• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402051710703
  • خبرنگار : 71038

امیرعبداللهیان: شراکت ایران در برخی از پروژه‌های بریکس آغاز شده است

امیرعبداللهیان: شراکت ایران در برخی از پروژه‌های بریکس آغاز شده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از آغاز شراکت تهران در برخی از پروژه‌های گروه بریکس خبر داد.

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنرانی در نشست اختتامیه «ایران و بریکس؛ چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری» اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس این بود که پتانسیل  همکاری‌ها میان ایران و بریکس در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار و در مورد آن مشورت و رایزنی صورت گیرد.

بریکس در حال حاضر از پنج کشور اقتصاد بزرگ در حال توسعه شامل روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره وضعیت کنونی گروه بریکس گفت: امروز شاهدیم که رشد اقتصادی بریکس نیز اعتماد به نفس میان اعضا را تقویت کرده و اعتماد جهانی به اثرگذاری آن را افزایش داده است. اقبال فراوان به عضویت در این گروه از سوی کشورهای مهم «جهانِ جنوب» موید این موضوع است.

امیرعبداللهیان گفت: ایجاد بانک توسعه نوین بریکس، بدون آنکه بخواهد در نظامات کنونی اخلالی ایجاد کند، می‌تواند نقش مهمی در تصحیح و تکمیل نظامات مالی، بانکی و پولی جهانی داشته باشد.

وزیر امور خارجه در ادامه، درباره نحوه اثرگذاری بریکس گفت: باور داریم پنانسیل وسیع بریکس می‌تواند در دو جهت متمرکز شود: اول، الگوسازی برای همکاری‌های نوین جنوب ـ جنوب و دوم حرکت به سمت اصلاح کاستی‌ها و ضعف‌های موجود در نظامات جهانی از طریق ایجاد ساختارهای فراگیرتر از پنج کشور بنیانگذار (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی). درست است که بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای است ولی قطعا هنوز جهانی نیست. لذا هر دوی این فرایندها برای تحقق اهداف بریکس ضروری است.

دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه «تعامل با نهادهای چندجانبه همواره در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است»، گفت: در دولت جناب آقای رئیسی، وزن بیشتری به این پارادایم داده شده است. سرعت بخشیدن به فرایند عضویت در سازمان همکاری شانگهای و تحقق آن در کوتاه‌ترین زمان، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با هدف ایجاد منطقه آزاد تجاری و حضور فعال‌تر در چارچوبهای همکاری چندجانبه نظیر سازمان اکو، سازمان دی هشت، اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و نهادهایی از این دست، بیانگر تقویت سیاست چندجانبه گرایی جمهوری اسلامی ایران است. درخواست عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس نیز از همین پارادایم نشات گرفته است.

او همچنین گفت: شراکت بین ایران و بریکس، در برخی حوزه‌ها عملا آغاز شده است. درحوزه حمل و نقل، کریدور شمال ـ جنوب که هند را از طریق ایران به روسیه متصل می کند، عملا بخشی از یک پروژه حمل و نقل در قالب بریکس می‌باشد. همکاری های ایران و چین برای اتصال چین به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، عملا چین و هند را به هم وصل می نماید و از طریق حمل‌ونقل ترکیبی می‌تواند چین را به آفریقای جنوبی و برزیل متصل نماید.

سران اعضای بریکس قرار است بین روزهای ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گردهم آیند و موضوع علاقه کشورهای دیگر برای پیوستن به این گروه نیز، روی میز قرار دارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌های ایران و منطقه، گفت: در حوزه انرژی و تامین امنیت پایدار آن، ایران یک ارزش افزوده مطلق برای اعضای بریکس و اعضای آتی آن است. حضور ایران و کشورهایی مانند عربستان سعودی، عراق امارات و برخی دیگر کشورها به عنوان دارندگان مهم ذخایر انرژی در جهان در کنار بریکس و مشارکت در حوزه انرژی، موقعیت این بلوک اقتصادی را تقویت خواهد کرد.

دیپلمات ارشد ایران در پایان گفت: نشست سران بریکس پلاس در ژوهانسبورگ، فرصت مغتنمی است که سران بریکس و دوستان بریکس درخصوص آینده‌ای بهتر برای بریکس و جهانِ جنوب، به تبادل‌نظر بپردازند. از رئیس‌جمهور محترم آفریقای جنوبی به واسطه دعوت از جناب دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور کشورم، تشکر می‌کنیم.

روز دوشنبه وزیر خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد سران ۲۳ کشور به صورت رسمی برای عضویت در بریکس ابراز تمایل کرده‌اند.

الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بحرین، بلاروس، بولیوی، کوبا، مصر، اتیوپی، هندوراس، اندونزی، ایران، قراقزستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، تایلند، امارات متحده عربی، ونزوئلا و ویتنام کشورهایی هستند که به صورت رسمی برای عضویت در بریکس ابراز تمایل کرده‌اند.

«نالدی پاندور» عنوان کرد که تمایلات زیاد برای عضویت در بریکس نشان می‌دهد که این گروه «سازمان پیشرفته‌ای است که منافع کشورهای جهان جنوب دفاع می‌کند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha