• چهارشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402051811174
  • خبرنگار : 50617

شهردار محمودآباد خبر داد؛

" تدوین کتاب جامع محمودآباد " با هدف ثبت و ضبط آئین‌های این شهرستان

" تدوین کتاب جامع محمودآباد " با هدف ثبت و ضبط آئین‌های این شهرستان

ایسنا/مازندران شهردار محمودآباد از تدوین کتاب جامع محمودآباد با هدف ترویج آداب و رسوم و فرهنگ این شهرستان خبر داد وگفت: هویت بخشی بر اساس پیشینه تاریخی- فرهنگی یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد احساس تعلق جمعی و مشارکت در وظایف شهروندی است.

مهدی اختیاری با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از الگوهای میراث فرهنگی و ایجاد زمینه هایی برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند که باعث غرور ملی آن‌ها است، افزود: ما در کشور خودمان و حتی در مازندران و محمودآباد غرور ملی- اسلامی مشترکی می‌توانیم ایجاد کنیم که باعث رونق اقتصادی و گسترش توریست در این منطقه شود.

وی افزود: ما بسیاری از جشن‌ها و آئین‌های کهن همانند آئین سوگواری، مذهبی و کارناوال‌های اجتماعی داریم که متاسفانه در حال انقراض بوده و بسیار ارزشمند است.

اختیاری با اشاره به اینکه این آئین‌ها برای ما مبنای دینی، عرفی و ملی دارد، تصریح کرد: این آئین های محلی که در محمودآباد وجود دارد در هر منطقه شهر متفاوت است و این آئین‌ها باید ثبت و ضبط شود تا برای آیندگان ملموس باشد.

شهردار محمودآباد تعقیب اهداف کالبدی در برنامه‌ریزی‌های شهری را امری تک بعدی و خطا دانست و خاطرنشان کرد: هویت بخشی بر اساس پیشینه تاریخی- فرهنگی یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد احساس تعلق جمعی و مشارکت در وظایف شهروندی است.

وی اظهار کرد: ما می‌توانیم با جانمایی و مکان یابی رویدادهای فرهنگی که پیشینه قوی در ریشه‌های این مردم دارند و جانبخشی دوباره به این مکان‌ها، بناها و مسائل کالبدی و عمرانی،  یک احساس تعلق مشترکی بین شهروندان به وجود بیاوریم.

مهدی اختیاری با اذعان به اینکه این امر مشارکت شهروندی را افزایش می‌دهد، ادامه داد : این کمک ها در اهداف شهرداری و شهرستانی باعث پیشرفت می‌شود.

این مسئول با اظهار اینکه محمودآباد مانند سایر خرده فرهنگ‌های استان مازندران، دارای جشن ها و آئین‌های مذهبی بسیاری است و اهمیت تاریخ و فرهنگی دارد، یادآور شد: اکثر شهرهای استان مازندران کتاب فرهنگ و آداب و رسوم از منطقه  خود دارند اما متاسفانه در محمودآباد هنوز به دلیل نداشتن بانی مشخص و عدم وجود بودجه میراث فرهنگی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی بیان کرد: کتاب جامع محمودآباد  با در بر داشتن آداب و رسوم، فرهنگ، ضرب‌المثل، بازی‌های مختلف وغیره این شهرستان تدوین خواهد شد و این یک امر پژوهشی است.

اختیاری با اعلام اینکه به عنوان یکی از وظایف مهم در حوزه فرهنگی، یادآوری و جانبخشی، ثبت و ضبط آئین‌های محمودآباد را در کتابی جامع آغاز کردیم، گفت : نیازمند مبرم به حضور پژوهشگران هستیم و باید یک مرجعی از تمام چیزهایی که شهرستان محمودآباد دارد را در اختیار داشته باشیم.

او با اشاره به دو نکته مهم در رابطه با اقلیم محمودآباد، مطرح کرد : صید و صیادی، کشاورزی برنج و شیوه‌های سنتی آن‌ها باید معرفی شود و مستندنگاری این ابزارآلات سنتی بسیار مهم است.

شهردار محمودآباد با بیان اینکه کتاب مرجع می‌تواند در چند فاز به چاپ برسد، اشاره کرد:  بسیاری از این آئین‌ها ناشناخته است و نیازمند کارهای ژئوفیزیک، نقشه‌برداری‌های هوایی  و GPS است که باید مثل یک معما حل شود.

وی افزود : امیدواریم کتاب نخست جذابیت خاصی داشته باشد تا مردم عزیز برای مطالعه جلدهای دیگر دعوت شوند و یک دانشنامه‌ای برای تمامی سنین به ویژه توریست خواهد بود.

این مسئول گفت : وقتی کارهای پژوهشی در فاز نخست برای جلد اول به اتمام رسید، ما سعی می‌کنیم این اطلاعات را به چاپ برسانیم و مراسم رونمایی ازاین کتاب در هفته فرهنگی محمودآباد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

اختیاری با عنوان اینکه اولویت ما با پژوهشگران بومی است، تصریح کرد: ما قصد تکیه بر هیچ شخص پژوهشگر با یک تخصص را نداریم و در نظر داریم که کسانی که واجد شرایط هستند را با تخصص های متفاوت به ما معرفی کنند.

او یادآور شد: اعتقاد راسخ داریم که وقتی بحث آداب و رسوم می‌شود، نمی‌توانیم یک پژوهشگر با فرهنگ متفاوت را پای کار بیاوریم زیرا باید سال ها در این شهر زندگی کند تا بتواند با آداب و رسوم ما آشنا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha