فرودگاه بیرجند در حالی نام بینالمللی را یدک میکشد که مقصد پروازهای آن طی سالیان گذشته حتی به شهرهای تهران و مشهد نیز دائما لغو شده و نارضایتیهایی را از سوی مردم به دنبال داشته است. مشکلی که انگار قرار نیست پس از سالها رفع شود.
این وضعیت در حالی است که خراسان جنوبی با شش استان کشور همجوار است و به دلیل نداشتن راهآهن در مرکز استان، تردد زمینی بیشترین سهم جابهجایی مسافر در این استان را دارد.
با وجود فعال بودن دو فرودگاه در دو شهر بیرجند و طبس، خراسان جنوبی دائماً با مشکل حل نشده لغو پروازها روبرو است. با وجود آنکه مسئولان فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند میگویند زیرساختهای خوبی فراهم شده اما کمبود ناوگان و عدم رعایت قول از سوی شرکتهای هواپیمایی به لغو مستمر پروازها منجر شده است.
عظیم طهماسبی، دوشنبه شب گذشته در نشست خبری اظهار کرد: شرکتهای هوایی بومی نقش مهمی در اشتغالزایی استان دارد که ما هم دنبال آن هستیم ایرلاین بومی را در استان راهاندازی کنیم.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه رایزنیها با شرکتهای هوایی بومی برای افزایش پروازهای استان در دست پیگیری است، در این خصوص سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کردهاند که در صورت تحقق این موضوع، مشکل پروازهای استان به صورت ریشهای حل خواهد شد، افزود:همواره برای افزایش پروازها تلاش کردهایم.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی با بیان اینکه پرواز از فرودگاه بیرجند اقتصادی است، گفت: به لحاظ برآورد جمعیتی که در خراسان جنوبی داریم روزانه به صورت میانگین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مسافر رفت و برگشتی به تهران داریم و ناوگان هواپیمایی مناسب برای این استان هواپیماهای کمتر از ۱۵۰ نفر است.
طهماسبی با بیان اینکه اکنون ۲ شرکت هواپیمایی در خراسان جنوبی فعال است و با لغو پروازهای پارسایر، استان همه پروازهای صبح را از دست داده است، تصریح کرد: پیگیریها برای برقراری پروازهای استان نیازمند صدای واحد و همت همه مسئولان است.
وی ادامه داد: گشودن پرواز در استان موضوع بسیار سادهای است اما نگهداشت این پرواز هم خودش داستان دارد که باید همه دست به دست هم دهیم تا یک پرواز را در خراسان جنوبی حفظ کنیم؛ به عنوان مثال خراسان جنوبی با برقراری پرواز پارسایر حدود ۲ سال چندان مشکلی در زمینه پروازها نداشت اما با رفتن پارسایر به مشکل برخوردیم.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی بیان کرد: با همراهی استاندار خراسان جنوبی پیگیریها برای افزایش پروازها در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد.
طهماسبی با اشاره به ارتقای زیرساختهای فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند، افزود: ترمینال جدید فرودگاه بیرجند با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان و روشنایی باند فرودگاه طبس با ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت رسمی در هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: با بهرهبرداری و استفاده از پروژه روشنایی فرودگاه طبس این فرودگاه ۲۴ ساعته شد و با توجه به گرمای بالای ۴۰ درجه این شهر، پروازها در شب برای این فرودگاه بسیار حائز اهمیت است. محوطه سازی فرودگاه بیرجند با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان و بهسازی ترمینال قدیم و ارتباط با ترمینال جدید هم با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.
طهماسبی خاطرنشان کرد: با تکمیل محوطه سازی فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند، حتماً تندیس این شهید بزرگوار را نیز در محوطه فرودگاه نصب خواهیم کرد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی از انتقال سایت راداری فرودگاه طبس به کوههای شتری این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: اگر سنسورهای راداری فرودگاه طبس به کوههای شتری منتقل شود، فرودگاه بیرجند نیز میتواند از این زیرساخت در مواقع لزوم استفاده کند.
طهماسبی ادامه داد: جا به جایی این سایت راداری به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اقدام منبع درآمدی برای استان خواهد بود و در سالهای آتی سایت راداری پشتیبانی را در بیرجند هم نصب خواهیم کرد.
وی افزود: دلیل لغو سفرهای عتبات عالیات از فرودگاه بین المللی بیرجند به واسطه هزینههای بالای آن است و در صورت افزایش تقاضا و صرفه اقتصادی، امکان برقراری مجدد این پروازها وجود دارد.
طهماسبی با بیان اینکه هزینه جاری فرودگاه بین المللی بیرجند ماهانه بالغ بر سه میلیارد تومان است، تصریح کرد: این در حالی است که درآمد فرودگاه به ۵۰ میلیون تومان نیز نمیرسد. ما آمادگی لازم را برای سرمایه گذاری در زمین هتل فرودگاهی در استان داریم و حمایتهای لازم را از سرمایهگذار خواهیم داشت.
انتهای پیام
نظرات