• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402051710558
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۷ مرداد؛ کارت زرد به وزیر دادگستری/ادامه بررسی طرح تامین مالی

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۷ مرداد؛ کارت زرد به وزیر دادگستری/ادامه بررسی طرح تامین مالی

بررسی سوال از وزیر دادگستری و مصوباتی درباره طرح تامین مالی و جهش تولید از مهمترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) هفدهم مرداد ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوال محمود احمدی بیغش نماینده شازند و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر دادگستری و ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۷ مرداد؛ کارت زرد به وزیر دادگستری/ادامه بررسی طرح تامین مالی

در ابتدای این جلسه رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: در زمانه ای قرار داریم که دشمن با یک جنگ شناختی به مبارزه با مردم ایران آمده و جهاد تبیین نقطه کانونی خنثی کردن این برنامه است که خبرنگاران مجاهدان اصلی این نبرد پیچیده هستند.

همچنین تعدادی از نمایندگان در اظهاراتی جداگانه فرا رسیدن روزخبرنگار را تبریک گفته و یاد شهدای خبرنگار را گرامی داشتند و ۱۴۰ نماینده با صدور بیانیه ای از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی حمایت کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۷ مرداد؛ کارت زرد به وزیر دادگستری/ادامه بررسی طرح تامین مالی

در ادامه جلسه علنی امروز،‌ محمود احمدی بیغش در سوالی از وزیر دادگستری دخالت در روند رسیدگی به پرونده قضایی را مغایر با اصل ۱۶۸ قانون اساسی دانست و در توضیح سوال خود خطاب به وزیر دادگستری گفت: چه کسانی در پشت صحنه، دفاع علنی از جریانی کردند که دارای ابعاد پنهان زیادی در ایجاد رانت و به تله انداختن مومنان به روش های زننده و باطل هستند. آیا شأن وزارت و اختیارات تعریف شده در قانون اساسی و اساسنامه وزارت دادگستری به وزیر اجاره ‌ورود به چنین موضوعات ابهام برانگیزی را می دهد؟

وزیر دادگستری که برای پاسخ به این سوال در صحن علنی حاضر شده بود تاکید کرد که سیاست قوه قضاییه شنیدن مطالبات نمایندگان مردم است و هیچ‌گونه دخالتی در روند رسیدگی پرونده‌های قضایی ندارد.

امین‌حسین رحیمی با اشاره به اینکه این سوال برای مجلس شورای اسلامی مبهم است و برای نمایندگان روشن نیست در کدام پرونده دخالت شده است اما چون در کمیسیون بحث شده بنده منظور سوال کننده را می‌دانم. مطابق با اصل ۱۶۰ قانون اساسی وظیفه وزیر دادگستری ارتباط بین قوه قضاییه با دولت و مجلس شورای اسلامی است. در کشور ما درست یا غلط مردم انتظار دارند تا نمایندگان همه کارها را پیگیری کنند. لذا از نماینده‌ها تقاضاهای متعددی می‌شود ما نیز اگر نماینده مجلس شورای اسلامی تقاضای ملاقاتی با مسئولان قضایی داشته باشند آن را باید یاری کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: در موضوع سوال کننده یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نماینده عزیزی است از من تقاضا کرد تا به همراه موکل خود که یک تولید کننده بسیار خوشنام و پدری ۷۵ ساله بوده و بیش از ۵۰ تقدیرنامه در دولت‌های مختلف گرفته است به ملاقات رئیس مجتمع قضایی برود تا توضیحاتی پیرامون مشکل ایجاد شده برای پسر این پدر ۷۵ ساله ارائه کند. ما نیز وقت ملاقات را با رئیس مجتمع تنظیم کردیم نه این‌که پیش قاضی پرونده بروند. اگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم نمی‌خواست و خود تولیدکننده درخواست می‌کرد ما این وقت را برای تولیدکننده می‌گرفتیم. ما هیچ‌گونه دخالتی در روند پرونده نداشتیم و صرفا وقت ملاقات گرفتیم.

بعد از توضیحات وزیر، احمدی بیغش گفت: اگر آقای رحیمی اعلام کند که دیگر حمایت نمی کنند و از مردم ایران برای رفتارشان عذرخواهی کنند، سوال را به رای نمی گذارم.

در نهایت سوال به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۸۰ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشدند.

ناطقین مجلس

نیکزاد: هیچ بن‌بستی در کشور وجود ندارد/تحول نیازمند تصمیمات بزرگ است

رضایی: استان کرمانشاه برای خدمت‌رسانی هر چه بهتر به زائران اربعین آماده می‌شود

قادری: قوه قضاییه به واگذاری مسئله دار فروشگاه رفاه ورود کند

نماینده ساری: دستورات رئیس جمهوری به مازندارن عملیاتی شود

زاهدی: وزارت ارشاد امنیت شغلی خبرنگاران را فراهم کند

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۷ مرداد؛ کارت زرد به وزیر دادگستری/ادامه بررسی طرح تامین مالی

دستور کار دیگر جلسه علنی امروز مجلس،‌ ادامه بررسی های مربوط به رسیدگی به طرح تأمین مالی و جهش تولید ازطریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بود.

نمایندگان با تصویب مواد ۳۱ و ۳۲ این طرح،‌ وزارت نفت را مکلف کردند تا از طریق شرکت‌های تابعه ذی ربط، در تامین مالی اجرا و یا احداث طرح‌هایی که در مصرف سوخت یا انرژی صرفه جویی می‌کنند، مشارکت کند.

از طرف دیگر به وزارت نفت مجوز داده شد که به منظور تکمیل زنجیره نفت و گاز نسبت به سرمایه گذاری مشترک با بخش غیردولتی در پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها اقدام کند.

همچنین با تصویب ماده ۳۵ طرح تامین مالی و جهش تولید ازطریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور به دستگاه‌های اجرایی در راستای تامین مالی طرح های تولیدی، زیربنایی و تملک دارایی سرمایه ای مجوز عقد قرارداد با بخش‌های غیردولتی داده شد.

نمایندگان در مصوبه ای دیگر، به دستگاه های اجرایی اجازه دادند تا برمبنای قیمت روز کارشناسی و در شرایط رقابتی با بخش های غیردولتی اموال، دارایی ها، زمین ها و مستحدثات ملکی خود را مولدسازی کنند.

در ماده ای دیگر از این طرح مقرر شد که توقف عملیات اجرایی طرح‌های تولیدی و زیربنایی که با مالکیت و یا مشارکت بخش‌های غیردولتی داخلی و خارجی انجام می‌شود، صرفاً با حکم قطعی محاکم قضایی امکان پذیر باشد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

انتقاد صباغیان از رادان

مصری در پاسخ به صباغیان: پول گندم کاران پرداخت شود

محمدیاری: با بهره‌برداری صحیح از معادن کشور بسیاری از مشکلات حل خواهد شد

نماینده فومن: واردات بی رویه برنج انگیزه را از کشاورزان گرفته است

یوسفی: کمبود بلیت قطار و هواپیما در استان‌های غربی و جنوبی دردسرساز شده است

***

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره به داوری را اعلام وصول کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha