وقتی مردم به صورت محلی خرید کنند، کاهش قیمت محصولات عادی است؛ این مفهوم از این واقعیت ناشی میشود که کالاهای تولید داخل نیازی به پردازش و بستهبندی تخصصی ندارند، این موارد به نوبه خود در صورت انجام، هزینه محصول را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد همچنین افزایش هزینه حملونقل محصول را نیز به همراه دارد. در نهایت محصولی که در داخل تولید و مصرف میشود در مقایسه با محصولاتی که از خارج از کشور تهیه میشود ارزانتر است. در نهایت همه مصرفکنندگان بهدلیل قیمت پایین سود میبرند و کشور در صورت افزایش تولید به رشد اقتصادی دست مییابد.
با توجه به اینکه تولیدکنندگان کالا و خدمات در واقع کارفرما هستند، به این معنی است که اگر محصولات آنان در داخل خریداری شود، سود بیشتری بهدست میآورند. چنین سودهایی در نهایت نصیب کارکنانی میشود که در چنین کارخانههایی کار میکنند و با افزایش حقوق و دستمزدشان، استانداردهای زندگی آنان بهبود مییابد. هم کارفرما و هم کارمند در طول زمان به ثبات میرسند زیرا زیانها کاهش مییابد و کسب و کار در مسیر رشد قرار میگیرد.
از سوی دیگر، زمانی که مصرفکنندگان به خرید کالاهای تولید شده در داخل تمایل دارند، دولت نیز سهم خود را دارد. هر چه بیشتر و بیشتر از این محصولات تولید شود، کسب و کار نیز رشد میکند و به نوبه خود مالیاتهایی که برای دولت واریز میشود، زیاد میشود همچنین، زمانی که حقوق و دستمزد کارکنان افزایش مییابد، مالیاتهایی که به دولت واریز میکنند، افزایش مییابد و در نتیجه دولت درآمد بیشتری کسب میکند. در کشورها، بهویژه کشورهایی که بهدنبال صنعتی شدن برای ترویج خرید محلی هستند، در واقع پایگاهی برای رشد اقتصادی ایجاد میکنند.
خرید محلی؛ تضمین پسانداز
اصل خرید محلی نیز پسانداز و سرمایهگذاری محلی را بهدنبال دارد. این امر از جنبهای ناشی میشود که تجار محلی سود خود را در معاملات تجاری دیگر سرمایهگذاری میکنند و همچنین از دولت در آغاز پروژههای ارزشمند مانند مدارس و سازمانهای محلی حمایت میکنند. اگر مردم یا مصرفکنندگان آن پول را به کشور دیگری برده باشند، از چنین تحولاتی محروم خواهند شد.
خرید محلی، قیمت محصولات را کاهش میدهد، بنابراین پول مازاد استفاده نشده را در جیب مصرفکنندگان باقی میگذارد. این پول است که مردم تمایل دارند برای تعهدات آینده خود پسانداز کنند. خرید محلی پسانداز را تضمین میکند و فرهنگ پسانداز برای همه شهروندان بسیار حیاتی است.
خرید محلی؛ کاهش آلودگی محیط زیست
در زمانهای اخیر، فراخوانهایی برای کاهش آلودگی که با افزایش تولید کالا و خدمات همراه است، مطرح شد. نتایج تحقیقات نشان دادهاند که بسیاری از فرآیندها مانند بستهبندی و فرآوری محصولات باعث افزایش آلودگی محیطی چه در هوا، چه آب یا زمین میشود. زمانی که محصول بدون بستهبندی یا فرآوری غیرضروری بهصورت محلی تولید و مصرف شود، آلودگی محیط زیست به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
خرید محلی؛ رسیدگی به مشکلات مصرفکنندگان
بسیار متداول است که افرادی در یک کارخانه تولیدی خاص وجود دارند به مشکلات مطرح شده توسط مصرفکنندگان رسیدگی کنند. مراقبت از مشتری نقش مهمی در حصول اطمینان از اینکه کاربران نهایی یک محصول در هر زمان و در صورت درخواست اطلاعات مربوط به محصول را دریافت میکنند، ایفا میکند. با این حال، در تولید محلی، این فرآیند آسانتر میشود زیرا میتوان اطلاعات را فوری و از افراد مورد اعتماد بهدست آورد. در صورت بروز هر مشکلی، بر خلاف زمانی که باید به خدمات مشتری از یک مکان دور مانند کشور دیگر تکیه کرد، میتوان آن را تا حد امکان فوری حل کرد.
خرید محلی؛ کاهش هزینه حملونقل
تولید و مصرف محلی نیازی به حملونقل طولانی مدت کالا ندارد، بدیهی است که استهلاک و فرسودگی به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. برخی از کالاها آنقدر حساس هستند که قرار دادن آنها در مسیرهای طولانی فقط کیفیت و طول عمر آنها را کاهش میدهد. اگر چنین مسافتهایی محلی باشند، محصولاتی که بهدست مصرفکننده میرسند کیفیت عالی خواهند داشت زیرا مسافت طولانی را طی نکردهاند.
محصولات باکیفیت
با توجه به مزایای فراوان تولید و مصرف محلی، یک کشور ممکن است در مواقعی برای پر کردن هر شکافی، به محصولاتی از جاهای دیگر نیاز داشته باشد با این حال، این کار نباید بهگونهای انجام شود که از خرید محلی منصرف شود. یکی از واقعیتهای بحث برانگیز که با کسانی که از خرید محلی حمایت میکنند، کیفیت محصولات است. این یک سناریوی رایج است، محصولاتی که از کشورهای دیگر وارد شوند همچنان ارزانتر از محصولات داخلی باشند. مردم نیز ممکن است آنها را بهجای محصولات محلی خود ترجیح دهند.
