• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402051610100
  • خبرنگار : 50177

زمین‌هایی که همچنان تشنه‌اند

زمین‌هایی که همچنان تشنه‌اند

ایسنا/لرستان ایستگاه‌های پمپاژ شهرهای جنوبی لرستان (پلدختر و کوهدشت) که در سیل ۹۸ از بین رفتند پس از گذشت تقریبا چهار سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیدند.

به گزارش ایسنا، شهرستان‌های جنوب لرستان دارای زمین‌ها و دشت‌های مرغوبی برای کشاورزی است به گونه‌ای که در تولید صیفی‌جات، باغات انجیر و غلات در کشور جایگاهی دارند و در برخی تولیدات قطب کشور محسوب می‌شوند، اما کمبود اعتبار سبب شده که ایستگاه‌های پمپاژی که در این مناطق وجود دارد با وجود پیشرفت ۸۰ درصدی هستند در لیست پروژه‌های نیمه‌تمام استان قرار بگیرند.

چهار ایستگاه پمپاژ جزو مصوبات سفر دولت هستند

در این خصوص، سیاوش زیدعلی، معاون آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه چهار تا از ایستگاه‌های پمپاژ استان نظیر نیله خرم‌آباد، اسماعیل‌آباد دلفان، چم‌مهر و جایدر پلدختر جزو مصوبات سفر هیات دولت به لرستان بوده‌اند.

وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این ایستگاه‌های پمپاژ بیش از ۸۰ درصد است.

معاون طرح و توسعه منابع آبی، آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ جایدر هم‌اکنون با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل دارد، افزود: با تامین این اعتبار می‌توان تا قبل از پایان سال ایستگاه مرکزی و بخشی از شبکه راه‌اندازی شود.

چم‌مهر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

زیدعلی گفت: ایستگاه پمپاژ چم‌مهر نیز یکی دیگر از این پروژه‌هاست که با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی متاسفانه ردیف اعتباری ندارد.

وی بیان کرد: چم‌مهر در اسفند ۹۷ با حضور وزیر جهاد کشاورزی وقت افتتاح و در فروردین ۹۸ دچار سیل شد و متاسفانه سازمان برنامه نیز ردیف اعتباری آن را حذف کرد و این عدم تامین اعتبار باعث شد که دیگر احیا نشود.

معاون طرح و توسعه منابع آبی، آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در قالب توزان اعتباری برای آن اخذ شده اما ردیف پایداری ندارد، اضافه کرد: این ایستگاه پمپاژ به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا تکمیل شود.

زیدعلی افزود: با افتتاح چم‌مهر ۶۰۰ هکتار از اراضی این منطقه مشروب می‌شوند.

وی با بیان اینکه واشیان نیز از دیگر ایستگاه‌های پمپاژ پلدختر است که در سیل مخرب ۹۸ از بین رفت و هم‌اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به مرحله افتتاح برسد، اضافه کرد: امسال ۲.۸ میلیارد تومان معادل برای این پروژه لحاظ شده که ۰.۵ درصد آن تخصیص یافته و متاسفانه اعتبار استانی آن محدود است.

اتمام عملیات ایستگاه‌های پمپاژ نیله و اسماعیل‌آباد

معاون طرح و توسعه منابع آبی، آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه کار ایستگاه‌های پمپاژ نیله خرم‌آباد و اسماعیل‌آباد دلفان تمام شده و بخشی از شبکه‌های آبیاری آنها مانده است؛ چنانچه برای این دو پروژه اعتبار گذاشته شود تکمیل خواهند شد، تصریح کرد: در مجموع برای تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ نیله خرم‌آباد و اسماعیل‌آباد دلفان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

زیدعلی ادامه داد: برای افتتاح اسماعیل‌آباد ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دلفان و نیله ۲۸۰ هکتار از اراضی خرم‌آباد آبی و مشروب خواهند شد.

وی بیان کرد: در سیل سال ۱۳۹۸، این دو ایستگاه نیله خرم‌آباد و اسماعیل‌آباد دلفان تخریب و کار ساخت آنها از سر گرفته شد.

معاون طرح و توسعه منابع آبی، آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه گرخوشاب کوهدشت نیز یکی دیگر از ایستگاه‌های پمپاژ است که با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دو سال است که ردیف اعتباری ندراد و باید دولت همت کند تا این پروژه تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: ضرورت دارد هرچه سریعتر این پروژه تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha