علی سمیعی در گفتوگو با ایسنا و با حضور در محل این خبرگزاری به مناسبت روز خبرنگار در خصوص سفرهای درونشهری اظهار کرد: در شهر مشهد روزانه حدود ۷ میلیون سفر درون شهری رخ میدهد، این رقم باعث شده است که مشهد بعد از تهران که با ۲۱ میلیون سفر بیشترین سفر روزانه را دارد، در رتبه دوم کشور قرار بگیرد؛ افزایش این سفرها در جریان ترافیک تاثیر بسیاری داشته است.
وی درمورد مدیریت ترافیک افزود: در این زمینه سه عامل نقش مهمی دارند که به آنها مثلث ترافیک میگویند. این سه ضلع شامل مهندسی خیابانها، آموزش واعمال قانون است که متاسفانه در کشور ما این سه ضلع به یک میزان رشد نکردهاند. در مهندسی خیابانها با میزان مطلوب، مقداری فاصله داریم، اما در مباحث آموزش و اعمال قانون اوضاع به مراتب بدتر است؛ یعنی اگر بخواهیم امتیازبندی در این خصوص انجام دهیم، در مبحث مهندسی امتیاز ۶۰ را داریم و در مبحث آموزش و اعمال قانون امتیاز کمتر از ۲۰ به این شهر تعلق میگیرد.
سمیعی اضافه کرد: ۲۱ نهاد و ارگان متولی آموزش هستند، اما هیچ ارگانی منحصرا و مستقلا در این امر فعالیت انجام نمیدهد. در مبحث اعمال قانون هم، متاسفانه قوانین درستی نداریم، به طوری که شبانه در مسیر ییلاقات به سمت وکیلآباد، برخی رانندگان در حوالی ساعتهای ۱ بامداد تا ۵ صبح، رفتارهای عجیب و نامتعارف بسیار زیادی دارند که بعد از بازداشت پلیس، جریمه آنها ۴۸ ساعت توقیف و مقداری جریمه نقدی است؛ یعنی این جرایم بازدارنده این رفتارها نیست. تصادفات شبانه در وکیلآباد عمدتا به علت مصرف مواد مخدر است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص افزایش تصادفات در بولوار وکیلآباد اظهار کرد: تصادفات ریشههای مختلفی دارد که در میان آنها سه عامل نقش کلیدی ایفا میکنند. این سه عامل شامل وسیله نقلیه، انسان و راه هستند؛ یعنی در تصادفات یا خطای انسانی رخ میدهد یا در راه و وسیله نقلیه مشکلی به وجود آمده است، البته در بعضی از تصادفات هم ترکیبی از این سه عامل موثر هستند.
پررنگ شدن نقش عامل انسانی در تصادفات
وی عنوان کرد: متاسفانه در چند وقت اخیر عامل نیروی انسانی بسیار پررنگ شده است و رفتارهایی دیده میشود که در این ۱۵ سال فعالیت بنده در حوزه ترافیک، بیسابقه بوده است. همچنین مصرف مواد مخدر و استفاده از موادی که انسانها را از حالت عادی خارج میکند، بسیار افزایش داشته است. تصادفاتی که شبانه در بولوار وکیلآباد رخ میدهد، عمدتا به علت استفاده از مواد مخدر است. این تصادفات با نصب دوربین کنترل سرعت و مهندسی شهر، کاهش نمییابد و نیازمند آموزش و اعمال قانون است.
سمیعی در خصوص کمبود تجهیزاتی که در بولوار وکیلآباد منجر به تصادف میشود، گفت: از سال ۱۴۰۱ طرحی را با عنوان نهضت ایمنسازی بزرگراهها شروع کردهایم که پارامترهای فیزیکی زیادی دارد؛ بنابراین در حال ایمنسازی بزرگراهها هستیم. همچنین در بزرگراه وکیلآباد حدود ۸۰ درصد از این طرح اجرا شده است. البته برای کاهش این تصادفات مجموعهای از تکنیکهای غیرمهندسی هم لازم و ضروری است؛ به عنوان مثال با همکاری پلیس، طی طرحی قرار است از رانندگان پرخطر، شکایت کیفری صورت گیرد.
سالانه حدود ۲۵۰ نفر در مشهد بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: اگر تخلفات به همراه مجازات باشد، قطعا مردم قوانین را بیشتر رعایت میکنند. اگر کمی ضعف قوانین کاهش یابد، در آمار تصادفات بیتاثیر نخواهد بود. سالانه حدود ۲۵۰ نفر در مشهد بر اثر تصادفات درونشهری جان خود را از دست میدهند که ۵۰ درصد آنها عابرپیاده هستند و ۲۵ درصد آنها را موتورسواران تشکیل میدهند.
وی در خصوص تاثیر طرح مشهد بدون تصادف تشریح کرد: این طرح در مدت کوتاهی توسط پلیس انجام شد که تخلفات مجازات سنگینی داشت و آمار تصادفات را به خوبی کاهش داده بود؛ یعنی اعمال قانون بسیار تاثیرگذار است. اگر ضعفهای قوانین به خوبی تصحیح و بهروز شوند، قطعا تاثیر بسیارمثبتی در آمار تصادفات خواهد داشت.
۳۰ دوربین ثبت تخلف و ۳۰ دوربین سنجش سرعت نصب میشود
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، در خصوص افزایش دوربینهای ثبت تخلف در سطح شهر، عنوان کرد: در تقاطعهای مختلف سطح شهر ۳۰ دوربین ثبت تخلف در حال نصب هستند که با کمک پلیس، روی این دوربینها کدگذاری انجام و همچنین نرمافزارهایی هم نصب شده است. علاوه بر دوربینهای ثبت تخلف، ۳۰ دوربین دیگر هم در خصوص سرعت در سطح شهر درحال نصب هستند. انشاالله ۶۰ سامانه تا ماه آینده وارد مدار خواهند شد.
ثبت ۴ میلیون ثبت تخلف منجر به جریمه با کمک دوربینها
وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، ۴ میلیون ثبت تخلف که منجر به جریمه شده است، با کمک دوربینهای ثبت تخلف در سطح شهر مشهد اتفاق افتاده است، البته برداشت این تخلفات حدود ۹ میلیون بوده است که تمامی آنها به جریمه منجر نشده است. البته تمامی تخلفات به جریمه منجر نمیشوند و بستگی به نوع تخلف دارد.
سمیعی در خصوص مشکلاتی که موتورسواران در سطح شهر ایجاد میکنند، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات در رابطه با موتورسواران، عدم وجود قوانین مشخص است؛ یعنی نظمدهی مشخصی برای آنها وجود ندارد. اغلب مالکیت موتورها به اسم مالک اصلی نیست و تغییر مالکیت از زمان مالکیت کارخانه صورت نگرفته است. همچنین به واسطه گرانی خودروها، خرید موتور افزایش چشمگیری داشته است. اولین اصلاحی که باید صورت گیرد، اعمال و اصلاح قوانین مالکیتی، بیمهای و گواهینامه برای موتورسواران است.
امکان اعمال محدودیت ترافیکی در هسته مرکزی شهر مشهد وجود ندارد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد درخصوص کنترل ترافیک هسته مرکزی شهر تصریح کرد: درهسته مرکزی شهرهای دیگر، محدودیتهایی برای کنترل ترافیک وجود دارد، اما با وجود حرم مطهر در هسته مرکزی شهر مشهد امکان اعمال محدودیت در این هسته وجود ندارد. همچنین در هیچ شهری برای رفتن به زیارت، زوار تا این اندازه نمیتوانند با خودرو به نزدیکترین نقطه حرم بروند و بعد از خودرو پیاده شوند؛ مثلا در مکه، بیشتر سفر به صورت پیاده صورت میگیرد و امکان استفاده از خودرو در آن مسیر وجود ندارد. به همین علت مواجهه با موضوع ترافیک در اطراف حرم مطهر کمی خاص است.
وی در خصوص کاهش ترافیک در اطراف حرم، عنوان کرد: سیاست کلی ما در اطراف حرم، سوق دادن مسافران و مجاوران به سمت پیادهروی است. همچنین در بستهای نواب صفوی، شیرازی و طبرسی، عرض پیادهروها را افزایش دادهایم و عرض خیابان مخصوص خودروهای شخصی را کمتر کردهایم. علاوه بر این مسیرها، پیادهرو کردن خیابان اندرزگو پروژهای در حال بررسی است؛ زیرا در این مسیر به علت وجود بازارها و حرم مطهر، مسیری کاملا مستعد برای پیادهروی است.
ساخت زیرگذر در میدان بیتالمقدس
سمیعی با اشاره به تصویب ساخت زیرگذر در میدان بیتالمقدس، بیان کرد: تصمیمگیری در خصوص اطراف حرم به مراتب از بقیه سطوح شهر، دشوارتر است. اما طی تصمیمگیری که صورت گرفته است، بنا بر این است که قبل از میدان زیرگذری برای خودروها ساخته شود تا سطح خیابان در اختیار زوار قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، در خصوص تاثیر فاز سوم مترو بر ترافیک اطراف حرم تصریح کرد: در انتهای سال ۱۴۰۳ که بخشی از فاز سوم مترو، یعنی قسمت حدفاصل پایانه امام رضا(ع) و میدان شهدا راهاندازی شود، در ترافیک اطراف حرم تاثیرات بسزایی دارد؛ زیرا دسترسی به حرم از خطوط یک و دو مترو، مستقیما صورت میگیرد و به مراتب افراد زیادی با مترو به حرم ( باب الجواد) مشرف خواهند شد.
اعطای ۶ میلیارد تومان بودجه برای اصلاح قسمتی از صدمتری
وی درمورد برنامههای این سازمان برای کاهش تصادفات پاکبانان گفت: در هر تصادف عوامل زیادی دخیل هستند. همچنین در خصوص تصادفات پاکبانان، ضعف بزرگی در قسمتی از راسته صدمتری یعنی حدفاصل پل عباسپور تا پل فجر وجود دارد؛ زیرا بین گاردریل و جویها فاصلهای است که ماشین مکانیزه نمیتواند آنها را پاک کند و باید خود پاکبان این کار را انجام دهد که این امر باعث برخی از تصادفات شده است. به همین علت طی دستوری، شهردار مشهد ۶ میلیارد تومان را برای اصلاحسازی این بخش از صدمتری اختصاص دادند.
سمیعی افزود: عموما دو عامل مهمی که موجب فوت پاکبانان میشود، عدم تجهیزات مناسب آنها و همان قسمت خیابان صدمتری است. خوشبختانه در پارک ترافیک برای پاکبانان، آموزشهای مهمی داده میشود و تجهیزات آنها نیز به خوبی کامل شده است.
انتهای پیام
نظرات