی گفت: تا ۲۵ مردادماه ۳ بازارچه میوه و تره بار در شهر افتتاح می شود و قطعا تعداد آنها افزایش می یابد. با ایجاد این مراکز نیازی نیست که مردم حتما برای خرید به مرکز شهر مراجعه کنند.
در این جلسه احمدرضا غفاری مشاور ترافیک طرح پیاده راه اراک بیان کرد: امیدواریم با تحمل تراکم ترافیک در کوتاه مدت، در بلندمدت بتوانیم سطح حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه در این منطقه از شهر هیچ گونه انسداد دسترسی به خودرو اعمال نشده است، پایانه تاکسی، مسیر اتوبوس، فضای فروش خواروبار و خرید شهروندان نیز در نظر گرفته شده است، افزود: تلاش شده است که در کوچه ها تغییری ایجاد نکنیم اما برای دستیابی به کارایی بیشتر و شبکه سواری، ناچار به اصلاح مسیر در برخی از خیابان ها شده ایم.
غفاری گفت: در حال حاضر اتوبوس ها از خیابان دکتر حسابی وارد خیابان ۱۷ متری می شوند و سپس خلاف جهت وارد خیابان شهید رجایی می شوند و یک مسیر هزار متری در یک خیابان پرتراکم را طی می کنند، اما با پیاده راه سازی مرکز شهر اتوبوس این مسیر هزار متری را طی نمیکند بلکه از خیابان دکتر حسابی وارد خط ویژه(محل فعلی پارک خودروها در کنار خیابان) در خیابان امام خمینی(ره) میشوند. امیدواریم که با افزایش تعداد اتوبوس برای ۱۵۰۰ نفر امکان جابجایی از طریق خط ویژه که امروز کاملا در اختیار خودروها است، مهیا شود.
وی گفت: برای زیر پل محسنی گردش به چپ و حرکت به سمت میدان شهدا دیده شده است، همچنین پایانه تاکسی تعریف شده است که مشکل به دنبال مسافر بودن برای تاکسی ها را کاملا از بین می برد، همچنین تغییر مقصد سفرهای غیرضروری و امکان انتخاب وسیله نقلیه از جمله سیاست های اصلی این طرح است و به دنبال انسان محورشدن کامل مرکز شهر اراک هستیم.
انتهای پیام
نظرات