از آنجایی که این مشکل گستردهای است و کشورهای در حال توسعه با آن روبرو هستند اما میتوان با تشویق تولید داخلی باکیفیت با آن مقابله کرد. این کشورها ممکن است ظرفیت تولید همه نیازهای خود را نداشته باشند اما در موارد معدودی که موفق به انجام این کار میشوند، باید تشویق شوند. دولتها در چنین کشورهایی باید سیاستی را طراحی کنند که بر درصد معینی از مصرف محدود به کالاهای تولید ملی نظارت کند.
توصیهها
جهانی شدن اقتصاد باعث افزایش وابستگی متقابل اقتصادی بین کشورها میشود. این امر بهویژه در زمینههای تجارت از طریق مبادلات فرامرزی کالا و خدمات، سرمایه و فناوری است. این مفهوم باعث شده است که کشورها محصولات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و اگر کشوری نتواند خود را بهخوبی بررسی کند، ممکن است جنبه منفی آن را درک نکند. چنین سیستمی ممکن است سرعت تولید محلی را آهسته کند زیرا کالاها و خدمات ممکن است بازار یک کشور را از کشور دیگری سرازیر کنند.
حمایت از بازار محلی
با اتخاذ اقدامی سختگیرانه مانند پذیرش حمایتگرایی، میتوان یک کشور را در برابر رقابت بیرونی محافظت کرد و از این رو بازار محلی رشد خواهد کرد. حمایتگرایی شامل محدود کردن تجارت بین کشورها با اعمال تدابیری مانند تعرفه بر واردات است تا از این پدیده جلوگیری شود. بر اساس قانون ضد دامپینگ (مخالفت تبعیض قیمت بین بازار داخل و خارج از کشور)، کالاهای خارجی ارزانتر که ممکن است باعث از بین رفتن کسبوکار شرکتهای محلی شود، منع میشوند.
حمایتگرایی، سیاست حمایت از صنایع داخلی در برابر رقابت خارجی از طریق تعرفهها، یارانهها، سهمیههای وارداتی یا سایر محدودیتها یا موانعی است که بر واردات رقبای خارجی اعمال میشود. با وجود این واقعیت که بهطور تقریبی همه اقتصاددانان موافقند که اقتصاد جهانی بیشتر از تجارت آزاد سود میبرد، سیاستهای حمایتگرایانه توسط بسیاری از کشورها اجرا شده است.
تعرفه
همچنین دولت میتواند تعرفه (نوعی مالیات خاص) بر کالاها یا خدماتی که وارد یا از کشور خارج میشوند وضع کند. تعرفهها اغلب روی یک صنعت یا محصول مشخص تمرکز میکنند و در تلاشی کنترل شده برای تغییر موازنه تجاری بین کشور وضعکننده تعرفه و شرکای تجاری بینالمللی آن وضع میشوند. بهعنوان مثال، زمانی که یک دولت تعرفه واردات را اعمال میکند، بر هزینه واردات کالا یا خدمات مشخص شده میافزاید. این مورد هزینه نهایی اضافی واردات را متوقف میکند و در نتیجه بر تراز تجاری تأثیر میگذارد. دلایل بیشماری مانند حفاظت از صنایع نوپا، تقویت دفاع ملی، پرورش اشتغال در داخل و حفاظت از محیط زیست وجود دارد که دولتها تعرفهها را وضع کنند.
در نتیجه، ساختار اقتصادی یک کشور معین بسیار مهم و مبنایی است که سایر عوامل معیشت شهروندان یک کشور بر آن استوار است، بنابراین، نشان میدهد که اقتصاد یک کشور باید در حال رشد، نه رو به زوال و نه راکد باشد. برای دستیابی به این هدف، باید اقداماتی برای اطمینان از رشد انجام شود. چنین اقداماتی باید شامل دولت، کارآفرین و افراد عادی باشد چرا که هر کدام نقشی را ایفا میکنند.
تشویق خرید محلی
یکی از جنبههای بسیار مهم برای ارتقای اقتصاد یک کشور، تشویق خرید محلی است. مصرفکنندگان در هر بخش از کشور باید تشویق شوند تا محصولاتی را که در کشور خودشان تولید شده است خریداری کنند تا اقتصادشان رونق بگیرد. با انجام این کار، آنان در نهایت مزایای فراوانی که با خرید کالاهای تولید داخلی و نه تنها برای خودشان بلکه برای اقتصاد کشورشان نیز به همراه دارد، مشاهده خواهند کرد.
علاوه بر این، نیاز به تغییر رفتار مصرفکنندگان بهگونهای است که در هیچ زمانی نباید استدلال کنند که کیفیت محصولات تولید داخل از محصولات وارداتی پایینتر است. با مشارکت فعال در کارآفرینی و نوآوری، مصرفکنندگان باید متوجه شوند که آنان نیز میتوانند به همان کیفیت محصولی دست پیدا کنند که ممکن است در کالاهای وارداتی برای آن حسرت بخورند.
دولت نیز نقش مهمی در تشویق مصرف محلی دارد زیرا همانطور که پیش از این دیده شد از مزایای آن نیز برخوردار خواهد بود. دولتها میتوانند این کار را با ترویج قوانین حمایتگرایی انجام دهند که باعث میشود بازار کشورشان توسط کالاهای ارزانتر خارجی پر نشود.
در نهایت دولتها باید برای آموزش شهروندان در مورد مزایای تولید و خرید داخلی تلاش کنند.
منابع
ukessays.com
investopedia.com
investopedia.com
britannica.com
انتهای پیام
نظرات