• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402052113028
  • خبرنگار : 50024

مدیرکل منابع طبیعی البرز:

ساماندهی ریزگردهای البرز نیازمند همکاری بین بخشی است

ساماندهی ریزگردهای البرز نیازمند همکاری بین بخشی است

ایسنا/البرز مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شاهد کاهش گونه‌های گیاهی در عرصه‌های بیابانی و فرسودگی خاک به خصوص در عرصه‌های جنوبی استان هستیم که نتیجه ای جز افزایش ریزگردها و تهدید سلامت میلیون‌ها نفر در پی ندارد.

اصغر بیات در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب از دو سد طالقان و کرج خارج می‌شود، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و نیاز استان لازم است مسئولین در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای با حساسیت بیشتری عمل کنند.

وی ادامه داد: در شرایط موجود حداقل انتظار این است که بخشی از پساب آبی که به استان تهران منتقل می‌شود در البرز حفظ و در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد تا کمتر به منابع آبی استان فشار وارد شود.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از فرسایش خاک دو طرح جنگل کاری در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد به وسعت ۴۰۰ هکتار و ۶۰۰ هکتار جنگل کاری در حاشیه اتوبان غدیر در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم برای تامین آب مورد نیاز این طرح‌ها آبفا و آب منطقه ای همکاری لازم را داشته باشند.

بیات با تاکید بر ضرورت ساماندهی شترهای سرگردان محدوده تالاب صالحیه هم توضیح داد: قطعا چرای بی رویه این شترها هم نقش به سزایی در گسترش ریزگردهای این منطقه دارد که این مساله باید به صورت اساسی بین استان قزوین و البرز حل شود.

مدیر کل منابع طبیعی البرز اضافه کرد: با توجه به اینکه اغلب این شترها پروانه چرا نداشتند، طی سال‌های گذشته بارها از این عرصه‌ها اخراج شدند ولی باز شاهد بازگشت آنها بودیم.

وی ادامه داد: بالاخره حدود دو هفته پیش با دستور دادستان حدود ۹۰ نفر از این شترها توقیف شدند که در چند روز اول مالکان آنها برای پس گرفتن آنها نمی آمدند و فکر می کردند منابع طبیعی خسته می‌شود و بعد از چند روز شترها را رها سازی می‌کند ولی بعد از اینکه این اتفاق نیفتاد صاحبان آنها کم کم مراجعه کردند.

وی افزود: اینکه بالاخره صاحبان این شترها مسئولیت دام‌های خود را به عهده گرفتند در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بود و گامی برای ساماندهی وضعیت شترهای سرگردان این منطقه و کاهش آسیب به عرصه‌های طبیعی اطراف تالاب صالحیه محسوب می‌شود.

این مسئول گفت: ساماندهی وضعیت ریزگردهای استان نیازمند همکاری بین بخشی است و به تنهایی از عهده منابع طبیعی برنمی آید به همین دلیل از سایر دستگاه های ذی ربط درخواست می‌شود پای کار باشند تا آسیب کمتری به عرصه‌های طبیعی و مردم وارد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha